• MamaA02

Ersättning mm för personskada

Hejsan! Undrar om det finns någon här ute på familjeliv som har lite koll på försäkringar, jag själv känner jag har noll koll. Har ett ärende som behandlas av Folksam just nu som gäller en trafikolycka som inträffades för va 3 år sedan. Jag blev som gåendes påkörd av en personbil och har fortfarande problem än idag. Fick åka ambulans in till sjukhuset och blev röntgad direkt, blev ändå lindrigt skadad med bara några frakturer här och var( blev påkörd i ganska hög hastighet så hade extrem tur att det gick så bra!) fick gå på kryckor efter olyckan i några veckor och vara hemma från skolan ( gick då på gymnasiet). Märkte då när jag kom tillbaks till skolan att arbetet inte gick så lätt så det tidigare har gjort! Svårt att läsa och liksom få in det i huvudet, svårt att minnas vad jag just läst, koncentrera mig och få saker att fastna än vad det tidigare var! Fick som råd av läkarna att träna upp hjärnan igen genom att läsa, Lösa korsord osv. Nu efter 3 år känner jag att det fortfarande är ett problem och det är riktigt störande och jobbigt! Det andra jag har problem med efter detta som jag tycker är det jobbigaste, jag har ont i nacke och axlar nästan konstant! Går upp på Morgnonen och sminkar mig, får ont. Bäddar sängen, får ont. Lagar mat, får ont. Nästan direkt jag gör något så får jag ont direkt och känner jag hellre skulle lägga mig och vila. När olyckan inträffade så gick jag som sagt i gymnasiet. Efteråt har jag bara sommarjobbat och känt i slutat av perioden att jag aldrig hade klarat av att arbeta längre eftersom det bara gjorde ondare och ondare för varje dag ungefär. Alla andra som sommarjobbar vill såklart att jag får stanna på arbetsplatsen efter sommaren, jag lände tillslut tvärt om. Fick mitt senaste sommarjobb genom att först ha praktik, i början gick det jättebra och chefen sa redan efter några dagar att jag fick sommarjobbet! Trivdes jättebra med både arbetsuppgifterna och arbetskamraterna, och vet att jag var omtyckt av dem tillbaka och de tyckte jag gjorde ett bra jobb. Ju mer tiden gick så blev smärtan allt högre, och jag kunde inte göra arbetet på ett bra sätt mer! Inte så kul att komma till arbetet och efter 10 minuter få jätte ont i nacke och axlat och veta att det är 8 timmar kvar av bara smärta och längta tills man kommer hem för att få lägga sig och vila! :( iochmed det blir det ju heller inget socialtliv, för man helt enkelt inte orkar. Från sjukvården har jag fått hjälp med sjukgymnaster och arbetsterapeuter, samt kurator och psykolog eftersom jag numera blir lätt rädd att korsa vägar Med bilar och tar istället omvägar för att undvika detta osv. Hos sjukgymnasterna har jag fått hjälp med träning och övningar att göra hemma, men har inte märkt av någon förbättring. Har gått till en kiropraktor provat där jag äntligen känner att det händer något! Men tyvärr kostar det ca 1000 kr per besök och det är inte så lätt att betala när man inte har arbete. Nu håller mitt ärende på att behandlas och har fått 6 000 kr i förskott. Vet inte vilken slags ersättning man kan kräva efter det här? Blir ju ingen inkomstförlust eftersom jag inte hade något arbete när detta skedde, men förlorar ju samtidigt pengar eftersom jag känner jag inte kan jobba! Iallafall inte heltid. Får just nu aktivitetsstöd genom arbetsförmedlingen på ca 2800 kr i månaden då jag försöker läsa upp ett grundläggande betyg som krävs för högskoleutbildning. Försöker komma in på utbildning med någon som jag känner jag lan arbeta med en längre tid i mitt liv utan så mycket fysisk så jag får ont och inte kan göra ett så bra arbete. Inte heller så lätt att läsa upp mattebetyget som jag lämpat med de koncentrations svårigheterna jag har :( så det står just nu liksom stilla för mig! Vet ek vilken ersättning man har rätt till och vilken hjälp man kan få och vart man ska vända sig. Är jätte tacksam för svar gällande allt som har med ämnet att göra, känner mig som sagt helt borttappad i ämnet så alla tips och tankar uppskattad! :)

