• honeydew

Vad sätta upp mot grannen, häck eller staket?

Hej!
    vill ha tips om vad man kan sätta på tomtgränsen mot grannen. Det fanns ett staket i dåligt skick som revs redan förra året (var grannens staket) men det har inte kommit till skott än att sätta upp något nytt. Vi är dock båda inne på att sätta häck men ingen av oss kan något om buskar och häckar. Mot vår andra granne har vi måbär(?) och vi funderar på samma bara för att få det symmetriskt.
    Dock vill grannen att vi sätter upp det på vår sida tomten och ej på tomtgränsen??!! Han har inga argument för det, mer än att det är vi som vill ha måbär, han vill väl ha större tomt??
    Det finns en plan bergshäll som sticker upp ur gräsmattan på ca 2 1.5-2 m så det är inte bara att plantera nåt, lär få bort det först.
    Och om man tar staket lär det ju underhållas och detta är nog världens lataste man, så vi kommer få göra det. Likaså sätta upp det eller plantera häcken.
    Hur hade ni gjort, tips??

• Svar på tråden Vad sätta upp mot grannen, häck eller staket?
  • Nymphaea

Favoritar då vi har liknande funderingar ang. häck och staket till grannen. Hoppas någon har råd att ge...

• Tonårsmamman1

Rent generellt skulle jag säga häck,  jag tycker det är mer liv i en grön häck än ett staket.

Men mittemot på gatan, så har en familj satt upp staket runt hela tomten, och biten mot gatan, där har de även satt en häck utanför staketet. Och det är snyggt.

Det finns ju mer eller mindre snygga staket. Och som sagt, man kan ju kombinera med häck eller buskar både utanför och innanför staketet.

• nozpa

Vi hade en ganska sliten häck mot grannen. Alltså skitful. Ölandstok var det. Så kanske mer buskar. Hur som. Apfult och halvdöda. Så vi snackade med grannen och detta var då en gemensam häck. Men vi föreslog att vi kan gräva upp den och plantera ny. Det var han helt med på. Så kunde han hjälpa till och sköta den. Lät ju bra..
    Tills vår andra granne på andra sidan berättade att dessa fula ölandstokar var bara 7-8 år gamla och det var han som skött om dom.
    Så vi ville inte lägga pengar på en dyr häck som han kunde klippa sönder. Så staket fick det bli. Vi räknar med att sköta om det.

• Kattägd

Jag funderar på att plantera häggmispel, har dock ingen granne att ta hänsyn till men vill ha lite vindskydd. Häggmispel växer fort och är lättskött, blommar fint på våren också.

• Nymphaea
    Kattägd skrev 2014-04-09 10:07:17 följande:
    Jag funderar på att plantera häggmispel, har dock ingen granne att ta hänsyn till men vill ha lite vindskydd. Häggmispel växer fort och är lättskött, blommar fint på våren också.
    Oj, den var jättefin. Några av våra grannar har (vad jag tror är) berberishäckar, de blir som färgsprakande fyrverkerier på hösten, verkligen fina! Vi har dock insynsproblemet och skulle gärna ha något som är vintergrönt.
Svar på tråden Vad sätta upp mot grannen, häck eller staket?