Inlägg från: Anonym (NEJ!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (NEJ!)

Att bli familjehem för en nyfödd

Ni måste absolut säga nej till detta. Ni är INTE rätt familj för detta barn, ni måste förstå det innan det är för sent för det lilla barnet.

Ni bör gå vidare och försöka adoptera istället, inte ta andras barn och försöka göra till ert!

Fattar inte vad soc håller på med när dom gör såhär!!! Iditoter!

• Anonym (NEJ!)
    ultrawox skrev 2014-04-21 20:49:17 följande:
    Till NEJ snälla lägg av .

Vi blir familjehem med insikten att vi skulle älska barnen som kom till oss som våra egna , ta dem till vårt hjärta men kunna släppa dem dagen efter. Det är så man går in i ett familjehemskap. Jag har aldrig tänkt tanken att TA ngn annans barn däremot finns som en trygg vuxen och famlj för ett barn som behöver detta. 
    Och de barn finns men det verkar du inte vilja medge.
    Finns alltför många familjehem som inte inser att det är ett JOBB dom utför och inget annat. Barnet SKA hem igen, det är målet. Har man inställningen att man ska "ta till sig barnet som sitt eget" så kommer man medvetet eller omedvetet att försvåra både umgänge och hemflytt!

Så ÄR det och dessa människor ska INTE ta på sig uppdrag som familjehem då dom inte har förstått syftet!

Barnen blir de stora förlorarna, de giriga familjehemmen sk*ter såklart i vilket!
  • Anonym (NEJ!)
    Anonym (JA!) skrev 2014-04-22 09:22:23 följande:

så det skulle enligt dig vara bättre att dessa barn hamnade på barnhem utan någon vuxen att knyta an till - eftersom de så småningom kanske kommer hem till sina biologiska föräldrar?

för familjehem ska bara vara förvaring av barn?!
    Nej, inte på barnhem. Men hos familjehem som FÖRSTÅR syftet och det arbete dom är (väl) betalda att utföra!

Ts är INTE ett sådant hem, men det finns såna hem - använd dom istället! För barnens bästa som det så fint heter!
  • Anonym (NEJ!)
    sarafamilj skrev 2014-04-22 09:28:36 följande:

Det är förstås ett stort och knivigt känslomässigt dilemma för varje familjehem. Men personligen hoppas jag de här barnen får obegränsat med kärlek och att familjehemmen just ser dem som sina egna barn. Vad är annars resultatet om de biologiska föräldrarna aldrig får hem sina barn igen, oberoende av anledning? Att dessa barn känt sig ovälkomna och oälskade både i den gamla och nya familjen. Det vore värre än alla andra alternativ. Så även om sitsen är känslomässigt slitande för både bioföräldrar och familjehemsföräldrar ligger det i barnens intresse att få känna sig älskade och det är barnens bästa som ska stå i fokus. Det måste bara få vara så. Tacka gudarna för att det finns familjehem som resonerar så, med kärlek.

Tror inte det finns ett enda familjehem som egentligen resonerar så, däremot försöker dom såklart göra allt dom förmår för att inte förlora sin inkomst, vad ska dessa familjer då försörja sig av?

Barnen SKA hem i de allra flesta fall. Tyvärr blir det inte alltid så och det beror allt som oftast på soc inkompetens och på familjehemmets illvilja mot de placerade barnen. Alltså att de försvårar umgänge och därigenom hemflytt.

Vips så har 3 år passerat och det börjar pratas om vårdnadsöverflytt. STACKARS dessa misshandlade barn!

Har 2 av dessa vidriga familjehem i mitt närområde och jag lider verkligen med de barn som är placerade där. Dagligen blir barnen manipulerade och får höra hur odugliga deras bioföräldrar är. Allt för att försvåra för barnens hemflytt. Så hemskt!
    Barnen är mellan 10-15 år och har bott hela sitt liv med sina föräldrar, nu får dom spendera varje dag med att försvara sina föräldrar. Så ska dom inte behöva ha det. Låt barnen bo hemma och finns det svårigheter så kan det lösas i hemmiljön!

Det finns för många familjehem, de har för hög ersättning. Något måste göras för att rädda barnen som hamnar i soc och familjehemmens klor!

• Anonym (NEJ!)
    enola skrev 2014-04-22 09:59:18 följande:

Problemet är väl snarare de familjehem som bara gör det för pengarna! Här handlar det ju om en uppriktig önskan att ta hand om ett barn. TS är medveten om den sorg som kan komma om bioföräldrarna skulle få tillbaka vårdnaden.

