• MiaMorot

Remiss för enbart analys av spermaprov

Hej!

För 1,5 år sedan fick vi en dotter via IVF, på grund av att sambon knappt hade några simmare alls. Under resans gång fick sambon lämna 2 spermatest, och nr 2 var tydligt bättre än det första, även om det fortfarande var väldigt få spermier där med. Men nåväl.. detta gjorde att vi tror att det var en tillfällig grej, det här med simmarna. För sambon var inte i toppform under de åren vi försökte bli gravida. 
    Nu mår han betydligt bättre i kropp och själv, och vi funderar på ett syskon framöver. Min förhoppning är att vi ska lyckas själva denna gång, för jag hoppas ju som sagt att det låga antalet spermier hörde ihop på hur sambon mådde förut. Men man vet ju inte. Kanske är det lika dåligt nu.

Vad jag känner är att jag inte vill försöka med syskon i ett år, för att sedan få veta att det varit lönlöst pga för få spermier. Därför skulle jag vilja få en analys av ett spemaprov, innan vi ens försöker.

Någon som vet om detta är möjligt? 
    Tänker att man kanske kan få remiss från familjeläkaren för just analys av spermatest, utan att ingå i någon vidare utredning eller så?

Någon som vet?

• Svar på tråden Remiss för enbart analys av spermaprov
  • Pimpinellan

Via en fertilitetsklinik eller faktiskt stället ni gjorde IVF.en kan ni säkert få det. Kanske via privat gynläkare också.

• MiaMorot

Ringde RMC igår och frågade sjuksköterskan där.. men hon visste inte riktigt.. så fick en telefontid med läkaren om ett par veckor. Samma läkare vi hade under vår IVF. Så det blir intressant att se vad hon säger..

Svar på tråden Remiss för enbart analys av spermaprov