• Anonym (undraaaa)

Kan man gilla BÅDE svenska kyrkan OCH pingstkyrkan??

Fastnade av en slump framför pingtskyrkans gudstjänster på söndagarna på tv 2 som varit några veckor
    älskade sångerna och glädjen

kallar mig vanlig kristen och är med i svenska kyrkan

är det OK att lyssna på både gudstjänster från vanliga kyrkan OCH svenska kyrkan?

kan man även gå på båda??

finns det vanliga som går i pingstkyrkan också och finns det pingstvänner som går i svenska kyrkan?

VAD är egentligen skillnaden?

är det att man sjunger o dansar mer fritt och att ledaren inte är utbildade präster utan vem som helst??

tjänar de i pingsrkyrkan som leder gudtstjänster pengar? lika mycket som i svenska kyrkan ?

om man känner att man skulle vilja arbeta i någon kristen kyrka? vad är störst chans till jobb att leva av? svenska kyrkan eller pingst???

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-07 01:56
    MENAR SÅKLART, ÄR DET OK ATT LYSSNA PÅ GUDSTJÄNSTER FRÅN VANLIGA SVENSKA KYRKAN OCH PINGSTKYRKAN???

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-07 02:43
    har alltid trott att pingstkyrkan va nån slags sekt, typ som i Knutby, eller som Jehovas, lite galen o sluten sådär

men så fel jag verkar ha, e de fler än mig som trott samma om pingstkyrkan??

är Filadelfia också pingskkyrkan?
    och är missionskyrka samma som pingst?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-07 02:56
    kan man gå i svenska kyrkan och även på Jehovas vittne kyrkan?
    eller är det större skillnad?

finns ju så många olika frikyrkor, vilka är det ok att gå i om man är med i vanliga svenska kyrkan?

tycker dem som är med i mer slutna sekter som Jehovas vittne, att kristna i svenska kyrkan är "bättre" än icke kristna, eller är det lika illa att inte tro alls, som att bara va med i svenska kyrkan, enligt en Jehovas vittne?

eller är det ok att som jjehovas vittne även gå i svenska kyrkan?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-07 03:00
    o vad är det för skillnade på en vanlig kristen i svenska kyrkan och en syrisk ortodox kristen?? är det stor skillnad?

undrar mkt över skillnaderna mellan alla kristna församlingar

känns som många förutom svenska kyrkan har så dåligt rykte, varför är det så?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-07 03:09
    PS. Är det nån mer än mig som såg gudtjänsterna från pingskyrkan i Falköping (?) som var på tv nu 4 söndagar i rad? och fick en "wow"upplevelse?

• Svar på tråden Kan man gilla BÅDE svenska kyrkan OCH pingstkyrkan??
  • Tow2Mater

Ja. Varfor skulle man inte kunna gå på båda om man vill? Gud talar till dig, och du kan prisa honom, i båda forsamlingarna, precis som han talar till dig då du är ensam, och du kan prisa honom då du är ensam. Det ena utesluter inte det andra.

• Anonym (been there)
    Anonym (undraaaa) skrev 2014-04-07 01:55:50 följande:
    Fastnade av en slump framför pingtskyrkans gudstjänster på söndagarna på tv 2 som varit några veckor

är det OK att lyssna på både gudstjänster från vanliga kyrkan OCH svenska kyrkan?

finns det vanliga som går i pingstkyrkan också och finns det pingstvänner som går i svenska kyrkan?

är det att man sjunger o dansar mer fritt och att ledaren inte är utbildade präster utan vem som helst??

tjänar de i pingsrkyrkan som leder gudtstjänster pengar? lika mycket som i svenska kyrkan ?

om man känner att man skulle vilja arbeta i någon kristen kyrka? vad är störst chans till jobb att leva av? svenska kyrkan eller pingst???

MENAR SÅKLART, ÄR DET OK ATT LYSSNA PÅ GUDSTJÄNSTER FRÅN VANLIGA SVENSKA KYRKAN OCH PINGSTKYRKAN???

har alltid trott att pingstkyrkan va nån slags sekt, typ som i Knutby, eller som Jehovas, lite galen o sluten sådär

Det går alldeles utmärkt att vara aktiv i båda kyrkorna pingstkyrkan/Filadelfia och svenska kyrkan. I min församling så har tom samarbete i form av sammanlysta gudstjänster!

