• Anonym (Y)

Fuktkräm varje dag?

Hej,
    Jag upplever att om jag tar på fuktkräm varje morgon så blir det att det inte kommer in i huden, det blir som en tunn hinna kvar för resten av dagen, inte så att jag blir kladdig av att ta på ansiktet, men det känns. Om jag däremot tar det varannan dag så fungerar det bra, åker in i huden och jag blir sammetslen.

Någon annan som har det så? Vad kan det bero på? Kan säga att det gäller alla fuktkrämer som jag har testat förutom nattkrämen som jag då använder varje natt, men det kanske är för att den hinner absorberas tills innan jag vaknar?

Man får ju höra att man ska använda fuktkräm varje dag, efter man har tvättat ansiktet på morgonen... Ska det vara lite mojsigt?

//Tacksam för svar

• Svar på tråden Fuktkräm varje dag?
  • Anonym (Y)
    Emmalinnéa skrev 2014-04-07 19:43:29 följande:
    vilka har du använt då?
    Inga dyra saker, den jag minns namnet på (eftersom jag har en förpackning hemma) heter pure calmille fuktgivande crème dag/natt. En släkting som systematiskt ger mig nya av den eftersom den är "så bra". Tror den är från Yves Rocher.

Jag köpte en för några dagar sen också, den står dock "normal to combination skin" på, men den känns "värre" än den där andra. Gillar konsistensen på denna mer men det känns inte som om huden vill ta upp allt. Den heter Nivea pure & natural moisturizing day care.
  • Emmalinnéa
    Anonym (Y) skrev 2014-04-07 19:51:49 följande:
    Inga dyra saker, den jag minns namnet på (eftersom jag har en förpackning hemma) heter pure calmille fuktgivande crème dag/natt. En släkting som systematiskt ger mig nya av den eftersom den är "så bra". Tror den är från Yves Rocher.

Jag köpte en för några dagar sen också, den står dock "normal to combination skin" på, men den känns "värre" än den där andra. Gillar konsistensen på denna mer men det känns inte som om huden vill ta upp allt. Den heter Nivea pure & natural moisturizing day care.
    Är dom parfyrmerade?
  • Anonym (Y)
    Emmalinnéa skrev 2014-04-07 19:54:43 följande:
    Är dom parfyrmerade?
    Nattkrämen är ganska starkt parfymerad, pure calmille också fast något mindre. Nivean luktar inte mycket, men Parfum står som sista ingrediens på innehållsförteckningen. 
  • Emmalinnéa
    Anonym (Y) skrev 2014-04-07 19:57:30 följande:
    Nattkrämen är ganska starkt parfymerad, pure calmille också fast något mindre. Nivean luktar inte mycket, men Parfum står som sista ingrediens på innehållsförteckningen. 
    Kan ju faktiskt vara så att du har känslighy, jag brukar få torrafläckar/områden om jag smörjer mig med parfymerade ansiktskrämer.
    Du kanske ska ha en lätt fuktgivande parfymfri ansiktskräm för känslighy. Tvättar du ansiktet med något starkt?

Min hy blev bättre av att bara tvätta mig med vatten och ta bort smink med extra virgin olivolja. Så natruligt som möjligt.
  • Madmoiselle

Det har jag aldrig varit med om, du kanske använder en för fet kräm? Be butikspersonalen hjälpa dig nästa gång, de är duktiga.

• Anonym (Y)
    Emmalinnéa skrev 2014-04-07 20:01:31 följande:
    Kan ju faktiskt vara så att du har känslighy, jag brukar få torrafläckar/områden om jag smörjer mig med parfymerade ansiktskrämer.
    Du kanske ska ha en lätt fuktgivande parfymfri ansiktskräm för känslighy. Tvättar du ansiktet med något starkt?

Min hy blev bättre av att bara tvätta mig med vatten och ta bort smink med extra virgin olivolja. Så natruligt som möjligt.
    Har jag aldrig tänkt på, har aldrig fått någon tydlig dålig reaktion av någon kräm någonsin. Men kanske. 

Jag tvättar ansiktet med ACOs spotless deep cleansing daily face wash. Funderar på att skaffa en ny då jag inte har speciellt mycket finnar längre. Använder den inte varje dag, men när jag känner mig ofräsch i ansiktet. Oftast använder jag bara vatten.
    Efter den/vattnet har jag en "perfecting toning lotion" från Yves Rocher, den luktar otroligt gott (banan-kiwi, typ) men jag upplever inte att den gör så mycket för huden. Innehåller parabener.
    Rengöringslotion är också från ACO, den är oparfymerad och "mild och skonsam".

