Tjoffsan skrev 2014-04-03 09:35:58 följande:
Hur har ni hanterat den här panik känslan över att inte längre vara gravid?
Känslan om att dagarna man räknar känns som år.
Blev det enklare när det "nya" plusset kom?
Jag är nog fortfarande i nått chockläge tyvärr.
Jag hade nog haft mina föraningar om att något var fel, jag hade nämligen INGA som helst gravidsymtom. Absolut ingenting! Och jag är en sådan som annars mår pyton i tidig graviditet.. Så när jag väl började småblöda där i vecka 11 så förstod jag redan innan jag blivit undersökt, att nu är det med största sannolikhet kört.
Om jag bara utgår från mig själv, så tror jag ändå att det är lite "lättare" (i brist på bättre ord..) när det upptäcks så förhållandevis tidigt som hos mig...det var ju ändå ett s.k tidigt missfall. Du har ju fått gå så länge, bygga upp förväntningar, vänja dig vid att vara gravid, längta efter RUL... Precis som du själv säger, alla missfall är sorgliga, men att gå nästan en halv graviditet..
Så själva missfallet accepterade jag/vi ganska snabbt.
Dock mådde jag nästan sämre under de där 3 månaderna innan jag blev gravid igen. Veckorna kändes som år. Jag var så rädd att något var fel på mig, att jag kanske inte skulle kunna få flera barn osv...
Trots läkarnas och barnmorskornas försäkranden om att MA är SÅ otroligt vanligt, att det oftast INTE handlar om fel hos mamman, så kunde jag inte släppa de tankarna. Blev nästan lite besatt, började Googla efter sätt att boosta sin fertilitet, beställde hem ÄL-test, kunde inte tänka på annat... Det var några jobbiga månader, jag kunde liksom inte tro att jag skulle kunna bli sådär fixerad..
Så plussade jag ju på första kända ägglossningen, och även om oron för ett nytt MA fanns där hela tiden så gick det ändå rätt ok att ta sig igenom första trimestern. Jag bokade ett tidigt UL och fick se ett litet hjärta slå i vecka 7, det kändes skönt då man vid mitt MA misstänkte att hjärtat förmodligen aldrig börjat slå.. Men veckorna var långa, innan jag tagit mig förbi 13 fulla veckor och gjort mitt KUB-test så hade jag många svackor, det skall jag inte förneka.