• AnnieL

Skydda sgi

Har 3 frågor

1, Yngsta dottern fyllde 1 i mars och maj börjar jag arbeta igen, ska dock bara jobba 85% på min heltidstjänst. Pappan kommer vara hemma heltid med dottern maj-sept och ta ut 5 d /v fp. 
    Finns det nåt sätt jag kan ta ut fp också för att fylla upp till heltid för att skydda min sgi?
    (har några få dagar kvar på äldre syskon som jag börjar med men de räcker knappt till maj)

2, När barnet fyllt 1 måste man ta ut 5 fp dagar /v. Gäller det även om en ordinarie arbetsdag är en röd dag, 1 maj, 6 juni etc?

3, Jag har förstått att vid inskolning när man lämnar barnet får man ta lägstadagar men inte sgidagar. För att ta ut lägstadagar måste man ha tagit ut 180 sgidagar. Vad händer om man inte tagit ut 180 sgidagar när man skolar in?

• Svar på tråden Skydda sgi
  • AnnieL

Vi har i nuläget endast tagit ut ca 82 dagar så jag kan inte ta lägstadagar.

Den som är helt ledig måste alltså ta ut 5 dagar men dessa måste inte ligga må-fre även om det är då man normalt jobbar?

Jag som inte jobbar heltid kan ta ut utfyllnadsfp på en dag ej motsvarande hur jag defacto jobbar? Kommer förkorta arbetsdagarna med ca 1 h /dag, men kan alltså ta ut all den tiden på exvis måndag? Eller måste jag lägga all förkortning samma dag som jag tar ut fp?

Om jag hade kunnat ta lägstadagar, hade jag kunnat ta sånna på helgen då och på så sätt komma upp i heltid trots att jag inte jobbar helger?

Vill vara helt säker på att jag förstått här. :)

Och ang inskolningsexemplet, då kommer man alltså inte kunna komma upp i heltid och därmed förloras sgin?
    Fö, fixa buggen på hemsidan som säger att man inte tagit ut 5 dagar per v trots att man gjort det bara för att hela veckan inte ligger i samma månad. Borde vara en enkel programmeringsgrej.

Svar på tråden Skydda sgi