• Anonym (Flyttfågel)

När "får" vi flytta?

Hej. Jag och min sambo har två gemensamma barn i mellanstadieåldern, och sedan har min sambo en dotter som fyller 18 i år. Fram tills i höstas har hon bott varannan vecka, men sedan började det glesas ut, och blev fyra dagar istället. Och nu vette sjutton, hon kommer någon gång i månaden, kanske, om hon inte smsar kvällen innan och säger att hon inte kommer som planerat. Eller helt enkelt inte dyker upp, och när min sambo ringer och frågar var hon är har hon glömt att hon skulle komma till oss. Det är väldigt rörigt med andra ord. 

Och nu till ämnet. Vi har länge varit sugna på att flytta ut på landet, men jag har alltid tänkt att det inte går pga bonusbarnet. Att det är något vi får ev göra när hon har flyttat hemifrån om några år. Samtidigt är det inte helt enkelt att vänta, för då kommer barnen att vara i tonåren och det är kanske inte bästa tiden att rycka upp dem från vänner och skola. Min fråga är nu egentligen, när skulle det vara "ok" i era ögon om vi flyttade? Med landet tänker jag mig kanske 2-3 timmars bilresa utanför vår nuvarande stad. 

Fråga gärna innan du dömer mig eller drar egna slutsatser, det är högst troligt att jag har glömt och utelämnat viktig information. Tack på förhand. 

• Svar på tråden När "får" vi flytta?
  • Anonym (.)

Jag tycker att det är ok för er att flytta nu. Hon är ju 18 år och bor knappt hos er. Vad skulle problemet vara?
    Hoppas att ni hittar nåt fint!

• Anonym (Stina)

Är hon 18 så lär hon kunna ta bussen så vad är bekymret?

• Anonym (Flyttfågel)

Bekymret är nog kanske att hon ju fortfarande "officiellt" ska vara här några dagar varannan vecka, inga andra beslut är tagna. Det är bara det att hon sällan kommer. Skulle vi flytta så finns ju inte möjligheten att hon skulle komma ex på vardagar längre. Det känns lite som att vi sparkar ut henne, även om vi skulle erbjuda henne att följa med (vi vet ju att hon aldrig skulle göra det). Hoppas ni förstår hur jag funderar. Kanske har jag bara fastnat i någon tanke, så jag är glad att få andras input. 

• Anonym (.)
    Anonym (Flyttfågel) skrev 2014-04-03 09:05:33 följande:
    Bekymret är nog kanske att hon ju fortfarande "officiellt" ska vara här några dagar varannan vecka, inga andra beslut är tagna. Det är bara det att hon sällan kommer. Skulle vi flytta så finns ju inte möjligheten att hon skulle komma ex på vardagar längre. Det känns lite som att vi sparkar ut henne, även om vi skulle erbjuda henne att följa med (vi vet ju att hon aldrig skulle göra det). Hoppas ni förstår hur jag funderar. Kanske har jag bara fastnat i någon tanke, så jag är glad att få andras input. 
    Vad skulle hon säga om ni frågar henne, tror du? Hon verkar ju inte så intresserad av att vara där på vardagar ändå.
  • Anonym (Flyttfågel)
    Anonym (.) skrev 2014-04-03 09:12:59 följande:
    Vad skulle hon säga om ni frågar henne, tror du? Hon verkar ju inte så intresserad av att vara där på vardagar ändå.
    Hmm, jag vet faktiskt inte. Eller alltså, jag är helt säker på att hon aldrig skulle flytta med och lämna stan och skolan och kompisarna, och mamma. Men jag är rädd att hon känner sig bortvald eller utputtad. 

Jag tror också att min sambo skulle känna sig rätt taskig. Jag misstänker också att detta är ett samtal han aldrig kommer att våga ha med henne. Hela grejen med att hon plötsligt inte kommer hit har han inte ens tagit upp med henne, trots att det ju påverkar hela familjen och vår möjlighet till planering. 

(Oj vad jag blev irriterad på min sambo, kände jag!)
  • Anonym (Aaa)

Kan nog tycka att ni kan flytta, men för att göra allt lite smidigt hur är kontakten med hennes mamma? Om den är bra så kanske ni kunde nämna det för henne också inte för att hon igentligen har med det att göra bonusen bor ju där mest och är ändå 18 år men för att slippa irritation och missförstånd så kan det nog vara en bra ide. Prata givetvis med bonus också och kolla läget hon skulle ju kunna tillbringa någon helg i månaden om det är för långt att åka. .

• Anonym (.)
    Anonym (Flyttfågel) skrev 2014-04-03 09:19:42 följande:
    Hmm, jag vet faktiskt inte. Eller alltså, jag är helt säker på att hon aldrig skulle flytta med och lämna stan och skolan och kompisarna, och mamma. Men jag är rädd att hon känner sig bortvald eller utputtad. 

Jag tror också att min sambo skulle känna sig rätt taskig. Jag misstänker också att detta är ett samtal han aldrig kommer att våga ha med henne. Hela grejen med att hon plötsligt inte kommer hit har han inte ens tagit upp med henne, trots att det ju påverkar hela familjen och vår möjlighet till planering. 

(Oj vad jag blev irriterad på min sambo, kände jag!)
    Men att prata med henne om det är ju ett sätt att visa att man bryr sig om hennes känslor och åsikt. Hon kanske skulle gilla att ha en tillflykt på landet under helger och lov? Om ni visar att hon är med i den planeringen så lär hon ju inte känna sig utputtad.
    Vad synd att kontakten verkar ha blivit lidande någonstans på vägen. Din man verkar lite mesig - vad tror han att han vinner på att stoppa huvudet i sanden?
  • Anonym (Strutsar?)

Håller med dig! 

Oooohhh, att stoppa huvudet i sanden finns det många pappor med barn som inte bor med dem hela tiden som gör. Verkar sjukt vanligt! 

• Anonym (boende)

Prata med henne om era tankar kring att flytta.
    Gissar att flytten inte kommer ske bums iaf, då de kan ta ett tag att hitta hus... Då är hon
    redan förberedd i tanken. Hon kanske själv börjar tycka att det är jobbigt att flacka mellan 2 hem.
    Så prata med henne. Ser inget hinder för er att flytta, när hon är så pass gammal, kanske hon redan
    har i tankarna att flytta hemifrån.

Svar på tråden När "får" vi flytta?