• Tjoffsan

MA upptäckt v18...nu då?

Hej.

V18 var vi på ett rutin ul, och det visade sig att vår lille inte hade några livstecken och att det stannat upp i v13.
    Nästan en halv graviditet fick jag gå och vi såg enormt fram emot detta.
    Först fick jag startad miniförlossning och därefter skrapning 6 dagar senare då tabletterna som skulle hjälpa moderkakan ut inte fungerade.
    Nu funderar jag fram och tillbaka på hur det blir nu?
    Ska man räkna från förlossningsdagen eller från skrapningen?
    När kan man räkna med äl igen?

Vi vill snabbt bli gravida igen, då det känns som att det är den ända grejen som kan vända den här båten.
    Alla missfall är såklart sorgliga men att gå en halv graviditet ovetandes, den tar!

• Svar på tråden MA upptäckt v18...nu då?
  • Bobelin

Tänkte att jag kan ge lite längre perspektiv på det hela. Nästan exakt samma sak hände mig för tre år sedan. Vi väntade en liten sladdis som skulle komma i juli. Såg den lilla på vul i v7 och frisk och fin på kub i v13. Fick sent rul, hann bli 19+ och då rasade allt. Död sedan v15-16 och ingen förklaring. Fick tabletter och fick föda fram men blev skrapning med. Gjorde som ni och googlade på allt och tog alla möjliga preparat. Fick mens efter 5 v och blev gravid på nästa äl. Slutade tyvärr i ett tidig mf. Men var gravid igen inom några månader och vår lilla ögonsten fyller snart 2 år. Ska tillägga att vi dessutom hade åldern emot oss. Jag fyllde 44 ett par månader efter att han föddes.

Det går säkert bra för er. Lycka till!

• ESusan

3 veckor har gått sedan MF. Fortfarande ingen mens. Har aldrig längtat så mycket efter en mens som nu. Vill bara veta att allt är som vanligt snart igen.

• idaapida

Jag fick konstaterat MA för ungefär en månad sedan precis, jag skulle då ha varit i vecka 18 men vår lilla prins dog i vecka 13-14. Jag fick läggas in och göra en sen abort och allt tycktes ha kommit ut, vi valde även att ta in och kolla på vår lilla prins så vi fick ett riktigt hejdå. Men en dag efter fick jag hemska smärtor i magen och det visade sig att jag hade lite rester kvar i livmoder. Jag valde att vänta så länge som möjligt utan att göra en skrapning och försöka låta kroppen sköta det själv. Men efter 3 veckor blev det en skrapning ändå.

Idag var det två veckor sedan skrapningen var och igår kom min mens! Har varit lite orolig över om det verkligen är mensen då det kommer ovanligt mycket, brukar verkligen inte ha sån här riklig mens. Men det kanske är normalt såhär efter allt som kroppen har fått gått igenom.

• angelikaa
    Tjoffsann skrev 2014-04-07 10:02:20 följande:
    Hej! Som av en slump såg jag det här inlägget och att vi har nästan samma namn Glad och därför måste jag få dela min historia. Varning för att det blir mycket läsning, det är fortfarande så färskt i minnet...

