• Anonym (Ångest)

Hur såg er rehabplan ut ? (Utmattningssyndrom)

Har blivit kallad till rehabmöte med min chef och konsult. Har varit sjukskriven i ca 6 månader. Jag känner mig inte återställd och har koncentrationssvårigheter och ångest.
    Hur ska jag veta hur mycket jag klarar av? Hur såg era rehabplaner ut?
    Ska inte fk vara med om jag tex ska arbetsträna först?

• Svar på tråden Hur såg er rehabplan ut ? (Utmattningssyndrom)
  • Anonym (M)

På mitt första möte så var det min läkare, chef och personalansvarig som var med. Vi satte planen tillsammans och läkaren var väldigt mån om att de blev så bra det kunde för mig.

Sen att arbetsplatsen inte följde planen är en annan sak...

• IsDimma

Jag kan tala om att iaf på mitt jobb så finns inget som heter arbetsträna längre. det har våran chef varit väldigt tydlig med när vi får tillbaka utbrända kollegor. Dom två timmarna (det brukar börja med två timmar om dagen) så ska dom inte gå utöver utan dom ska jobba på riktigt (och någon annan får gå iväg och planera eller något annat som behövs göras). Så räkna inte med någon arbetsträning om du inte vet att det faktiskt blir så.

• Anonym (Ångest)
    IsDimma skrev 2014-04-07 17:06:27 följande:
    Jag kan tala om att iaf på mitt jobb så finns inget som heter arbetsträna längre. det har våran chef varit väldigt tydlig med när vi får tillbaka utbrända kollegor. Dom två timmarna (det brukar börja med två timmar om dagen) så ska dom inte gå utöver utan dom ska jobba på riktigt (och någon annan får gå iväg och planera eller något annat som behövs göras). Så räkna inte med någon arbetsträning om du inte vet att det faktiskt blir så.

Men hur långt i förväg ska det planeras? Omöjligt att veta vad jag klarar av! Hur länge brukar man få jobba 2 Tim/dag? Känns fullt tillräckligt.,,
  • IsDimma

Vi har haft en som jobbade två timmar om dagen i typ 1.5 månad. Sen blev det stressigt på jobbet en dag (mer än vanligt och hon fick hjälpa till på en annan avdelning - jag jobbar på en förskola). Nu har hon varit helt sjukskriven i drygt två månader till och är inte på väg tillbaka ännu. Sen har vi haft en som kom tillbaka på 50% på en gång. Hon trappade upp rätt fort och jobbade nog heltid efter typ en månad. Den på min avdelning som kommer tillbaka nu (om hon kommer, det vet inte vi ännu, hon är sjukskriven till den sista denna månad och vi brukar få reda på det typ max dn vecka innan) ska till att börja med jobba två timmar om dagen i en månad. Sen utvärderas väl säkert det ihop med våran chef eller rehabteamet eller doktorn beroende på hur det funkar. Så det är säkert olika beroende på hur det funkar.

• Anonym (Ångest)

Är det svårt att få beviljat att få börja arbetsträna av fk?

• Anonym (acc)
    Anonym (Ångest) skrev 2014-04-07 17:22:35 följande:

Men hur långt i förväg ska det planeras? Omöjligt att veta vad jag klarar av! Hur länge brukar man få jobba 2 Tim/dag? Känns fullt tillräckligt.,,

Det är ju läkare och försäkringskassa som avgör hur länge du får vara sjukskriven 75% (alltså jobba 2h/d).
    Inte din chef.

Jag var sjukskriven förra våren för utmattning, men inte lika allvarligt som du, för mig räckte det med ca 1 mån hemma på heltid (+ kuratorbesök och medicinering), sedan kunde jag börja arbeta 25% med anpassade arbetsuppgifter och gradvis trappa upp.

Men jag fick jag en kontaktperson på FK som ringde mig då och då för att kolla hur det gick och om jag behövde hjälp att prata med min arbetsgivare för att få anpassade arbetsuppgifter som jag orkade med när jag började arbeta igen och när jag gick upp i arbetstid.

Vi gjorde en plan där jag först jobbade 25% någon vecka, sedan 50% kanske en månad, sedan 75% osv. Och det var bra tycker jag med den stegvisa upptrappningen. Men vi fick revidera planen på vägen, jag behövde "stanna" på 50% längre än planerat innan jag kunde fortsätta öka arbetstiden. Och även när jag började jobba 100% så var jag och min chef överens om att jag skulle ha anpassade arbetsuppgifter den första tiden, inte bara "jobba som vanligt". Så mycket GÅR att göra om man får med sig chefen på det.

Om du har varit hemma så länge så kanske det är ett steg för dig bara att börja vistas på arbetsplatsen igen? Då kanske du behöver 25% under en längre period.
Svar på tråden Hur såg er rehabplan ut ? (Utmattningssyndrom)