Det du beskriver låter hemskt! De personerna har ju uppenbarligen inte valt att bli familjehem för barnens skull.
    ...och NEJ! det är inte alls alltid bättre för barnen att bo hos bioföräldrarna, och det går inte alls alltid att lösa problemen i hemmiljön. Jag håller med om att det är det optimala om det är görbart, men en del barn far så illa hos sina biologiska föräldrar att Soc ingripande faktiskt kan vara en fråga om liv eller död.
    Jag är medveten om att Soc inte alltid gör rätt, jag har sett det på väldigt nära håll faktiskt, men om man väljer att LVU:a en nyfödd utan att ens överväga utredningshem, då är det nog rätt illa och då är familjehem definitivt rätt insats.

Ts skriver:

"Min värsta farhåga i allt detta har alltid varit att fästa mig vid ett barn och sedan tas det ifrån oss....."

Därav bör ts satsa på att adoptera ett barn och inte ta hand om ett barn till låns.

Ingen kan veta på förhand om barnet kommer få flytta hem igen, man kan dock alltid hoppas på det om man har barnets bästa i åtanke - men jag tvivlar på att ts har det med tanke på meningen ovanför!
  • Anonym (NEJ!)
    Anonym (Inte korrekt) skrev 2014-04-22 11:15:13 följande:

Jag förfasas när jag läser ditt inlägg, det är så fullt av okunskap att jag nästan blir förvånad. Kan jag dra slutsatsen att du själv har barn som är placerade i familjehem?

Jag arbetar själv på socialtjänsten, inte med barn och familjehem, utan med unga vuxna. Många av dessa har varit placerade i familjehem. Jag har hört otaliga historier från dessa vuxna om just deras familjehemsplaceringar. Ibland har familjehemmet brustit, vilket har påverkat den unge negativt. Det har dock i dessa fall rört sig om att personerna ifråga ex kände sig ignorerade, oälskade och icke önskvärda i familjehemmet. Knappast några klagomål om att de har fått för mycket kärlek. Jag har även hört förvånansvärt många positiva erfarenheter om familjehem, att de unga har upplevt familjehemmet som en extremt viktig tillflykt från misären hos bio-familjen.

Det finns mycket fördomar om att barn omhändertas till höger och vänster utan egentliga orsaker. Så är det inte. Det ska extremt mycket till för att tvångsvård ska inträda. Lösningar i hemmamiljön prioriterass såpass länge att barnen tyvärr kan hinna fara riktigt illa innan de lyfts ut från föräldrarnas vård. Jag kan inte gå in i detalj, men den typ av vanvård jag har sett kan ligga bakom omhändertagande. Man tror inte att den typen av vanvård faktiskt finns i vårt land. Fruktansvärt. Alla typer av problem kan inte lösas i hemmiljön. Speciellt inte om föräldrarna ifråga inte har förmågan att förstå/vägrar skaffa sig insikt om att det faktiskt föreligger ett stort problem.
    Mina erfarenheter gällande detta är enbart yrkesmässiga, jag tror efter att ha läst ditt inlägg att jag har bra mycket mer kunskap gällande detta än vad du har!

Kul dock att du fortfarande lever  i en villfarelse och att du är oförstört naiv, du skulle bli chockad om du fick se sanningen!
  • Anonym (NEJ!)
    Anonym (SmSAO) skrev 2014-05-14 22:11:02 följande:

Blir också helt chockad över "Nej" s inlägg. Och även otroligt ledsen! Kan aldrig föreställa mig att du jobbar med detta, snarare får jag känslan av att du själv har barn som blivit placerade. Därav den aviga inställningen.