Vet inte hur det är nu, men på den tiden jag levde nära pingstkyrkan såå såg de på pastorsarbetet som ett kall och personen försörjdes av församlingen i form av tionde som betalades av varje medlem. Prästen har ju lön av stiftet och således en tryggare och förmodligen högre inkomst!
  • Mymmlan
    Anonym (undraaaa) skrev 2014-04-07 01:55:50 följande:

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-07 02:56
    kan man gå i svenska kyrkan och även på Jehovas vittne kyrkan?
    eller är det större skillnad?

finns ju så många olika frikyrkor, vilka är det ok att gå i om man är med i vanliga svenska kyrkan?

tycker dem som är med i mer slutna sekter som Jehovas vittne, att kristna i svenska kyrkan är "bättre" än icke kristna, eller är det lika illa att inte tro alls, som att bara va med i svenska kyrkan, enligt en Jehovas vittne?

eller är det ok att som jjehovas vittne även gå i svenska kyrkan?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-07 03:00
    o vad är det för skillnade på en vanlig kristen i svenska kyrkan och en syrisk ortodox kristen?? är det stor skillnad?

undrar mkt över skillnaderna mellan alla kristna församlingar

känns som många förutom svenska kyrkan har så dåligt rykte, varför är det så?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-07 03:09
    PS. Är det nån mer än mig som såg gudtjänsterna från pingskyrkan i Falköping (?) som var på tv nu 4 söndagar i rad? och fick en "wow"upplevelse?

Det är klart att du kan vara med i och gå på båda om du vill. Det finns det fler som gör. Jag är med i två dock inte just pingst.

Den största skillnaden är att pingst är en mer karismatisk rörelse. Mer spontanitet, mer lovsång, mer halleluja. Ett annat uttryck helt enkelt än i svenskakyrkan men ett uttryck för samma sak. Det finns lite skillnader i teologin, gudssynen, men det varierar från kyrka till kyrka i pingst. Det är en anledning tror jag, att man tänker sekt. Att det varierar så. Pingst har ingen hierarkisk styrning som Missionskyrkan eller svenska kyrkan. Skulle en pastor eller församling få konstiga idéer är det ingen uppifrån som kan gå in och bryta. I svenska kyrkan blir du av med jobbet.

Det är en stor skillnad, svenska kyrkan var en statskyrka och hade mycket makt. Det är en av anledningarna till att "frikyrkor" som pingst, Filadelfia och Missionskyrkan uppstod. Tex för att man tyckte att vem som helst borde få leda gudstjänst.

Det är fortfarande så att svenska kyrkan har många fler anställda så vill du få jobb i en kyrka är det störst chans där. Ideellt är det dock säkert lättare att få engagera sig i pingst.

Ojoj du har så många frågor. Jag återkommer TS
  • Lindsey Egot the only one

Det går jätte bra. De brukar ha ekumeniska sammankomster också vid stora tillställningar ute i städerna vid större arrangemang. Medan jehovas vittnen är en sluten grupp.

• Mymmlan

Fortsätter försöka svara

Jehovas är ett helt eget sorts samfund. Generellt är de oerhört slutna och av de flesta kristna kyrkor räknas de inte som kristna eftersom de inte tror att Jesus och Gud är samma. Det är ju rätt centralt i kristendomen. De är också mer exklusiva. Är man med där ställs det krav på medlemmarna om gudstjänstdeltagande, missionerande mm

Jag tror ingen kristen medvetet anser sig vara bättre än någon annan men många tycker sig nog ha bättre eller rätt tolkning av Gud och Bibeln. Där får man nog leta efter en gemenskap som passar en själv. Sedan är det tyvärr så att det är inbyggt i historien en känsla av att vissa samfund är bättre kristna än andra. Katolska och svenska kyrkan är väldigt uttalat allmänneliga, till för alla. Vissa frikyrkor bröt sig ur för att fromma kristna inte ville fira nattvard tillsammans med byns hora, tjuv eller vad det nu var. Den känslan av att vara riktigt kristen bara om man fått en omvändelse, personligt tilltal av Gud, blivit frälst, lovprisar nog högt osv upplever jag kan ligga kvar. Jag som är aktiv i svenska kyrkan och har varit hela mitt liv har fått höra att jag inte är kristen på riktigt av vänner i frikyrkan.

Ortodoxa kyrkan är också helt annorlunda med en väldigt annorlunda tradition. Brytningen mellan öst och väst (ortodoxa och katolska) kom väldigt tidigt i kyrkohistorien. Så de har utvecklats parallellt sedan dess. Missionskyrkan tex är mycket mer lik svenska kyrkan än syrisk ortodoxa är.

Läs kyrkohistoria! Det är spännande

Fler frågor?

• Nyfikna72

Sen är det generellt så att man får tro på precis vad man vill. Vi lever i ett ganska fritt land och det du skriver om är nog ganska harmlösa saker som ingen kommer bry sig nånting i så gör du som du vill.

• Mymmlan

Håller med! Prova massa olika och se vilket uttryck och gudssynen som passar dig

Svar på tråden Kan man gilla BÅDE svenska kyrkan OCH pingstkyrkan??