• Anonym (Sluta)

Ni som slutat med citalopram

Ni som slutar med citalopram, hur har ni gjort och har ni fått utsättningssymtom? Isf hur snabbt kom dessa symtom?

• Svar på tråden Ni som slutat med citalopram
  • skrullas

Dra ner med en halv och låt gå en vecka och sen samma igen tills du inte tar mer. Det jag kände som ett obehag var mer att jag fick mer kontakt med mina känslor igen. Både glädje och ledsamhet. Fast på ett sunt sätt. Fick inga andra känningar.

• Anonym (Sluta)
    skrullas skrev 2014-04-06 22:09:37 följande:
    Dra ner med en halv och låt gå en vecka och sen samma igen tills du inte tar mer. Det jag kände som ett obehag var mer att jag fick mer kontakt med mina känslor igen. Både glädje och ledsamhet. Fast på ett sunt sätt. Fick inga andra känningar.

Är inte det snabb uttrappning? Beror takten på hur länge msn ätit?
  • skrullas

Det är vad min läkare sa. Är man extra känslig så dra ut på det mer. Det är nog individuellt.

• Akua
    skrullas skrev 2014-04-06 22:37:59 följande:
    Det är vad min läkare sa. Är man extra känslig så dra ut på det mer. Det är nog individuellt.

Jag tycker också det låter som en snabb nedtrappning, men så klart är det individuellt. Hur mycket åt du när du skulle börja trappa ned och hur länge hade du ätit det?
  • Anonym (Sluta)
    skrullas skrev 2014-04-06 22:37:59 följande:
    ok har inte fått några instruktioner av läkaren faktiskt... han sa bara att när jag började med dem åt jag en dos 1 v sedan ökade en halv tablett och den åt jag i 3 v o sedan ökade jag dosen igen med en halv tablett.

Nu har jag trappat ner en halv tablett i en vecka. känner inte av några symtom alls. hade tänkt ta 1 månad på varje dos men det kanske är att ta i?? kanske räcker med 1-2 v i alla fall. Fick varken insättningssymtom eller än så länge några utsättningssymtom... så kanske funkar att trappa ner snabbare men vill ju inte att jag ska må dåligt.
  • Akua
    Anonym (Sluta) skrev 2014-04-07 05:37:16 följande:
    ok har inte fått några instruktioner av läkaren faktiskt... han sa bara att när jag började med dem åt jag en dos 1 v sedan ökade en halv tablett och den åt jag i 3 v o sedan ökade jag dosen igen med en halv tablett. Nu har jag trappat ner en halv tablett i en vecka. känner inte av några symtom alls. hade tänkt ta 1 månad på varje dos men det kanske är att ta i?? kanske räcker med 1-2 v i alla fall. Fick varken insättningssymtom eller än så länge några utsättningssymtom... så kanske funkar att trappa ner snabbare men vill ju inte att jag ska må dåligt.

Alltså det skadar ju inte att ta extra långsamt, så gör du som du planerat! Bättre "för långsam" utsättning än för snabb! Men du ska ju inte sätta ut medicin utan att läkare gett ok-tecken!!
  • Anonym (Sluta)
    Akua skrev 2014-04-07 08:49:57 följande:
    Alltså det skadar ju inte att ta extra långsamt, så gör du som du planerat! Bättre "för långsam" utsättning än för snabb! Men du ska ju inte sätta ut medicin utan att läkare gett ok-tecken!!

Läkaren har sagt att jag kan sluta när jag känner men fick ingen instruktion. Dessutom är det inget en läkare kan bestämma. Vill jsg inte äta dem gör jag inte det..
  • Akua
    Anonym (Sluta) skrev 2014-04-07 10:01:47 följande:
    Läkaren har sagt att jag kan sluta när jag känner men fick ingen instruktion. Dessutom är det inget en läkare kan bestämma. Vill jsg inte äta dem gör jag inte det..

Klart ingen läkare kan BESTÄMMA helt och hållet när du ska sluta. Men du BÖR ju inte sluta utan att din läkare sagt art det är ok. Man bör ju ex fortsätta med ssri-preparat minst 6mån efter att depressionen är borta.
  • Anonym (Sluta)
    Akua skrev 2014-04-07 14:49:35 följande:

Klart ingen läkare kan BESTÄMMA helt och hållet när du ska sluta. Men du BÖR ju inte sluta utan att din läkare sagt art det är ok. Man bör ju ex fortsätta med ssri-preparat minst 6mån efter att depressionen är borta.
    jo om man mår dåligt av dem så bör man sluta med dem... men undrar mest hur ni andra gjort.
  • Anonym (Sluta)

Jag har trappat ner från 30 mg till 20 mg under 2 veckors tid. Nu har jag ätit 10 mg i 3 dagar.

Jag kan inte påstå att jag kände speciellt mycket förändring när jag BÖRJADE äta tabletterna och än mindre nu. Känner inga utsättningssymtom och jag mår precis som jag gjorde när jag åt 30 mg. Då borde jag väl kunna sluta med tabletterna nu eller bör man äta 10 mg några dagar till?

Ja jag VET att läkaren bör vara inkopplad men det enda han sa var att "när du känner att du mår bra så får du trappa ut dem" sedan inget mer. Därför vill jag ha svar här av er som gjort detta tidigare.

• Fundersam02
    Akua skrev 2014-04-07 14:49:35 följande:

Ja, man ska ha mått bra länge innan man slutar. Annars kommer depressionen tillbaka.
  • Anonym (Sluta)
    Fundersam02 skrev 2014-04-17 17:36:44 följande:
    Ja, man ska ha mått bra länge innan man slutar. Annars kommer depressionen tillbaka.
    som jag skrev här över så har jag inte märkt någon skillnad varken med eller utan tabletterna. jag hade dessutom inte depression utan fick dem främst för ångest.
  • Anonym (mmmm)

Jo jag fick utsättningssymtom, framförallt ångest, yrsel, huvudvärk, hjärtklappning, mådde allmänt skit, men det gick över efter 6 månader. Men hjärtklappningen försvann inte så nu får jag äta medicin för den dagligen, mindre kul!

• Akua
    Anonym (Sluta) skrev 2014-04-17 17:52:50 följande:
    som jag skrev här över så har jag inte märkt någon skillnad varken med eller utan tabletterna. jag hade dessutom inte depression utan fick dem främst för ångest.

Jag märkte inte någon förändring av tabletterna heller...å andra sidan så vet man inte hur man hade mått utan tabletterna. Man kanske hade mått ännu sämre.
Svar på tråden Ni som slutat med citalopram