Och NEJ det är INTE alltid det bästa för barnet att få bo med sina biologiska föräldrar! Det har tom vår placerings föräldrar insett, de vet att de inte har förmågan att ta hand om sitt barn, varken fysiskt eller psykiskt. Trots att de innerst inne älskar honom. Vårt" barn som våra biobarn ser som sitt syskon - de har aldrig varit med om något annat då plac kom först till oss, innan våra biobarn. Han bodde alldeles för länge med sina föräldrar ( som han älskar och skulle göra allt för) det har testats alla möjliga olika insatser såsom hemhjälp osv. Men tycker du att det är rimligt att ett barn växer upp i en familj där det kommer ny personal flera gånger om dygnet, för att föräldrarna inte ser barnets behov och därför behöver stöd i hemmet. När de inte ens klarar av att ens ta hand om sig själva? "Vår" pojke började vara med oss på helger/som avlastning från 2,5 år och flyttade på heltid till oss vid 5 års ålder och fyller nu 15. Han har regelbunden kontakt med föräldrarna ( men allt för ofta blir han besviken då han planerat för att vara med dem, när de helt plötsligt kommer på andra tankar, kanske något som är mer spännande/roligt etc) då är det VI, familjehemsföräldrar som får stå där & plocka upp spillrorna från hans sårade själ! Aldrig att han någonsin skulle säga ett ont ord om dem, trots att jag vet hur arg & besviken han är på dem! Ibland kryper det ut en spontan kommentar som han snabbt ångrar att han sagt högt. De köper aldrig presenter när han fyller år eller uppmärksammar han på något annat vis, däremot har de väldigt mycket åsikter om vad VI borde köpa. De har pengar, men de väljer att lägga de pengarna på sig själva istället för på honom. När han är där är det istället DE som pratar illa om oss, vilket han sen kommer hem och är ledsen över. Han är helt slut efter att ha varit med dem en helg. Nu börjar han bli så stor att han själv börjat välja bort dem, då han inser att de inte har bättre förmåga än de har. Att de inte kan se HANS behov, före deras. Han kommer alltid att älska dem, men jag är stolt över honom att han själv kommit så långt i sin utveckling att han förstår att det inte är HAN som gjort/gör något fel. Och även att han inte kan förändra dem - de kommer alltid vara så här. Och han vet oxå att oavsett vad kommer vi finnas för honom här. Även när vårat "uppdrag" är slut, när han blivit myndig och flyttar till eget. Vi är hans familj - nu och för resten av livet! Så tråkigt att du inte har större insikt! Att de allra allra flesta inte gör detta för pengar. För det finns inga pengar i världen som kan ersätta det jobb och engagemang vi som familjehem lägger ner. När vårt uppdrag upphör kommer vi inte få ersättning för honom, men det kommer inte spela någon roll. Han kommer vara välkommen hem när som iallafall, och jag hoppas att HAN själv vill det. Vi kommer stötta honom ekonomiskt precis som vi kommer göra för våra biologiska barn, den dagen de flyttar hemifrån. Han är inskriven i vårt testamente som VÅRT barn - & det kan jag säga att det är definitivt inget vi behöver göra. Det gör vi för att han är uppvuxen i vår familj som VÅRT barn!

Det är väl fullkomligt SJÄLVKLART att det är ni som får multum för att ta hand om barnet ska köpa det barnet behöver?!

Ni är inte hans familj och kommer aldrig bli det hoppas jag - ni är typiskt sådana vidriga familjehem som motverkar pojkens hemflytt..

Han skulle varit hemma i sin trygghet med sina föräldrar om det inte vore för er.

Blir fruktansvärt upprörd när jag läser sånt här, hur kan det få gå till såhär?!
  • Anonym (NEJ!)
    Ramborg skrev 2014-07-05 09:27:24 följande:
    Så bara för att barnet är familjehemsplacerat så behöver föräldrarna inte köpa ens en födelsedagspresent?
    Jag har väl ingen aning om hur föräldrarnas ekonomi ser ut - däremot VET jag att familjehem tjänar grymma pengar på andras ungar!
  • Anonym (NEJ!)
    Anonym (SmSAO) skrev 2014-07-05 09:08:28 följande:

Och en till sak, även utan pengar skulle jag ta emot honom i min familj, men pengarna gör det för det första möjligt att ge honom "lite extra & mer" än de flesta andra barn. Dessutom känner jag att "lönedelen" är för allt jobb jag tvingas till för att ha kontakt med bioföräldrar, som är mer intresserad av att vara min vän än att höra vad pojken gjort/kommer att göra.

Jag tycker att du (nej) verkar ha en dålig förmåga att sätta dig in i att det faktiskt finns människor med stora brister i sin förmåga att ta hand om barn, egna eller inte.

