• Helly

Att bli familjehem för en nyfödd

Anonym (Even) skrev 2014-04-22 13:11:30 följande:
    Jag skulle ha accepterat placeringen, både socialtjänsten och ni verkar ju tycka att du och din man skulle passa bra just för detta barn. Och fina jourfamiljer/familjehem behövs verkligen!! MEN jag tänker också som någon skrev, att det kanske vore lämpligare för er att adoptera?
    Är man 46/48 år är det inte särskilt enkelt att adoptera. Redan när man är 43 är det oftast kört. De barn man kan adoptera som äldre, det är oftast bara barn med svåra funktionshinder. 
  • Helly
    Anonym (NEJ!) skrev 2014-04-22 10:32:18 följande:
    Ts skriver:

"Min värsta farhåga i allt detta har alltid varit att fästa mig vid ett barn och sedan tas det ifrån oss....."

Därav bör ts satsa på att adoptera ett barn och inte ta hand om ett barn till låns.

Ingen kan veta på förhand om barnet kommer få flytta hem igen, man kan dock alltid hoppas på det om man har barnets bästa i åtanke - men jag tvivlar på att ts har det med tanke på meningen ovanför!
    Hur menar du att det skulle vara dåligt för barnet att bli älskat och omhäntertaget av en kärleksfull familj så länge som möjligt? 
Svar på tråden Att bli familjehem för en nyfödd