• Cissan

Hjälp!! Framfall :(((

Födde barn vaginalt för ca 3 v sedan, ingen bristning men ett klipp. Har efter fl känt en tyngdkänsla nedåt o urinträngningar. Tittade mig i spegeln o såg en rund köttig sak under urinhålet som inte varit där tidigare. Igår var jag till bm o visade pga min oro o hon bekräftade min värsta farhåga, ett främre slidväggsframfall. Kan säga min värld rasade igår! Aldrig gråtit såhär, känns som om allt jag sett framemot inte betyder ngt längre då jag ska levasåhär. Kännssom så fort jag reser på mig så tappar jag underlivet, springer o kollar med en spegel där hela tiden så inte ngt hänt :(( Inget hänger än så länge utanför utan är som en bulle därinne. Så, ni som oxå har främre slidväggsframfall hur mår ni? Blir det värre/bättre? Hur tar man sig igenom detta? Törs man ha samlag!? Slutar allamed operation?? Kan man knipa tillbaka det? Min bm saatt det är muskler så det kan vara bättre om en månad, låtercju helt otroligt att det skulle lyftas upp av sig självt liksom?? Ahhhhhh är sååå ledsen :(((((( var ju inte såhär det skulle bli :(((

• Svar på tråden Hjälp!! Framfall :(((
  • Cissan

Varför tror du det ska hända dig?? Håller tummarna iaf att du ska slippa!!

katastrofplantagen skrev 2014-04-08 09:39:33 följande:
    Beklagar verkligen. Hoppas det ordnar sig. Följer tråden då jag är rätt säker på att det kommer hända mig.

• Cissan

Nä hon sa bara att hon förstod att jag kände att ngt var där då den hängde ner men hon sa lite som dig, för tidigt att säga ngt nu, bara gått 3 v o jag ska vänta till efterkontrollen den 19/5 o därefter får jag kontakt med urolog Om det ser lika ut då. Men knipa sa hon o det gör jag, vet baa inte OM jag kniper rätt. Lät ju bra att du blev bra utan op. Fler barn ska jag inte ha. Röra på sig säger du, ok, ska göra så, tycker det är såå otäckt bara o drar mig för att göra det :( Vill vara normal igen!! Om man har sex är jag rädd jag ska förvärra det hela....rädd ngt ska ramla ut :(

isolande skrev 2014-04-08 10:16:09 följande:
    Oj, sa inte BM nånting om prognosen eller hur allvarligt det såg ut? Jag hade en liten bulle och tyngdkänsla efter min första förlossning, men min BM sa på efterkontrollen att det var bara att knipa järnet och inte typ springa och så när man kände tyngden. Det har bara gått 3 veckor TS, ge det tid! Ta reda på knipövningar (finns på nätet), och börja träna! Se om det ger resultat på en månad ungefär. Rör på dig men hoppa och spring inte än. Fram till 8 månader efter FL hade jag urinläckage när jag red i galopp. Men det löste sig,  hade sex emellanåt (skulle man oxå ha enl BM, det tränar upp musklerna därinne...) och knep. Blev gravid igen efter 1 år och hade urinläckage hela graviditeten, födde andra barnet och är idag helt återställd ett år senare. Kroppen är fantastisk på att återhämta sig, men såklart, kvarstår problemen måste du ju få hjälp

• Cissan

Ok! Tack vad gullig du är som svarade. Känns som om hopp finns att det faktiskt kan lösa sig av sig självt!! :))) hoppas!!!

isolande skrev 2014-04-08 11:04:20 följande:
    Ja, det känns ju obehagligt med den där tyngdkänslan. Vi väntade 8 veckor med sex, sedan någon månad till eftersom det gjorde ont där stygnen satt. Pressa inte dig själv alls, men var inte heller FÖR nojjig över att det känns konstigt. Att gå kort promeanader och samtidigt knipa lite är lagom träning såhär i början. Ge det tid!

• Cissan

En sista fråga bara....om du fick veta att du hade ett framfall menar du att det försvann av sig självt? Förstår intw hur den där Bullen jag ser i underlivet bara ska strama upp sig själv liksom.....men hoppas ju såklart!

isolande skrev 2014-04-08 13:26:49 följande:
    Håller tummarna

• Cissan

Ok då håller jag tummarna då att jag har samma tur! O det är som du beskriver det, tyngdkänslan, skaver, o som om en boll ska ramla ut ibland när jag rör på mig. Kikar i spegeln o en bulle i öppningen har jag. Hoppas den inte kan falla ned mer bara.!! Jävla skit att det blev såhär, grät en flod imorse igen o tycker livet är allmänt orättvist ibland :( Tack iaf för svaret!!

isolande skrev 2014-04-09 09:21:40 följande:
    Alltså, det är ju svårt att säga om ditt är allvarligare än mitt. Jag såg en bulle i slidöppningen och det kändes som att något "var där" om du förstår hur jag menar. Det skavde när jag gick och liknande. Min BM kallade det för "förslappade slidväggar", inte ordagrant : Du har ett framfall! Jag visste ingenting om framfall då så jag typ ryckte på axlarna och gick hem och knep. Vet fortfarande inte om jag hade ett framfall eller inte, men jag tror nog att det var ett lindrigt sådant efter att ha läst på. Och ja, den stramade upp sig av sig själv. Helt otroligt, men så var det

