• Christel89

nappen!

Vår son är 2,5 år, i ett år ha vi tjatat om att nappen enbart ska vara när man sover och åker bil och vagn. Och börja bli trött på detta, han är ledsen och grinar, och de bli tråkigt.... Nu har han fått en syster som ha napp, han bli ännu mer påmind. Och känns inte som vi får han till att sluta när hon ha en. Hur ha ni gjort? Ska jag låta ha. Ha nappen när han ber om den? Känner att detta napp tjat ta över vår dag

• Svar på tråden nappen!
  • Baktakt

Vår dotter är ett år äldre. Vi har bara helt nyligen lyckats dra ner till bara napp vid sovande, från ungefär samma regler som ni. Vi väntar syskon till ungefär när hon blir fyra och vill verkligen bli av med nappen.

De flesta verkar kapa helt och det är väl vår plan också. Åka bort och "glömma" dem. En kompis satte lite "stopp och väx" på napparna efter att ha pratat länge om att när man snart är 4, så börjar napparna smaka illa. (Det brukar man annars ha på naglarna för att stoppa nagelbitande). Jag misstänker att vår knodd kommer att se igenom det, men man ska väl inte förkasta det innan man testat.

• FrökenLöken

Jag förberedde  min dotter, vi pratade om att när man blir tre år är det "nog dags att sluta med dag-napp". Det gick hur bra som helst, med undantag för ett par jobbiga dagishämtningar av trött barn. Hon har numera bara napp när hon sover, men vi  har en plan på när den skall bort också. Det kommer gå hur fint som helst det med (hö hö, hoppas jag innerligt).

Jag tror på att ha en kommunikation med barnet kring det, så att hen själv får känna sig delaktig i beslutet, och man märker huruvida barnet är redo eller inte. Om min dotter inte varit med på tåget, hade jag aldrig pushat henne till det. 

• Lilla fjunet

Låt honom ha nappen, men om han ska prata med den hade jag bara sagt att jag hör inte vad du säger med nappen i munnen. 
    Och ska man göra något kul kan man ju säga att det är lättare att tex leka utan napp.
    Med tanke på att han precis blivit storebror kanske han behöver lite extra trygghet nu.

Om det är tänderna ni tänker på så hjälper det tyvärr inte att bara ha den på natten.
    Min pojke har alltid bara haft den en stund på kvällen och i bilen, men han har ändå fått fel på tänderna.

• Lejon2007

Min son fick slå in och ge bort sina nappar till sin nyfödda kusin när han va 2,5-3år.
    Förklarade att hon behövde de mer och att han va stor nog att klara sig utan.

Blev några gnälliga kvällar men gick över snabbt.

(Kusinen fick ju såklart nya nappar) ;)

• Flisan79

Förstår att det inte fungerat eftersom att han varit så liten och dessutom fått ett syskon.
    Vi har från 2,5 års ålder börjat reglera nappanvändandet (då barnet börjar förstå mer) för att sen sluta vid 3 år. Fungerade över förväntan då vi under ett halvår pratat om att sluta vid 3 år.

Mina döttrar har fått öppet bett av nappen och mycket därför bör man sluta helt innan 3-4 års ålder. Min mellantös som slutade vid 3, är 4,5 nu och hennes bett är helt återställt

• Baktakt

Jag fick öppet bett trots att mina föräldrar tog bort nappen när jag var årsgammal. Min dotter har fint bett, fast hon har napp vid 3,5 och tandläkaren tyckte inte vi behövde stressa. Jag tar om möjligt ut nappen när hon somnat dock.

• straw2008

Jag tycker ni ska låta honom ha nappen. Om ni tycker dagarna endast går ut på tjat får ni ju gömma dom? Inte svårare än så. Vår dotter slutade men blöja dag o natt vid 1,5 års ålder, nappen har hon kvar trots att hon är 4. Allt har sin tid.

I kinamockaskogen.....
  • Christel89

Tack för alla svar, nu få han ha nappen,och jag hoppas att han själv känner sig redo för att vara utan den snart. Få gå o försök gömma undan dem, så de inte bli att han springer på dem... Tycker igentligen inte om att de ska ha napp på dagarna, men jag få vika mig helt enkelt, han verka absolut inte vara redo för att bli av med den.

• Sous

Varför vänjer ni barn nr 2 vid napp överhuvudtaget om ni nu har problem med första barnet, undrar jag?

• nozpa

När dottern fyllde 2 så blev det "bara napp på natten när man sover". Hon fyller 3 i sommar och längre än så har vi inte kommit. Vi köper inga nya nappar och hon brukar bita sönder dom. Så när sista är sönder så är det slut.
    Lillasyster har inte napp, då vet i tusan hur vi hade gjort..

• Baktakt
    Sous skrev 2014-04-03 18:00:36 följande:
    Varför vänjer ni barn nr 2 vid napp överhuvudtaget om ni nu har problem med första barnet, undrar jag?

Tja, för att de jag känner som sugit på tummen fortfarande gör det i vuxen ålder. Jag ser nappen som en bra sak, men var sak har sin plats och tid i livet och jag vill inte bara rycka ifrån mitt barn något som hon känner stor trygghet med, utan få henne med på tåget. Men om jag nu får ta ordet från TS, så var det här inte en tråd där vi skulle moralisera, utan få och ge råd.
  • Sous

Jag moraliserar inte. Jag undrar uppriktigt eftersom de vill vänja nr 1 av med nappen men säger att det inte går eftersom lillasyster nu har napp. Varför då ens ge napp till lillasyster? Att ha napp är ingen naturlag, och det är heller inte så att barn då per automatik suger på tummen. Barnet kan ju inte gärna ha nappen som en stor trygghet om de aldrig haft någon? Jag skulle i ts läge passa på att ta bort nappen från båda barnen, innan lillasyster hinner vänja sig. Begränsa till när bebisen ska sova och lirka sen ut nappen när hon har somnat.

• TreFantastiskaBarn

Låt båda eller ingen ha under första tiden med lillasyster. När lillan är halvåret - året kommer storebror vilja ha förmåner och få känna sig äldre och då tar du bort dom du tänkt. Så tänker jag :).

• Stjärnfall76

HUr ser tänderna ut?
    Vi har förberett och sedan lämnat bort nappen till någon som bättre behöver den, som tex Påskharens bebisar, eller djurbebisarna. De tog ju så tacksamt emot våra barns nappar, och lämnade ett litet paket på trappan

Sedan ska de ju vara 2,5, eller 3 så att de förstår och minns, när de ber om nappen sen.

• Christel89

[quote=72926726][quote-nick]Sous skrev 2014-04-04 07:44:21 följande:[/quote-nick]Jag moraliserar inte. Jag undrar uppriktigt eftersom de vill vänja nr 1 av med nappen men säger att det inte går eftersom lillasyster nu har napp. Varför då ens ge napp till lillasyster? Att ha napp är ingen naturlag, och det är heller inte så att barn då per automatik suger på tummen. Barnet kan ju inte gärna ha nappen som en stor trygghet om de aldrig haft någon? Jag skulle i ts läge passa på att ta bort nappen från båda barnen, innan lillasyster hinner vänja sig. Begränsa till när bebisen ska sova och lirka sen ut nappen när hon har somnat.[/quot

Mest för att hon ville ligga vid mitt bröst hela tiden när hon föddes så ha de bara blivit att vi fortsatt med den. Kanske lättare qtt ta bort den nu på en gång :-P

Svar på tråden nappen!