Inlägg från: Guapa |Visa alla inlägg
  • Guapa

Ni som är för fortsatt hög invandring - är ni nöjda?

Jag är mer för invandringen nu när jag är gravid än tidigare. Det är bara invandrare som reser sig för mig och erbjuder mig plats i tunnelbanan :) Senast idag insisterade en ung invandrarkille på att jag skulle gå före honom i kön till kassan på ica för han inte tyckte jag skulle behöva bära matkorgen så länge. Svenskarna tittar mest ner i sina iphones och ignorerar omgivningen..

• Guapa
    Cal XVI Gustf skrev 2014-04-18 00:45:15 följande:
    Hur avgör du om någon du ser på stan är invandrare eller inte?
    Oftast pga brytningen. De flesta infödda svenskar talar flytande. I de fall folk har rest sig på tunnelbanan har det 5 av 6 gånger varit medelålders kvinnor med sjal på huvudet och ganska kraftig brytning. Jag har ingen aning om ursprung men jag utgår från att de är inflyttade. Den unga killen som släppte fram mig i kassan pratade inte svenska öht och sa någonting på annat språk till sin flickvän.
  • Guapa
    maria diaz skrev 2014-04-17 23:47:26 följande:
    Antalet invandrare ska väl inte styras av hur trevliga eller otrevliga de är?
    Jag har massor med goda vänner som är invandrare, men det hindrar inte att jag tycker att invandringen till Sverige varit alldeles för stor de senaste 20 åren.
    Det tycker många invandrare också, som drabbas lika hårt som svenskar av hög invandring.
    Poängen är väl mer - vad tusan har hänt med svenskarna? Det här med att ta hand om varandra, låta en gammal, skadad eller gravid ta ens plats i bussen eller tåget. Hur vi bemöter äldre. Sånt som var självklarheter för 30-40 år sedan har helt försvunnit ur vår kultur. Och det beror sannolikt inte på invandringen.
  • Guapa
    Guapa skrev 2014-04-18 13:01:41 följande:
    Poängen är väl mer - vad tusan har hänt med svenskarna? Det här med att ta hand om varandra, låta en gammal, skadad eller gravid ta ens plats i bussen eller tåget. Hur vi bemöter äldre. Sånt som var självklarheter för 30-40 år sedan har helt försvunnit ur vår kultur. Och det beror sannolikt inte på invandringen.
    Det kan ju vara ett storstadsfenomen också. Men jag har rest mycket och det är få städer där folk är så "bortkopplade" från omgivningen som svenskarna (eller kanske snarare stockholmsborna) är. Däremot är de allra flesta vänliga om man går fram direkt och frågar om vägen etc. Men sällan att någon erbjuder sin plats.

Skiljer det sig ut i landet mån tro? Är man mer mån om sin omgivning i mindre städer?  
Svar på tråden Ni som är för fortsatt hög invandring - är ni nöjda?