Inlägg från: Anonym (Annan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Annan)

Att bli familjehem för en nyfödd

Menar du adoption? En fosterfamilj har väl vårdnaden om barnet så länge som det är placerat hos dem eller är det socialtjänsten som har vårdnaden då?

LillaNovaK skrev 2014-04-04 21:31:48 följande:
    Kör på säger jag!! Det finns så många barn där ute som skulle behöva ett kärleksfullt hem att komma till.

Sen förstår jag rädslan över att få lämna barnet. Vet ni något om placeringsanledning? Är barnet under SoL eller LVU? Efter 3 års placering ska ni enligt lag bli erbjudna vårdnaden. Detta sker dock inte så ofta men tanken är att det ska fungera sonen trygghet både för familj och barn.

• Anonym (Annan)

Du vet verkligen inte vad du pratar om. Barnen behöver trygghet och kärlek i allra första hand. Sedan känner jg inget familjehem som lever på det. De har vanliga jobb precis som alla andra.

Anonym (NEJ!) skrev 2014-04-22 09:50:09 följande:
    Tror inte det finns ett enda familjehem som egentligen resonerar så, däremot försöker dom såklart göra allt dom förmår för att inte förlora sin inkomst, vad ska dessa familjer då försörja sig av?

Barnen SKA hem i de allra flesta fall. Tyvärr blir det inte alltid så och det beror allt som oftast på soc inkompetens och på familjehemmets illvilja mot de placerade barnen. Alltså att de försvårar umgänge och därigenom hemflytt.

Vips så har 3 år passerat och det börjar pratas om vårdnadsöverflytt. STACKARS dessa misshandlade barn!

Har 2 av dessa vidriga familjehem i mitt närområde och jag lider verkligen med de barn som är placerade där. Dagligen blir barnen manipulerade och får höra hur odugliga deras bioföräldrar är. Allt för att försvåra för barnens hemflytt. Så hemskt!

Barnen är mellan 10-15 år och har bott hela sitt liv med sina föräldrar, nu får dom spendera varje dag med att försvara sina föräldrar. Så ska dom inte behöva ha det. Låt barnen bo hemma och finns det svårigheter så kan det lösas i hemmiljön!Det finns för många familjehem, de har för hög ersättning. Något måste göras för att rädda barnen som hamnar i soc och familjehemmens klor!

Svar på tråden Att bli familjehem för en nyfödd