• Långbenopluto

Kan man ha för högt blodvärde?

Hej

En vän till mig ha ca 120 i blodvärde och hade fått "beröm" av läkaren att det var så bra.

Igår var jag på VC och hade 148 i blodvärde, min kompis blev chokad och sa att det var för högt

Kan det vara för högt? Varför blir det för högt i så fall?

• Svar på tråden Kan man ha för högt blodvärde?
  • Limalie

Ja det kan bli för högt, minns dock inte vart gränsen gick, runt 150 tror jag. Har man högt KAN det tyda på att något inte stämmer, att man har tjockare blod eller hur det var och kan behöva tappas på blod. Man kan få lättare blodproppar osv.

Men någon annan kanske minns vad det heter och värdet  

Sedan ska man komma ihåg att blodvärdet kan höjas om man är uttorkad/rökt ex. Jag hade runt 146 en gång och då var jag fastande pga att jag även skulle ta ett annat värde som krävde det.

• The Fugly
    Korpen skrev 2014-04-03 16:21:44 följande:

Hej

En vän till mig ha ca 120 i blodvärde och hade fått "beröm" av läkaren att det var så bra.

Igår var jag på VC och hade 148 i blodvärde, min kompis blev chokad och sa att det var för högt smile3.gif

Kan det vara för högt? Varför blir det för högt i så fall?

Man kan ha för högt men du har det inte. Högt är över 155. Jag har runt 145 i normalläget.
  • Mantrasina

Man kan också ligga högt om man tränar på hög höjd till exempel för att man producerar mer röda blodkroppar för syretransport när det finns mindre syre i luften (höghöjdsdoping, anyone?). 148 är inte för högt, men ligger i övre/översta kanten av normalvariationen.

• The Fugly

Referensvärdet ligger för övrigt vanligtvis på 120-155 så din vän har inte något extra bra värde utan precis inom det normala.

• Tjohalia

120 är ju precis på gränsen till lågt HB. 148 är inte farligt högt. Jag vet att det kan vara för högt, men ingen har då reagerat även om jag legat över 150. Nu äter jag extra järn för att jag haft brist, och sist låg mitt hb på 135 och jag ska ändå fortsätta äta 1,5 månad för att fylla på depåerna.

Flicka 2005 * Pojke 2007
  • Jag är bara jag

Jag har alltid legat högt,som mest 153 och då kollade hon apparaten flera gånger! Skrattande  Fick höra att gränsen gick vid 160-över det tappas man.

• Livan

Frågade min barnmorska om det här med för höga blodvärden, då sambon alltid haft väldigt höga och varit väldigt eftertrakta som blodgivare. Enligt henne är ett blodvärde som är väldigt högt inte något som är farligt i sig, men kan vara ett symptom av en allvarlig oupptäckt sjukdom som gör att kroppen överproducerar hemoglobin som vid tex KOL, då för att kompensera för den minskade lungkapaciteten, samt vid polycytemi vera (PCV) som är en sjukdom som beror på att benmärgen bildar för mycket blodceller. Det är framförallt de röda blodkropparna som produceras i överskott men ofta bildas också för många vita blodkroppar och blodplättar. Blodplättarna är en typ av celler som deltar i blodets levring. Om de blir för många kan detta leda till bildning av blodproppar. 
    Behandlingen innebär att man tappas på tre till fyra deciliter blod med jämna mellanrum så att blodvärdet hålls på en så normal nivå som möjligt. Den behandlingen gör att eventuella symtom lindras och minskar risken för blodproppar och blödningar. Ibland kan man också få behandling med olika typer av mediciner som minskar benmärgens överproduktion av blodceller.
    (1177 Vårdguiden)  

Svar på tråden Kan man ha för högt blodvärde?