Utöver det där använder jag bara nattkräm och fuktkräm.
  • Anonym (Y)
    Madmoiselle skrev 2014-04-07 20:06:36 följande:
    Det har jag aldrig varit med om, du kanske använder en för fet kräm? Be butikspersonalen hjälpa dig nästa gång, de är duktiga.
    Vad finns det för mer butiker än apoteket? Kan Kicks personal också om sådant? Om jag använder en för fet kräm har jag ingen aning om, tyvärr.
  • Emmalinnéa
    Anonym (Y) skrev 2014-04-07 20:16:04 följande:
    Vad finns det för mer butiker än apoteket? Kan Kicks personal också om sådant? Om jag använder en för fet kräm har jag ingen aning om, tyvärr.
    Kicks personal är inte mycket att lita på, det är min erfarenhet.
    Alkohol torkar ut huden,  acos spotless är inte snäll mot huden inte heller toner med alkohol i.
  • Anonym (Y)
    Emmalinnéa skrev 2014-04-07 20:19:32 följande:
    Kicks personal är inte mycket att lita på, det är min erfarenhet.
    Alkohol torkar ut huden,  acos spotless är inte snäll mot huden inte heller toner med alkohol i.
    Jag kan inte se ifall tonern har någon uppenbart uttorkande alkohol i sig, den har i alla fall inte någon av de som nämns i listor på nätet.
    ACOs spotless använder jag som sagt inte speciellt ofta, max en gång i veckan.

Men okej, trist att man inte kan lita på personalen :P

Jag kanske borde hålla mig endast till vatten + nattkräm (eftersom den fungerar). Om jag inte tvättar ansiktet på morgonen så är ansiktet lent av nattkrämen hela dagen ändå liksom, haha. Tonern vet jag inte varför jag använder, märker ingen skillnad alls om jag använder den eller ej.
    Vore dock trevligt att hitta det bästa alternativet
  • Angdev

Tvättar du ansiktet på morgonen? Många "glömmer" bort att rengöra ansiktet och applicerar dagkrämen ovanpå nattkrämen och får samma resultat som TS.

• Anonym (Y)
    Angdev skrev 2014-04-07 20:32:26 följande:
    Tvättar du ansiktet på morgonen? Många "glömmer" bort att rengöra ansiktet och applicerar dagkrämen ovanpå nattkrämen och får samma resultat som TS.
    Jag tvättar alltid ansiktet innan jag sätter på någon fuktkräm, om jag bortser från läpparna
  • Sorbus

Men är du nöjd med din hud som den är nu? Om det fungerar bra för dig med den krämen du har idag och varannan dag så finns det ju ingen anledning att börja laborera en massa med annat bara för att det "ska vara så". Det är ju himla smidigt om du klarar dig bra på det du gör nu (och billigare också)

• Anonym (Y)
    Sorbus skrev 2014-04-07 20:34:13 följande:
    Men är du nöjd med din hud som den är nu? Om det fungerar bra för dig med den krämen du har idag och varannan dag så finns det ju ingen anledning att börja laborera en massa med annat bara för att det "ska vara så". Det är ju himla smidigt om du klarar dig bra på det du gör nu (och billigare också)
    Min hud är lite besvärlig, men jovisst, det fungerar väl att göra som jag gör nu.

Om jag är nöjd med min hud? Njae, min hud kunde ha varit bättre. Ärr, små finnar lite här och där, nästan flottig panna, glansig haka, stora porer på näsan... Dock inte så mycket en fuktkräm kan göra åt sånt, haha
  • Volt

Jag har med blandhy med drag åt det känsliga hållet, har använt mig av ren aloe vera gel nu i snart ett år och det funkar kalas! Tips TS! 

• Anonym (Y)
    Volt skrev 2014-04-07 20:39:50 följande:
    Jag har med blandhy med drag åt det känsliga hållet, har använt mig av ren aloe vera gel nu i snart ett år och det funkar kalas! Tips TS! 
    Låter intressant, ska kolla upp det! ;)
  • Anonym (jojoba)

Ren kallpressad jojobaolja har molekyler som är små nog att gå in i huden på djupet. Det ska även ha den egenskapen att den reglerar den egna fettproduktionen på något vis, så att om man har fet hy blir den mindre fet och har man torr hy blir den fuktigare. Testa, det är inte bland det dyraste! Finns bl.a. av Dermanord och Rosenserien.

• Anonym (Y)
    Isbit skrev 2014-04-07 20:48:04 följande:
    junesabstracts.blogg.se/2011/july/dry-and-dus...
    Tack för länken, det låter väldigt intressant så jag ska nog kolla upp det :)
    Anonym (jojoba) skrev 2014-04-07 22:50:50 följande:
    Ren kallpressad jojobaolja har molekyler som är små nog att gå in i huden på djupet. Det ska även ha den egenskapen att den reglerar den egna fettproduktionen på något vis, så att om man har fet hy blir den mindre fet och har man torr hy blir den fuktigare. Testa, det är inte bland det dyraste! Finns bl.a. av Dermanord och Rosenserien.
    Tack för tipset :)

Jag får läsa på lite grann om de här olika metoderna och olika oljor så får jag se om jag försöker mig på något.
Svar på tråden Fuktkräm varje dag?