• Lisch

Hjälp med uppfostring, Tips!

Har en mopsvalp på 5 mån. Han är alltid på mig, bits, hugger, o sliter i mina kläder. I början när jag sa Nej! Då lyssna han och lugna sig. Gav han en leksak och lekte med han tills han inte ville mer (10-15 min) så han blir aktiverad och ja bara busa lite.. men för varje dag som går så blir han värre, jag sätter åt han och är tydlig, men då blir han bara argare och biter ännu hårdare.
    Han ger sig verkligen inte :( har bit hål överallt på armar o händer.

Med sambon (killen) är han bättre mot, lyssnar och biter inte i han som på mig.

Och alla säger bara "sätt åt han" men jag försöker ju!!
    Vad jag än gör så gör jag tydligen bara fel :(

Förlora andra barnet i januari och mitt tålamod/ork är inte så stort men gör så gott jag kan med att bita ihop och inte börja gråta i ett hörn när han gör så.

Så finns det några andra metoder/tips jag kan få av er?

• Svar på tråden Hjälp med uppfostring, Tips!
  • Swadilfare

Hur är du mot han annars när han gör saker? låter du han hålla på eller säger du till han på samma sätt?

• Akua

Du måste säga till riktigt på skarpen!!!!! Ta tag i hunden! Det är inte acceptabelt att handen biter så hårt. Knuffa till hunden med handen bestämt men inte överdrivet hårt! Hunden är i trotsåldern nu och behöver bli tillsagd på skarpen

• Pelin

Han är fortfarande valpig men det är viktigt att redan sätta tydliga gränser. Ett tips är att skrika ett hjällt och högt o kort "a" när han biter till. så gör hundarna när de får rejält ont. hunden kommer troligtvis bli chockad o släppa illa kvickt. och efter detta så gå ifrån valpen direkt så den fattar att du får ont o inte vil leka eller gosa mer då vilket är logiskt för dem. att du går därifrån är viktigt också för att det inte ska bli tjtigt att den biter o du skriker till. lycka till!

• Lisch

Han är bra annars, ligger gärna på våra fötter o sover. Busar o har sig. Kan ligga ute i solen halva dagen o ha det gott. Jag är sån att jag belönar han vid bra beteende och kelar ofta med han.

Jag tar tag i hunden, ibland för hårt men han biter då hårdare när han märker att 'nu är det nog!' Knuffar jag bort han så hoppar han mot mig o ska bita/leka. Kommer sambon så bits han lite grann på hobom men slutar snabbt.

Jag vill absolut inte skada honom men hur hårt jag än tar i så blir han värre.. jag är bestämd men det funkar inte. Jag har samma disciplin mot en dobberman (lyssnade bra) som jag har mot en mops men det går inte.

• Pelin

Att knuffa hunden är absolut inget jag rekomenderar då det är triggande som tusan för en hund och skapar mer problem. speciellt för en trotsande hund... tänk dig själv när du är irriterad och någon knuffar dig du blir mycket mer triggad då. gör ist som valparna o deras mamma gör för att uppfostra och skrik ett kort o hjällt ljud!!!

• Lisch

Jag vill göra det tydligt att jag inte tar i han så han tjuter eller så. Utan nyper till han i kinden när han bits och tar tag i han i nacken osv.

• Akua
    Lisch skrev 2014-04-06 19:09:32 följande:
    Han är bra annars, ligger gärna på våra fötter o sover. Busar o har sig. Kan ligga ute i solen halva dagen o ha det gott. Jag är sån att jag belönar han vid bra beteende och kelar ofta med han. Jag tar tag i hunden, ibland för hårt men han biter då hårdare när han märker att 'nu är det nog!' Knuffar jag bort han så hoppar han mot mig o ska bita/leka. Kommer sambon så bits han lite grann på hobom men slutar snabbt. Jag vill absolut inte skada honom men hur hårt jag än tar i så blir han värre.. jag är bestämd men det funkar inte. Jag har samma disciplin mot en dobberman (lyssnade bra) som jag har mot en mops men det går inte.

Du är ju inte alls tillräckligt bestämd när hunden tror att du leker nät du säger ifrån. Du måste lära dig att vara hårdhänt men utan att göra illa hunden. Skrik till högt och skräm hunden när den biter dig, morra och visa tänderna åt honom, göt din näve som ett hundkännare med fingrarna och snabbt "bit till hunden" så att det blir lite obehagligt för hunden.
  • Akua
    Akua skrev 2014-04-06 19:19:20 följande:
    Du är ju inte alls tillräckligt bestämd när hunden tror att du leker nät du säger ifrån. Du måste lära dig att vara hårdhänt men utan att göra illa hunden. Skrik till högt och skräm hunden när den biter dig, morra och visa tänderna åt honom, göt din näve som ett hundkännare med fingrarna och snabbt "bit till hunden" så att det blir lite obehagligt för hunden.

Ursäkta att min stavning blir helt knäpp. Jag skriver från min ipad och den ändrar orden fortare än jag hinner märka haha. Men jag menar att du ska göra din hand som en hundkäke. Typ som att du håller ett äpple eller mandarin i handen, spänna fingrarna och "hugga till" på hunden. Om du förstår hur jag menar.
  • Pelin

Nej förstår vad du menar. men hunden är i en trotsålder och det bästa mot att den biter o är så uppspelt är att inte ge någon beröring alls. så länge den är uppspelt o biter så ska du inte ge någon uppmärksamhet alls. skrik till och gå iväg från den. en redan uppspelt hund blir lätt triggad av all beröring. Tillrättavisning med dina händer ska ska vid andra tillfällen men aldrig när den är uppspelt.

• Lisch
    Pelin skrev 2014-04-06 19:22:31 följande:
    Nej förstår vad du menar. men hunden är i en trotsålder och det bästa mot att den biter o är så uppspelt är att inte ge någon beröring alls. så länge den är uppspelt o biter så ska du inte ge någon uppmärksamhet alls. skrik till och gå iväg från den. en redan uppspelt hund blir lätt triggad av all beröring. Tillrättavisning med dina händer ska ska vid andra tillfällen men aldrig när den är uppspelt.

Jag kan stå och torka av bänken, så kommer han o biter mig i benet. För han är det lek och jag säger nej!! och fortsätter med mitt. Då hugger han ännu hårdare så jag börjar blöda. Tar tag i han och säger bestämt nej. Då är det som att han ska förstöra mig.

Om han ligger på golvet eller står någonstans så ska han alltid bita i byxorna. Jag har testat att ignorera/sätta åt/ gapa till högt tex aj m.m men det är som att hur jag än reagerar så triggas han.

Om jag bara ignorerar så får jag sätta plåster över halva benen sen. Iof nu med.

Jag orkade inte en dag, va helt slut psykiskt, så jag hoppade upp i soffan och ignorera honom. Då gav han sig efter att ha bitit i soffan lite. Men det är ju helt fel att göra så med ..
Svar på tråden Hjälp med uppfostring, Tips!