Inlägg från: Charlotte N |Visa alla inlägg
  • Charlotte N

Lärare, vad tycker ni om att elever är lediga utanför loven?

Jag håller med dig TS. Många elever klarar absolut att vara borta och sen ta igen men inte alla. Dessutom är det viktigt att förmedla att skolan är viktig och det gör man ju inte om man ger ledigt hur som helst. Jag gör alltid individuella bedömningar. Har jag en elev som har höga betyg, är klar med allt och sällan är sjuk beviljar jag, annars inte. Ibland åker de ändå " för att resan redan är betald". Inget jag kan göra åt det men då har jag i alla fall förmedlat min syn på saken.

• Charlotte N
    Aimee68 skrev 2014-04-04 07:15:30 följande:

Det borde väl ändå vara lika på alla skolor i hela Sverige kan man tycka..Våra barn har aldrig haft problem att få ledigt nån vecka utanför loven. Åker man två veckor i samband m loven så blir det ju automatiskt ofta en vecka utanför. Ursäkta men vad har höga betyg med saken att göra? Att man är fullt godkänd räcker väl, förutom närvaro?

Att älska sig själv är början till en livslång kärlekshistoria...
    Varför i hela friden skulle det vara det? Varför skulle det ens vara lika för två elever som sitter bredvid varandra i klassrummet? Vill verkligen veta varför du tycker så, svara gärna.
  • Charlotte N
    Aimee68 skrev 2014-04-04 22:15:52 följande:

Förstår faktiskt inte vad du menar ?
    Förlåt, ska förtydliga. Jag undrar varför det ska vara lika på alla skolor i hela Sverige. Tycker det ska göras individuella bedömningar. Bara för att min elev som har gjort klart allt och har höga betyg kan vara borta en vecka betyder inte det att en elev 50 mil bort, som släpar med massor av inlämningar och ligger på gränsen till F, kan vara det. Och vad skulle det hjälpa den eleven om min elev, 50 mil bort, får en avslagen ledighetsansökan tillbaka? VAD blir bättre om man gör så? Fattar bara inte hur man kan tycka det och ville ha det förklarat.
  • Charlotte N
    Aimee68 skrev 2014-04-06 10:01:31 följande:

Okey, då är jag med :) Jag menade att förutsättningarna borde vara lika över hela Sverige. Alltså att alla skolor i grunden har lika många dagars ledighet att ansöka om. Vi har tio dagars ledighet i grundskolan och vissa skolor har kanske bara tre dagar på ett läsår. Där borde det vara lika! Men sen skriver jag oxå att det inte borde handla om man har höga betyg. Det borde räcka med fullt godkänt och god närvaro. Hög frånvaro och risk att bli underkänd borde vara självklart att man som förälder inte kan räkna med ledighet. Så menar jag :)
    Ok, men det finns riktlinjer. Tänkte leta upp dem men just nu är skolverkets webbplats stängd. Fixar det senare.
  • Charlotte N
    isabelles skrev 2014-04-06 17:00:54 följande:
    Lärare får iallafall i grundskolan bevilja ledighet upp till 10 dagar/läsår eller om det var termin, minns inte till hundra procent.
    Rektor får ge tio dagar/läsår men kan ge lärare fullmakt att bevilja en del av det själva.
  • Charlotte N
    Tow2Mater skrev 2014-04-08 19:45:10 följande:
    Jag kommenterade kompledigheten. Att ha lov med motivationen att loven är kompensationsledigt for lärare är inte riktigt genomtänkt tycker jag.
    Jobba 40 timmar, ge en läxa eller whatever som täcker det moment som inte hinns med då. I de flesta jobb hinner man inte alltid med allt, utan det får vänta till veckan efter. Kanske moment kan slås ihop? Hinns inte allt med är det ju alldeles for många onodiga moment i skolan idag. Kan normala arbeten skotas på 40 timmar ska rimligtvis lärares också kunna goras det. Hinner man inte på 40 timmar, hur mycket mer hinner man egentligen på 45? Och vad gor ni med det som inte hinns med på 45 timmar idag? Täcker de 45 timmarna hela sommarlovet också, eller har ni 'bara' 5 veckor ledigt som "alla andra"?
    Vi jobbar lika många timmar/år som alla andra. Vi behöver lägga 45 timmar i veckan eftersom vi har lite annat än undervisning att hinna med. Därför fungerar inte ditt läxförslag. Vi planerar, utvärderar, fortbildar oss, rättar, pratar med föräldrar, skriver kränkningsrapporter och diverse planer etc etc. Vad är det du tycker är ogenomtänkt med loven?
  • Charlotte N
    Tow2Mater skrev 2014-04-08 20:06:46 följande:
    Alltså täcker de 45 timmarna (den del utover 5 veckor som inte arbetas) sommarlovet också, det var det jag undrade.
    Precis, det täcker.
Svar på tråden Lärare, vad tycker ni om att elever är lediga utanför loven?