• Anonym (Kbt)

    KBT Överskott och underskott

    Kan någon ge mig ett exempel på vad överskott resp. Underskott inom kbt kan innebära?
    Fick i uppgift att fundera kring mina över- och underskott men lyssnade nog inte riktigt vad det innebär...

  • Svar på tråden KBT Överskott och underskott
  • Anonym (KBTips)
    Anonym (Kbt) skrev 2014-04-03 14:43:47 följande:
    Kan någon ge mig ett exempel på vad överskott resp. Underskott inom kbt kan innebära? Fick i uppgift att fundera kring mina över- och underskott men lyssnade nog inte riktigt vad det innebär...
    Det ska nog vara över- och underskott av beteenden. Jobbar man mer beteende-inriktat räknas även tankar (iaf ibland) som beteenden.
    Exempelvis vid depression är vanliga överskott att grubbla eller ligga i sängen. Vanliga underskott är att träffa vänner, motionera etc.

    Har man social fobi kan underskott att vara att prata på möten eller ringa främmande människor. Överskott kan vara överdrivet planerande av vad man ska säga, att sminka sig så att andra inte ser att man rodnar, etc.

    Blev det klarare?
  • Anonym (Kbt)

    Hmm ja... Lite klarare, men Gud vad svårt

  • Anonym (KBTips)
    Anonym (Kbt) skrev 2014-04-03 19:24:40 följande:
    Hmm ja... Lite klarare, men Gud vad svårt
    Har du en hemuppgift som en del i behandling?
  • Anonym (KBTips)

    Jag hjälper dig gärna om du vill berätta mer om din problematik.

    Annars kan ett sätt vara att fundera hur livet skulle vara utan detta problem. Vad skulle du göra annorlunda då? Hur skulle livet vara om du vaknade och alla problem var borta? Hur skulle du märka att de var borta?

  • Anonym (Kbt)

    Jag har många problem har jag insett.

    Är sjukskriven för ångest och depression. Den är utlöst av en utmattning.

    Utmattningen är inte jobbrelaterad utan snarare inom mig. Höga krav, prestationer, perfektionism, oro för mycket mm... Kontrollfreak

    Allt detta i kombination med att vi flyttat, jag bytt jobb, har sömnbrist efter inte sovit ordentligt på 2,5 år, mannen bytt jobb så jag varit ensam med barnen varannan vecka

  • Anonym (KBTips)
    Anonym (Kbt) skrev 2014-04-03 20:33:02 följande:
    Jag har många problem har jag insett.
    Är sjukskriven för ångest och depression. Den är utlöst av en utmattning.
    Utmattningen är inte jobbrelaterad utan snarare inom mig. Höga krav, prestationer, perfektionism, oro för mycket mm... Kontrollfreak
    Allt detta i kombination med att vi flyttat, jag bytt jobb, har sömnbrist efter inte sovit ordentligt på 2,5 år, mannen bytt jobb så jag varit ensam med barnen varannan vecka
    Ok. Vad gör du som är ett uttryck för perfektion? Kontrollerar att saker är tillräckligt bra? Jobbar längre än nödvändigt för att göra det perfekt i ställer bara "bra nog"? (Då menar jag inte bara jobb-jobb, utan även saker som att diska eller stryka). Dessa saker är överskott.
    VAd gör du när du inte sover? Det kan vara ett överskott, om det är att ligga i sängen och oroa sig, eller om du göra annat du "borde" innan du lägger dig.

    Vid utmattning brukar det vara ett underskott av återhämtande aktiviteter. Dessa är olika saker för olika personer med allmänt saker som det inte finns prestation i utan som bara är lustdrivna. Kanske läsa en bok, fika med en vän eller ta en promenad. Du har givetvis ett underskott av sömn om du sover för lite, men eftersom vi inte helt styr över sömnen brukar man inte se det som ett beteende man sätter in i denna mall - men jätteviktigt att behandlaren vet om det!
    Vid utmattningssyndrom kan det finnas ett underskott av "sitta och slappa" medan andra depressionspatienter ofta i stället är för passiva och behöver komma ut. 

    Överkurs:
    Just vid utmattning och stress måste man se mycket på vad aktiviteten fyller för syfte. Aktiviteten "läsa en bok" kan exempelvis öka stressen om man måste för sitt jobb, medan det minskar stress om det är för att man har lust. Därför måste man se till syfte och inte bara aktivitet. Samma aktivitet, olika funktioner.

    Tänk på att din hemuppgift i terapin inte heller behöver vara perfekt, eftersom du har såna tendenser! Det kan vara bra att öva sig på att inte prestera på topp.
  • Anonym (Kbt)

    Jag har svårt att acceptera att saker inte görs på mitt sätt. Kan ofta ändra på det som andra har gjort i efterhand. Helst av allt så gör jag det själv så att det blir på mitt sätt.

    Jag har fått en uppgift av min arbetsterapeut att skriva timme för timme under en vecka vad jag sysselsätter mig med under dagarna. Redan efter första dagen märker jag hur plottrigt det blur på lappen och vet att jag kommer skriva rent den på datorn innan jag lämnar den ifrån mig

    När jag städat så fastnar jag i saker. Inte speciellt disk och tvätt, "den yttre" städningen är inte då noga. Jag fastnar istället i att städa skåp, organisera om i garderober, och när det är klart orkar jag inte städa det andra ????

    Just nu vilar jag när jag inte sover. Är fullständigt utmattad och minsta fysiska aktivitet gör mig ännu ner slut.

    Här är depressionen väldigt tydlig. Jag har svårt att förmå mig att göra saker. Kan titta in i tvättstugan och se den svämma över och tänka att jag borde tvätta men stänger dörren och går därifrån. Samma med diskmaskin och annan städning

    Jag skriver listor i mängder på allt dom behöver göras.

    Jag planerar i mitt huvud saker som jag ska göra men orkar oftast inte genomföra det. T.ex så tänker jag Att jag ska hämta barnen tidigare från förskolan. Men varje dag hämtar jag dem ändå samma tid, vid fyra.

    Jag oroar mig för det mesta ????,

    Just nu är det barnens kalas. Allt jag gör ska som sagt vara perfekt och jag går all in. En enkel tjejmiddag skall ha tema, sist var det italiensk, köpte nya tallrikar, dukar mm. För att passa temat.

    Menyn är välgenomtänkt och provlagade innan.

    Kommer folk på fika rusar jag till affären och köper sju sitter fika

    Jag tror alltid det värsta, speciellt när det gäller sjukdomar och hälsa. Är extremt rädd för cancer. Och när barnen är sjuka kan jag knappt sova. Google är min värsta fiende då. Oroaruc för ekonomi, framtida resor, mm

    Är väldigt noga med att det är välstädat och ordnat hemma nör folk kommer hem. Får panik om folk kommer oanmälda

    Tycker det är viktigt att barnen har fina kläder och ser bra ut på t.ex förskolan.

    Tar väldigt liten plats i sociala sammanhang. Gillar inte att göra min röst hörd i nya grupper.

    Har få nära vänner men de som är nära är valda med omsorg. Gillar inte att prata i telefon egentligen inte med någon. Om jag måste ringa hör jag det helst i enrum.

    Detta var lite, kommer säkert på massor med mer saker

Svar på tråden KBT Överskott och underskott