Att bli familjehem för en nyfödd
Blir också helt chockad över "Nej" s inlägg. Och även otroligt ledsen! Kan aldrig föreställa mig att du jobbar med detta, snarare får jag känslan av att du själv har barn som blivit placerade. Därav den aviga inställningen.
Och NEJ det är INTE alltid det bästa för barnet att få bo med sina biologiska föräldrar! Det har tom vår placerings föräldrar insett, de vet att de inte har förmågan att ta hand om sitt barn, varken fysiskt eller psykiskt. Trots att de innerst inne älskar honom. Vårt" barn som våra biobarn ser som sitt syskon - de har aldrig varit med om något annat då plac kom först till oss, innan våra biobarn. Han bodde alldeles för länge med sina föräldrar ( som han älskar och skulle göra allt för) det har testats alla möjliga olika insatser såsom hemhjälp osv. Men tycker du att det är rimligt att ett barn växer upp i en familj där det kommer ny personal flera gånger om dygnet, för att föräldrarna inte ser barnets behov och därför behöver stöd i hemmet. När de inte ens klarar av att ens ta hand om sig själva? "Vår" pojke började vara med oss på helger/som avlastning från 2,5 år och flyttade på heltid till oss vid 5 års ålder och fyller nu 15. Han har regelbunden kontakt med föräldrarna ( men allt för ofta blir han besviken då han planerat för att vara med dem, när de helt plötsligt kommer på andra tankar, kanske något som är mer spännande/roligt etc) då är det VI, familjehemsföräldrar som får stå där & plocka upp spillrorna från hans sårade själ! Aldrig att han någonsin skulle säga ett ont ord om dem, trots att jag vet hur arg & besviken han är på dem! Ibland kryper det ut en spontan kommentar som han snabbt ångrar att han sagt högt. De köper aldrig presenter när han fyller år eller uppmärksammar han på något annat vis, däremot har de väldigt mycket åsikter om vad VI borde köpa. De har pengar, men de väljer att lägga de pengarna på sig själva istället för på honom. När han är där är det istället DE som pratar illa om oss, vilket han sen kommer hem och är ledsen över. Han är helt slut efter att ha varit med dem en helg. Nu börjar han bli så stor att han själv börjat välja bort dem, då han inser att de inte har bättre förmåga än de har. Att de inte kan se HANS behov, före deras. Han kommer alltid att älska dem, men jag är stolt över honom att han själv kommit så långt i sin utveckling att han förstår att det inte är HAN som gjort/gör något fel. Och även att han inte kan förändra dem - de kommer alltid vara så här. Och han vet oxå att oavsett vad kommer vi finnas för honom här. Även när vårat "uppdrag" är slut, när han blivit myndig och flyttar till eget. Vi är hans familj - nu och för resten av livet! Så tråkigt att du inte har större insikt! Att de allra allra flesta inte gör detta för pengar. För det finns inga pengar i världen som kan ersätta det jobb och engagemang vi som familjehem lägger ner. När vårt uppdrag upphör kommer vi inte få ersättning för honom, men det kommer inte spela någon roll. Han kommer vara välkommen hem när som iallafall, och jag hoppas att HAN själv vill det. Vi kommer stötta honom ekonomiskt precis som vi kommer göra för våra biologiska barn, den dagen de flyttar hemifrån. Han är inskriven i vårt testamente som VÅRT barn - & det kan jag säga att det är definitivt inget vi behöver göra. Det gör vi för att han är uppvuxen i vår familj som VÅRT barn!