• traveler

Jobba på stort eller litet företag?

När du söker jobb brukar du lägga någon vikt i hur många anställda företaget har? Anser du kanske att det är tryggare att jobba för en stor koncern som Ericsson eller ABB jämfört med ett litet bolag på kanske 60 personer. Ett litet bolag kan ju också vara lönsamt men är kanske mer känslig för förändringar. Om en stor koncern förlorar en kund så kanske det inte är hela världen men om ett litet företag gör det så kan det ju påverka väldigt mycket på kort tid.

Ett litet företag kanske också ställer större krav på sina anställda eftersom kunskapen inte går att sprida ut på hur många personer som helst.

Andra av er kanske inte resonerar alls över detta, bara ni får hålla på med det ni brinner för. Vad tycker ni?

• Svar på tråden Jobba på stort eller litet företag?
  • Modernmom

Men ett stort företag är också känsligt förändringar. Helt plötsligt ska man göra en omorganisation och då ryker de som behövs.

• Tonårsmamman1

Beroende på vad man arbetar med, så kan arbetsuppgifterna vara mer varierande på ett litet företag.

Stora företag outsourcar mer, plötsligt ska halva ekonomiavdelningen skötas från från Rumänien eller Kina.

Sedan är man mer sårbar på ett litet företag, svårare att ersätta.

• Ful Anka

Jag tror på stora statliga företag. Möjligheten till att få utbildning och kanske göra annat är större där. Lönerna brukar hänga med den privata sektorn. Jag har bra erfarenheter av statliga företag och skulle gärna jobba i ett sånt igen om jag fick möjligheten. Skulle då undvika alla erbjudanden och förfrågningar till chefposter den här gången.

• traveler
    Ful Anka skrev 2014-04-08 20:39:47 följande:
    Jag tror på stora statliga företag. Möjligheten till att få utbildning och kanske göra annat är större där. Lönerna brukar hänga med den privata sektorn. Jag har bra erfarenheter av statliga företag och skulle gärna jobba i ett sånt igen om jag fick möjligheten. Skulle då undvika alla erbjudanden och förfrågningar till chefposter den här gången.
    Tack för att du delade med dig
  • Gladskit

Jag lägger inget egenvärde i om det är ett stort eller litet bolag. För mig har arbetsuppgifterna och kanske även branschen spelat in mer. Så länge det finns kollektivavtal, det har varit viktigt för mig.

• Paulina P P

Föredrar små företag. Det är bättre gemenskap och man känner verkligen att det man gör spelar roll.

• lionness

Helt klart stort bolag. Mer utvecklingsmöjligheter, mer struktur och kunskap om t.ex. arbetsmiljö. Ofta, men inte alltid, mindre känsligt för t.ex. vab då det ofta finns flera med samma kunskap.

• Froststar

Jag föredrar stora, globala företag. Inte för tryggheten utan för variation, utvecklingsmöjligheter, resor, kreativitet, en salig mix av människor, bra betalt och för att slippa monotona, 9-5 jobb och jantelagen.

Min avatar speglar känslorna jag får då jag läser genomsnittliga FL-ares inlägg
  • traveler

Intressanta svar från alla. Man kanske borde gjort en omröstningstråd

• Ful Anka
    traveler skrev 2014-04-09 12:56:32 följande:
    Intressanta svar från alla. Man kanske borde gjort en omröstningstråd
    Det är ett väldigt intressant ämne.
Svar på tråden Jobba på stort eller litet företag?