• Svar på tråden Ersättning mm för personskada
  • MamaA02

Oj vet inte vad som händers styckesavdavningarna! Skriver från mobilen så kanske blev något fel... Testar igen! Hejsan! Undrar om det finns någon här ute på familjeliv som har lite koll på försäkringar, jag själv känner jag har noll koll. Har ett ärende som behandlas av Folksam just nu som gäller en trafikolycka som inträffades för va 3 år sedan. Jag blev som gåendes påkörd av en personbil och har fortfarande problem än idag. Fick åka ambulans in till sjukhuset och blev röntgad direkt, blev ändå lindrigt skadad med bara några frakturer här och var( blev påkörd i ganska hög hastighet så hade extrem tur att det gick så bra!) fick gå på kryckor efter olyckan i några veckor och vara hemma från skolan ( gick då på gymnasiet). Märkte då när jag kom tillbaks till skolan att arbetet inte gick så lätt så det tidigare har gjort! Svårt att läsa och liksom få in det i huvudet, svårt att minnas vad jag just läst, koncentrera mig och få saker att fastna än vad det tidigare var! Fick som råd av läkarna att träna upp hjärnan igen genom att läsa, Lösa korsord osv. Nu efter 3 år känner jag att det fortfarande är ett problem och det är riktigt störande och jobbigt! Det andra jag har problem med efter detta som jag tycker är det jobbigaste, jag har ont i nacke och axlar nästan konstant! Går upp på Morgnonen och sminkar mig, får ont. Bäddar sängen, får ont. Lagar mat, får ont. Nästan direkt jag gör något så får jag ont direkt och känner jag hellre skulle lägga mig och vila. När olyckan inträffade så gick jag som sagt i gymnasiet. Efteråt har jag bara sommarjobbat och känt i slutat av perioden att jag aldrig hade klarat av att arbeta längre eftersom det bara gjorde ondare och ondare för varje dag ungefär. Alla andra som sommarjobbar vill såklart att jag får stanna på arbetsplatsen efter sommaren, jag lände tillslut tvärt om. Fick mitt senaste sommarjobb genom att först ha praktik, i början gick det jättebra och chefen sa redan efter några dagar att jag fick sommarjobbet! Trivdes jättebra med både arbetsuppgifterna och arbetskamraterna, och vet att jag var omtyckt av dem tillbaka och de tyckte jag gjorde ett bra jobb. Ju mer tiden gick så blev smärtan allt högre, och jag kunde inte göra arbetet på ett bra sätt mer! Inte så kul att komma till arbetet och efter 10 minuter få jätte ont i nacke och axlat och veta att det är 8 timmar kvar av bara smärta och längta tills man kommer hem för att få lägga sig och vila! :( iochmed det blir det ju heller inget socialtliv, för man helt enkelt inte orkar. Från sjukvården har jag fått hjälp med sjukgymnaster och arbetsterapeuter, samt kurator och psykolog eftersom jag numera blir lätt rädd att korsa vägar Med bilar och tar istället omvägar för att undvika detta osv. Hos sjukgymnasterna har jag fått hjälp med träning och övningar att göra hemma, men har inte märkt av någon förbättring. Har gått till en kiropraktor provat där jag äntligen känner att det händer något! Men tyvärr kostar det ca 1000 kr per besök och det är inte så lätt att betala när man inte har arbete. Nu håller mitt ärende på att behandlas och har fått 6 000 kr i förskott. Vet inte vilken slags ersättning man kan kräva efter det här? Blir ju ingen inkomstförlust eftersom jag inte hade något arbete när detta skedde, men förlorar ju samtidigt pengar eftersom jag känner jag inte kan jobba! Iallafall inte heltid. Får just nu aktivitetsstöd genom arbetsförmedlingen på ca 2800 kr i månaden då jag försöker läsa upp ett grundläggande betyg som krävs för högskoleutbildning. Försöker komma in på utbildning med någon som jag känner jag lan arbeta med en längre tid i mitt liv utan så mycket fysisk så jag får ont och inte kan göra ett så bra arbete. Inte heller så lätt att läsa upp mattebetyget som jag lämpat med de koncentrations svårigheterna jag har :( så det står just nu liksom stilla för mig! Vet ek vilken ersättning man har rätt till och vilken hjälp man kan få och vart man ska vända sig. Är jätte tacksam för svar gällande allt som har med ämnet att göra, känner mig som sagt helt borttappad i ämnet så alla tips och tankar uppskattad! :)

• tvabytes

Hej
    Du kan få hjälp i ditt trafikskadeärende gratis om du anlitar ett ombud.
    Jag har själv tagit hjälp av tjänsten som finns på www.injura.se där jag fick god hjälp i mitt skadeärende.
    Alternativt tror jag du kan kontakta folketsombud.se om du vill få personlig hjälp. Eftersom det är en trafikskada kostar deras hjälp inget för dig.

Svar på tråden Ersättning mm för personskada