• sextiotalist

20 årig "bonus" som bor hemma...

Anonym (Ursh) skrev 2014-04-03 14:10:28 följande:
    Stackars tjej.... Med den inställ ingen på styvmorsan kan ju inte inställningen på barnen vara något vidare heller...
    Snyft, det är så synd om henne, inte behöver betala hemma, får allt serverat och nu kommer en "hemsk" kvinna som lever ihop med hennes pappa och förväntar sig att denna 20-åring ska bete sig som en vuxen person och ge sitt bidrag till hemmet.
    Jag skulle nog säga att om det är synd om 20-åringen så är det pga hennes pappa som curlar henne. Inte för att det finns en kvinna som vill se denna 20-åring som den vuxna kvinna som hon är.
    Vilken sund vuxen person vill bli behandlad som ett barn, för det är ju vad pappan gör.
  • sextiotalist
    Anonym (jaja) skrev 2014-04-03 22:59:49 följande:
    aha dom är bara bonus föräldrar om dom känner för det ? konstigt, varför ts kallar sig själv bonus då?
    Jag brukar inte säga bonusförälder om mig, utan mer en bonusvuxen.
    Ja, det är det som är det bästa, den nya partnern och barnen kan skapa sig precis vilken relation de vill och det är viktigt att det är de och inte pappan / mamman som skapar relationen.

Vissa har bara en formell ytlig kontakt och det fungerar bästa för dom, de har helt enkelt inte något behov av att skapa en djupare relation, andra har väldigt djup och tight relation, och så finns det allt däremellan.

Det bästa är att både barnen och den nya vuxna kan plocka russinen ur kakan
  • sextiotalist
    Anonym (JO) skrev 2014-04-04 11:56:52 följande:
    Ordet curlad har verkligen blivit poppis, antar att folk gärna tittar på Malou!
    Men personligen så ser jag det inte enbart negativt att vara "curlad" och är väldigt glad att mina föräldrar skämde bort mig under uppväxten, det har gjort att jag kunnat koncentrera mig på de saker som var viktiga för mig och kunde koncentrera mig på skolan osv.
    Jag är också väldigt glad att jag hade möjlighet att bo hemma även när jag inte gick i skolan och att jag haft möjlighet att komma hem emellanåt och mina föräldrar alltid ställt upp på mig.
    Det är något som också stärkt vårt band och jag kommer självfallet ge igen den dagen de blir gamla, vilket inte varit självklart om de inte ställt upp på mig.
    Så att bli curlad behöver absolut inte alltid vara någonting negativt...
    Om curlingen innebär att andra bli drabbade negativt, så är det inte bra.
    I det här fallet så får två tonåringar vänta ytterligera något eller några år innan de får eget rum.
    En del klarar av att bli curlade än del blir odrägliga av det.

Däremot så ogillar jag starkt den understrukna meningen.

Det är väldigt många fd hemmafruar som servat sina barn och man, som sitter ensamma på sin ålderdom, på samma sätt som det finns många yrkeskvinnor som inte sitter ensamma på sin ålderom
  • sextiotalist
    MuppinCowboy skrev 2014-04-04 13:46:00 följande:
    Jag kan lika gärna använda ordet 'daltar' som det hette förr, oavsett ordval är det inte sunt för vare sig barn eller föräldrar.
    Jag tror också att curling ligger närmare daltar än att skämma bort.
  • sextiotalist
    Anonym (JO) skrev 2014-04-04 13:49:52 följande:
    Curling har väl inget med att andra drabbas negativt att göra?

Absolut, men det band det givit mig mellan mina föräldrar och mer gör ju att jag säkerligen kommer bli mer tillmötesgående mot dem när de är gamla.

På vilket sätt är det inte sunt?
    Jag tycker det är det ultimata, i själva verket så tror jag istället det rätt ofta handlar om avundsjuka från människor som inte har det lika bra.
    Mina föräldrar har gott om pengar, varför skulle de inte dela med sig till mig?
    Jag skrev OM det drabbas andra  vilket det gör i det här fallet. Tonåringar får inte varsitt rum, utan delar rum
    Och du, lägg ner detta med avundsjuka, det är ingen hemlighet att många curlade barn blir handikappade som vuxna (inte alla). Jag är inte det minsta avundsjuk på de som blivt curlade hemma av sina föräldrar (ja, det förekom även under min uppväxt)
    Sambons barn var rejält curlade, inte med pengar, men med en mamma som svansade runt dom hela tiden. Men de sa ifrån till slut, de ville bli vuxna och göra saker själv, inte att mamma gjorde det åt dom.

• sextiotalist
    Anonym (JO) skrev 2014-04-04 14:05:30 följande:
    Jag tror till stor del det handlar om avundsjuka för att man själv måste ta studielån, jobba på mcdonalds och bo i kassa lägenheter när man ser att andra kan studera utan att ta ett ena lån, bo fint och slippa extrajobb på ett skitställe.
    Jag förstår inte riktigt vad du menar med att man blir handikappad, men du kanske kan förklara?

Haha, jag valde aktivt att söka till en studieort 50 mil från mina föräldrar, för att inte behöva bo hemma, inte behöva vara beroende av dom.
    Mina syskon fick vackert ta studielån, även om det dröjde innan de fick eget.
    Min sambos äldsta hade mycket väl kunnat bo hemma, men valde att flytta till eget.

