• NattaLind

Att bli familjehem för en nyfödd

En liten input... gällande familjehem. 

Vi är familjehem och stödhem. Min sambos föräldrar är familjehem. Hans syskon är stödhem. Hade vi gjort det om vi inte fått ersättning? Nej. Att vara familjehem och stödhem är enormt krävande av så många anledningar. Man släpper in främmande människor i sitt hem, man ska försöka upprätthålla en bra kontakt med barnens föräldrar, man kan hamna i oändliga tvister med soc som handlar om överflytt till biologiska hem, man måste lära sig att kontrollera mediciner och medicinering, man måste lära sig hantera sjukdomar av olika slag, man får justera hela sin vardag efter en helt ny människa som många gånger inte är tacksam. Detta är bara några av anledningarna.

Man kan tycka vad man vill om att familjehem och stödhem får arvode utöver ersättning som direkt ska täcka barnet. Moral, etik, vad ni vill. Men sanningen är att man skulle tappa enormt många familjer om pengar uteblev. 

Vi ser till att våra stödbarn har en fantastisk helg när dom är hos oss. Vi ser till att vårt familjehemsbarn får trygghet, regelbundenhet, mat, rutiner, omsorg, vänner, intressen, egentid. Dom har det med andra ord riktigt bra hos oss och min sambo är fantastisk med barnen.

Skulle vi gjort det om vi inte fått pengar? Nej. Skulle hans familj eller syskon gjort det om dom inte fått pengar? Nej.

• NattaLind
    Anonym (Ej girrig) skrev 2015-02-13 11:32:08 följande:
    Det finns inget att vara girrig över! Som det sade tidigare! Två skift till på jobbet så har man tjänat in de pengarna. Och det är aldrig barnet som är jobbet utan allt runtom. Enda anledningen jag kan se till att motverka hemflytt är om föräldrarna uppenbart är typ påverkade eller farliga, men tro mig! Det vet redan soc och det är mest troligt att det är de som står bakom motverkandet men famhemmet får skulden.. Det är lättare att projicera skuld på en person än på en myndighet.

Det finns flera exempel om ni läser runt i trådar här på familjeliv om vuxna som var placerade som barn, och merparten är positiva till sitt familjehem
    Tyvärr finns det fall där soc vetat om att bioföräldrarna är alkoholiserade under umgänge med biobarn och trots det propsas på överflytt. Soc är bra många gånger, men också förjävliga många gånger.
  • NattaLind
    Joce82 skrev 2015-02-13 13:33:23 följande:
    Soc kan ha fått avslag i nämnden och därmed är de bakbundna och kan inget göra
    Absolut, dock är inte fallet så just här men min mening är inte att smutskasta soc :) Ville mest påpeka att det definitivt finns fall där barn INTE bör flyttas tillbaka till sina bioföräldrar under några omständigheter men ändå står familjehemmen handfallna.

(Det skrevs ju mycket om att barnen i princip alltid mår bäst av att flytta tillbaka till bioföräldrarna, vilket så inte är fallet).
Svar på tråden Att bli familjehem för en nyfödd