Att bli familjehem för en nyfödd
Anonym (Råd) skrev 2014-04-04 15:38:54 följande:
Ja, absolut och det är just därför jag är lite tveksam... Adoption är vi för gamla för och att bli kontaktfamilj var ett sätt att få fler barn i huset, att vår son skulle lära sig att inte vara ensambarn hela tiden och att jag tror att det skulle ge en enorm tillfredsställelse att hjälpa ett barn som far illa. Men så kommer ju det här med att när som helst kan ett kontaktbarn tas ifrån oss och jag kommer nog ha svårt att låta bli att älska barnet...Då är ju detta ett sätt att slippa lämna tillbaka.
Jag håller med dig om att målet är att barnet ska tillbaka till sina föräldrar men om barnet aldrig har träffat sin biologiska föräldrar utan har knytit an helt och hållet till oss under flera år, är då verkligen blodsbandet det viktigaste? Det tycker inte jag som själv är adopterad och bara ser min biologiska pappa som vilken gubbe som helst medans jag älskar min adoptivpappa mest i hela världen...
Ni ska inte låta bli att älska barnet. Ni ska älska det ut i fingerspetsarna! Varse sig hen stannar i en vecka eller 18 år.
Det är därför man ska ställa upp och göra en sån här grej, barnet är i fokus.
Rädslan att barnet flyttar till sin biologiska familj ska inte hindra er, ni kommer att vara oerhört viktiga i send liv.