Ja, det är ett problem som diskuteras på arbetsplatser idag, Det är många som knappt vet hur man beter sig på en arbetsplats, för mamma/pappa har fixat allt åt dom tidigare.
    Man behöver bara titta på det här forumet så märker man att många inte fixar vuxenlivet, att man anser att föräldrar ska betala vagnar, sitta barnvakt, serva sina barn fast de är vuxna och utflugna och är inte sena emd att komma med kommentaren "sitta ensamma på hemmet"

Senast idag på lunchen så satt några som undervisar arbetslösa. De säger att de syns direkt vilka som det är daltade med /curlade med mot de som har föräldrar som inte sprungit och passat upp sina barn
  • sextiotalist
    Anonym (JO) skrev 2014-04-04 14:14:56 följande:
    Man kan ju älska fast man "curlar" också.
    Nej, men jag tror det hjälper.

Jag vet inte vad Malou menar faktiskt, för mig är ju curling en sport och något jag tittar på när det är OS.

Och en erkänd termonilig inom barnuppfostran sedan över 10 år tillbaka. Den är garanterad mer spridd än sporten curling
  • sextiotalist
    Anonym (JO) skrev 2014-04-04 14:31:54 följande:
    Det är ju fortfarande främst en idrott...men jag vet ju precis vad vi talar om och tycker bara ordet är fånigt.
    Men håller vi oss till ämnet så är jag otroligt nöjd över att vara lite bortskämd och oerhört tacksam att mina föräldrar alltid ställt upp för mig.

såklart du är det. Jag tror ingen som är uppfödd med silversked misstycker. Men det innebär inte att det är den optimala uppväxten. Östermalmsbratsen är inte så sympatiska alla gånger.

• sextiotalist
    Anonym (JO) skrev 2014-04-04 14:48:17 följande:
    Är man lycklig med sin uppväxt så ser man ju den som den optimala och jag tycker snarare att många personer ifrån Östermalm är mer väluppfostrade än personer uppväxta i Akalla.
    Personligen så är jag uppväxt i Östersund och inte i på Östermalm i Stockholm även om jag bor nära (Vasastan) idag.

och min erfarenhet är att de från Östermalm är odrägligare än de som kommer från normal medelklass. Jodå, jag har träffat en hel del med din inställning. Där de trott att det räckt med att vifta med pappas guld-VISA så fick man som man ville.
  • sextiotalist
    Anonym (JO) skrev 2014-04-04 14:56:41 följande:
    Vilka olika upplevelser man kan ha, jag tycker som sagt att folk som kommer ifrån dessa områden oftare är både mer väluppfostrade och vänliga mot sin omgivning.

Alla förstår att det inte gäller alla situationer, men däremot kan man förenkla livet så är det ju skönt och livet ska ju vara roligt.
    Haha, om du visste hur många nyrika brats som drar sig till dessa områden och beter sig som svin. Jodå, de fanns redan under 80-talet under min studenttid. Inte bara i Stockholm, även i andra städer. Jodå, jag har umgåtts med dom och ofta var våra tankar "väx upp för sjutton och göm dig inte bakom pappsens pengar" 
  • sextiotalist
    Anonym (JO) skrev 2014-04-04 15:26:27 följande:
    Du talade om att båda i ett hushåll betalar, det gäller ju inte om den ena är hemmafru.
    Men om personen är hemmafru, så sköter personen hushållet och gör en del hemma, om man inte förvärvsarbetar. I vilket fall i min värld.
    Visst finns det lyxfruar, absolut.

Så man bidrar med det man kan.
  • sextiotalist
    Anonym (JO) skrev 2014-04-04 15:19:11 följande:
    Ändå är de fler som är väluppfostrade ifrån dessa områden än andra...

Hur har dessa inte växt upp? många av dessa människor blir ju väldigt framgångsrika personer som själva tjänar gott om med pengar senare i livet.

Om du menar med väluppfostrad, kan vett och etikett, vilken kniv man ska använda och hur man använder servett, då håller jag med dig.
    Men om du avser hur man beter sig mot andra personer, då håller jag inte med dig. Jag har lite svårt att se att en person är väluppfostrad när man går fram som furie på semesterorterna på somrarna, ger Stockholmare dåligt rykte, vaskar champagne och beter sig som man äger stan.

Att kunna vett och etikett, använda rätt vokabulär är en del av uppfostran, att visa respekt, att bete sig trevligt, att vara hjälpsam och ödmjuk är en annan del

Jag har vänner som vuxit upp med stenrika föräldrar, men ändå tagit studielån, flyttat medvetet hemifrån så tidigt som möjligt (nej, inte ens fått en lägenhet) och de är trevliga, ödmjuka, och nu har deras ungdomar börja växa upp och nej, de förväntar sig inte att mamma/pappa ska försörja dom under högskoletiden.

Flera av dessa har arbetat, tom på MacDonalds, som vårdbträde (numera finns inte de kvar), städat etc för att försörja sig på sommaren. Tryggheten har funnits att om de inte fixat det, så har det funnits en skyddsnät.
  • sextiotalist
    nymedlem skrev 2014-04-04 16:09:10 följande:
    Jag är uppväxt och fortfarande boende på Östermalm. Mina barn är väldigt väluppfostrade.

Kan det bero på att jag inte kommer från en rik familj trots mitt östermalmska ursprung? Drömmer
    Kan bero på att du har båda fötterna på jorden Flört
Svar på tråden 20 årig "bonus" som bor hemma...