Förra veckan var jag i v. 13 och i onsdags fick jag mer ont i magen än vad jag hade haft tidigare, "växtvärk" tänkte jag men på kvällen kom det blod på papperet. I torsdags ringde jag till BM och fick komma dit, då hade det slutat blöda och hon kände att livmodern var som den skulle i v. 13. Då var ju allt lugnt men någon timme senare började det göra ont igen och det kom nytt blod. 
    När jag skulle sova fick jag så ont att jag inte visste vart jag skulle ta vägen så jag ringde sjukvårdsupplysningen, dom sa att jag skulle avvakta så klart, men när jag hade lagt på och gick på toa kom det en svart klump...jag blev jätterädd och vi skyndade oss till sjukstugan (vi bor i Tärnaby där det bara finns en sjukstuga och närmsta sjukhus är 23 mil bort)! Där konstaterade läkaren att det inte blödde så mycket och att magen var mjuk, så vi fick gå hem och ta en värktablett mot det onda... 
    Nästa dag, i fredags alltså, fick jag komma till BM igen. Hon kunde se att det blödde men det var omöjligt att säga vad som var fel, hon kontaktade gyn i Lycksele (23 mil bort alltså) och vi fick åka dit direkt (med egen bil så det var ingen stress...) när vi hade 3 mil kvar till sjukhuset fick jag fruktansvärt ont igen! 
    Vi fick göra ett VUL direkt vi kom in och hon såg på en gång att fostret hade dött i v. 6+5 (om jag inte mins fel). Hela resan hade fruktat för nåt sånt men hoppet fanns ju hela tiden...tills nu...Gråter
    De ville helst att kroppen skulle sköta det själv och de sa att det inte var "långt borta" men inget hände den dagen så vi fick sova över. På natten hade jag extremt ont men jag var glad att vi var på sjukhuset där det finns starka mediciner mot smärta! 
    I lördags fick jag tabletter och nästan allt kom ut, förutom hinnsäcken som satt kvar (och det gjorde ONT!). Det syntes på ett nytt VUL och då blev det snabbt bestämt att jag skulle skrapas. 20 minuter senare jag sövd och det var tydligen ett väldigt enkelt ingrepp. När jag vaknade efter en halvtimme kändes det som en stor lättnad, ingen smärta längre! Vi fick åka hem snabbt efteråt och allt kändes bra tills vi närmade oss hemmet och när vi kom hem rasade världen!

(Ursäkta språkfel mm. men det är skönt att få skriva av sig och dela med sig)

Jag känner samma sak, en ny graviditet är det som kommer att vända båten. Vi har bestämt att vi ska vänta till jag har haft en mens men rädslan att det inte fungerar på första försöket finns där! Det här var dessutom min första graviditet och det tog ett år att bli gravid (fast jag vet att vi inte var så aktiva vissa månader), tänk om det tar ett år igen?! Det finns så många tankar... som att  flera gravidsymtom försvann för veckor sen mm. mm.       
    Så tråkigt :( Beklagar.. men varför skicka dom dej inte till Lycksele på en gång? De är ju likadant i Storuman, dom ha ju ingen riktigt kunnig personal på sjukstugan.. 
    Vincent 100824 - Vide 120926
  • Maggis01

Fick MA i vecka 14. En sån chock! Hade börjat berätta för folk eftersom de första 12 veckorna passerats. Och sedan blödning och molvärk. Åkte in akut pga smärta och blev skrapad. Samma visa igen ett halvt år senare. Denna gång upptäcktes MA i vecka 11 eftersom vi bad om ett tidigt VUL för att veta att allt var bra den gången. Fick aborttabletter, men de hjälpte inte så det blev en skrapning till. Blev gravid igen 4 månader senare och bad att få Progesteron och trombyl, och den gången fick vi vår älskade dotter. Trombyl (blodförtunnande) kan du ju be om eftersom det händer att det blir proppar i moderkakan.

Minns att jag satt och läste om graviditet när jag var gravid första gången och läste om just MA och tänkte att det måste ju vara det allra värsta... att gå omkring och bära på ett dött foster i månader och tro att allt är bra. Och så hände det två gånger. Fruktansvärd upplevelse!

Hoppas ni snart är gravida igen och be om möjligt om ett tidigt ultraljud så att ni slipper oroa er fram till RUL.

• ESusan
    idaapida skrev 2014-04-07 18:15:22 följande:
    Jag fick konstaterat MA för ungefär en månad sedan precis, jag skulle då ha varit i vecka 18 men vår lilla prins dog i vecka 13-14. Jag fick läggas in och göra en sen abort och allt tycktes ha kommit ut, vi valde även att ta in och kolla på vår lilla prins så vi fick ett riktigt hejdå. Men en dag efter fick jag hemska smärtor i magen och det visade sig att jag hade lite rester kvar i livmoder. Jag valde att vänta så länge som möjligt utan att göra en skrapning och försöka låta kroppen sköta det själv. Men efter 3 veckor blev det en skrapning ändå.