Vårt barn har tex som 4:åring blivit lämnad själv ute vid en väldigt lastbilstrafikerad Europaväg, för att föräldrarna glömt en sak och sprang därifrån. De har även vid flera tillfällen gjort sådana grava idiotiska bedömningar att det varit en livsfara för pojken. Och det handlar ju inte om de älskar honom eller inte, det handlar ju om att de inte har förmågan att se faran eller hur de ska reagera. Däremot kan väldigt "små" saker istället bli till stora händelser, som tex att han har hosta - då kan de bli väldigt rädd & upprörd & tillslut har det hela växt till att pojken antagligen har cancer - vilket de även sagt till pojken som i sin tur självklart blir livrädd och får panik varje gång han får hosta.. Det är psykisk misshandel! Och istället för det, får både de som föräldrar en lugnare tillvaro och pojken får en tryggare uppväxt när han istället bor hos oss. Och när de sen har umgänge kan de ( förhoppningsvis) ha en stund när de alla orkar med varandra för några timmar/en helg.

Märker dock att de allra flesta som inte är insatta i första hand tänker på pengarna - inte på behovet som barnet har. Det tycker jag säger mycket om vilken förmåga den människan har.. Bara en liten reflektion..

Förstår att du försöker rättfärdiga din inkomst med att skriva sådär. Innerst inne vet du att jag har rätt, du hade aldrig tagit hand om ungen om du inte fick så mycket betalt för "jobbet".

I annat fall hade du ju adopterat ungen och låtit honom få veta att han tillhör familjen och inte är ditt dagliga levebröd?!

Var ärlig istället så blir du lite mer trovärdig!
  • Anonym (NEJ!)
    Anonym (xx) skrev 2014-07-06 16:59:54 följande:
    De flesta skulle ta hand om andras ungar om de slapp ha kontakt med de puckade bioföräldrarna som saknar sans och vett och inte kan ta hand om sina avkommor och definitivt inte kan se det bästa för sitt barn. Det finns knappast något problem med fosterföräldrar som motverkar hemflytt. Det finns bara problem med bioföräldrarnas självinsikt. Som föregående skrev: "Vårt barn har tex som 4:åring blivit lämnad själv ute vid en väldigt lastbilstrafikerad Europaväg, för att föräldrarna glömt en sak och sprang därifrån" Dessa föräldrar vill säkert ha tillbaka barnet eftersom de älskar honom, men de fattar inte att de riskerar livet på ungen gång efter gång.
    Om bioföräldrar tar sitt föräldraansvar, skippar alkohol och droger, ger barnet det barnet behöver så skulle inte den här diskussionen behöva finnas.
    Jag rekommenderar alla att läsa t ex maskrosungen och liknande böcker.
    De flesta barn skulle slippa spendera flera år av sitt liv hos giriga familjehem om soc gjorde sitt jobb och om familjehemmen inte motverkar hemflytt för att de är så rädda att förlora sin inkomst!

För något annat jobb skulle många av dessa människor inte klara av! Ofta har de även en mycket sämre föräldraförmåga än föräldrar till de barn de ska försöka "ta hand om".

Jag har aldrig någonsin sett ett bra familjehem så jag tvivlar att det ens finns?!

Däremot har jag sett många barn fått lida och få flera år av sina uppväxter förstörda pga felaktiga placeringar av inkompetenta soctanter och vidriga familjehem.

En del av dessa barn har jag hjälpt hem, men då är skadan redan skedd tyvärr.

Ingen av dessa barn har kontakt med familjehemmen efter hemflytt, det kan man ganska lätt tolka som att dom var allt annat än "bra".

• Anonym (NEJ!)
    Anonym (xx) skrev 2014-07-06 17:12:40 följande:
    Jag har sett flera väl fungerande familjehem. I ett par av fallen var barnet hem till bioföräldrarna ett par gånger, men återkom alltid till familjehemmet. När barnen senare fick välja själva var de ville bo valde de familjehemmen så vi har tydligen väldigt olika erfarenheter. Kanske söker du de dåliga familjehemmen? Det är bra i så fall, men kasta inte skit på alla. Det finns väldigt bra familjehem också

Det är väl snarare så att de familjer som vänt sig till mig för hjälp är dem som haft det allra värst.

Jag kunde inte fortsätta med detta efter ett par år för jag har sett och lärt mig så fruktansvärda saker gällande familjehemsverksamheten.

Jag tycker inte fam.hem ska få betalt ett enda öre förutom barnbidrag och underhåll. Sedan ska de utredas ordentligt, något familjehem själva brukar säga att det görs. Men jag tror knappast så många skulle "falla mellan stolarna" och visa sig vara missbrukare, barnmisshandlare, pedofiler eller "enbart" väldigt dåliga på att sköta ett barns grundläggande omsorgsbehov.

Finns mycket mer att säga om hur illa ställt det är i familjehem men jag stoppar där då det inte hör till tråden.

Svar på tråden Att bli familjehem för en nyfödd