Idag var det två veckor sedan skrapningen var och igår kom min mens! Har varit lite orolig över om det verkligen är mensen då det kommer ovanligt mycket, brukar verkligen inte ha sån här riklig mens. Men det kanske är normalt såhär efter allt som kroppen har fått gått igenom.
    Härligt att du redan har fått igång kroppen.Ska ni försöka nu med en gång igen?

Är det någon mer som har fått mensen tillbaka?
  • Tjoffsan

Det har nu gått 16 dagar sen jag va inlagd och fick igångsättningen av missfallet eller hur man ska säga...
    Äl stickorna visar ett svagt streck och jag antar att det är gravidhormonerna som hänger i.
    Flytningarna verkar aldrig ta slut och bara tanken på att det inte hinner bli någon bebis år 2014 äter upp mig!
    Om man räknar lite lätt så kommer det med all sannolikhet inte bli någon bebis förrens tidigast feb 2015 i den här takten.
    Just så går tankarna och det kanske inte är så konstigt eftersom jag gick en halva graviditet =(
    Det är en lång resa innan man är tillbaka på rutin ul i veckorna kring 18 och 20....det är fruktansvärt svårt att ha i tankarna.

När kommer äl-testen visa positivt? påverkar gravidhormonerna så pass att man inte ens kan få äl?
    Måste inte äl komma innan mens?
    och när i hela friden ska den komma nu då?

Jag har nog aldrig mått så dåligt över något och dessutom haft så svårt att acceptera något.

• Maggis01

Jag kände också så... att man blivit lurad på TID! Jag var 38 år och fick två missfall i rad. Kändes som om tiden sprang iväg och att varje dag man gick med dött foster i magen var en bortslösad dag.

Men om du är yngre än vad jag var så har du tiden för dig och det kommer förhoppningsvis gå bra nästa gång. Håller alla tummar för att du får en bebis 2015!

Kram

• BettyBoop81
    Tjoffsan skrev 2014-04-10 16:50:54 följande:
    Det har nu gått 16 dagar sen jag va inlagd och fick igångsättningen av missfallet eller hur man ska säga...
    Äl stickorna visar ett svagt streck och jag antar att det är gravidhormonerna som hänger i.
    Flytningarna verkar aldrig ta slut och bara tanken på att det inte hinner bli någon bebis år 2014 äter upp mig!
    Om man räknar lite lätt så kommer det med all sannolikhet inte bli någon bebis förrens tidigast feb 2015 i den här takten.
    Just så går tankarna och det kanske inte är så konstigt eftersom jag gick en halva graviditet =(
    Det är en lång resa innan man är tillbaka på rutin ul i veckorna kring 18 och 20....det är fruktansvärt svårt att ha i tankarna.

När kommer äl-testen visa positivt? påverkar gravidhormonerna så pass att man inte ens kan få äl?
    Måste inte äl komma innan mens?
    och när i hela friden ska den komma nu då?

Jag har nog aldrig mått så dåligt över något och dessutom haft så svårt att acceptera något.
     Känner precis som du.. och jag är bara på dagen efter hela hemska avslutet Gråter
    Allt man vill är bara att mensen ska komma igång så man kan påbörja nytt försök.
    man känner sig aningen snuvad på konfekten när man tagit sig igenom v.20  och för what?!? Komma ut tomhänt från sjukhuset utan sin lilla kotte, näh fy livet är verkligen inte rättvist!!
    Känslorna svallar av ilska,sorg jaa allt möjligt just nu Skrikandes
  • Tjoffsann
    angelikaa skrev 2014-04-08 23:14:47 följande:
    Så tråkigt :( Beklagar.. men varför skicka dom dej inte till Lycksele på en gång? De är ju likadant i Storuman, dom ha ju ingen riktigt kunnig personal på sjukstugan.. 
    Jag tänkte hela tiden "om man hade bott nån annanstans så hade det gått fortare.."
Svar på tråden MA upptäckt v18...nu då?