• Cissan

Tack!! Ja jag hoppas hoppas det ska bli bra!! För oss båda/alla!! Ok knipkulor ska köpas! Dock sa hon framfall till mig o inte förslappade slidväggar men å andra sidan hat det imorgon gått tre v sen jag födde o hon sa det var för tidigt att uttala sig. Tycker det skaver därnere nå hemskt, men är ju sydd efter ett klipp med så hoppas det är det som Känns. Min kissnödighets känsla har avtagit en del, var hela tiden för en v sedan men jag hade en uvi så betydligt bättre med det nu iaf :)

Sinni skrev 2014-04-09 10:20:18 följande:
    Tack för att du delar med dig. Nu fick även jag lite mera hopp om tillvaron! Tack för det! Jag har samma problem. En liten försvagning på främre slidväggen. Kändes enormt jobbigt måste jag säga. "Tänk om man aldrig blir bra"..... Men - idag har jag pratat med en barnmorska som sa: Det kan ta 6-7 månader innan man är helt återställd. De flesta är försvagade, nästan alla, efter graviditeten. Inget konstigt. Det kommer att gå tillbaka. Undvik löpning och hopp tillsvidare. Köp kulor och träna bäckenbotten med dem. Skönt att läsa att man inte är ensam. Och enormt (!) skönt att läsa att det har blivit bra för vissa. Din ridning, Isolande, har säkert varit riktigt bra träning för bäckenbotten. Man kanske skulle leta upp stallet igen.... =) Till TS: Lycka till! Vi sitter i samma båt. Jag beställde kulor igår på nätet. Hittade en sida som hette www.knipkulor.se - där fanns en hel del bra information. Kolla lite på den. Hoppas det blir bra för dig med!

• Cissan

Blev du bra i ditt framfall innan du fick ditt andra barn eller var detc inte förrän efter det andra? Jag ska inga fler barn ha så jag vill det ska bli bra nu!! Sen undrar jag om du successivt upplevde du blev bättre o bättre. Det har snart gått en månad sen jag födde o jag tycker det bara blir mer o mer skav för varje dag o jag blir mer o mer deprimerad, kan inte se framemot ngt längre :((tyck

isolande skrev 2014-04-09 11:50:52 följande:
    Värt att nämna är att jag t.om fött ett barn till tätt inpå mitt "framfall" och är idag helt återställd. Hade inga som helst problem efter andra barnet vare sig med urinläckage eller skav. Kanske är jag ett lyckoexempel, men jag vill iaf ge hopp om att det kan bli bra, verkligen helt bra, även om det tar tid. Knipkulor är säkert oxå att rekommendera, om inte annat är det bra för sexlivet .

• Cissan

Ok tack! Ja värre o värre med skavkänslan iaf! Trängningarna lite till o från, medt efter ansträngning. Men könns som man har en kaktus mellan benen ibland när man försöker gå ut o gå, eller som idag, skulle rensa i landet men varje gång jag böjde mig ned kändes det såå obehagligt :(( Tänkte iaf vänta till efterkontrollen innan jag söker Gyn.

isolande skrev 2014-04-15 13:25:06 följande:
    Jag blev bra emellan, men hade ansträngningsinkontinens i ca 8 månader efteråt. Var bra ett tag, sedan blev jag gravid igen och då fick jag i princip ha trosa/binda på mig för det läckte hela tiden.... Jag blev succesivt bättre och bättre i själva skavkänslan, men hade den länge, säkert flera månader, och den kom även fram om jag gått länge eller jag var "trött" fysiskt. Tycker du kanske ska gå och kolla dig igen om det känns värre och värre, det låter ju inte bra?

• Cissan

Tråkigt för dig :( Jag är inte bättre, nu snart 3 månader sedan jag fick. Mitt kommitté heller på en gång, tog nog en 2 v innan alla besvär kom :( Jag ska till min bm för efterkoll på torsdag..

che71 skrev 2014-06-03 11:20:57 följande:
    hur har det gått ts o ni andra? har samma problem nu tror jag ,ska till BM idag o kolla är så ledsen! det är 1 månad sen FL o det var med sugklocka o perineumbristning grad 2 men detta problem kom först för ca 1½ vecka sedan?! kanske efter att stygnen släppte o försvann?! innan dess var allt bra

• Cissan

Nä inga kulor, jag kniper ändå. Har inga tips förutom att knip så fort du ska resa dig, lyfta ngt osv... Jag har lite skav, mkt värre i början. Inte speciellt mkt tyngdkänsla. I början kände jag som en ond kaktus var i mig men den känslan är oxå bättre, kan känna ngt däribland. Do k har jag enorma trängningar o det svider ofta o mkt, känns som om urinröret tagit skada :( Hur könns ditt?

che71 skrev 2014-06-03 20:54:25 följande:
    usch va trist! fick du också tipset att använda knipkulor? jag har beställt på nätet idag Vad har du för tips annars? Hur känns ditt nu?

• Cissan

Åh så tråkigt! Jag ville oxå ha ks men vården ville jag skulle föda vag o se vad som hände här med. Känner som dig, obehag att lyfta, livrädd för tunga lyft, nästan lite rädd att lyfta min son som väger över 6 kg, man blir så handikappad liksom, jag lyfter inte han när han sitter i bilbarnstolen och det är ju ett bekymmer. Jag har bara provat sex en gång o det gick bra, kändes konstigt efteråt men gick snabbt över, lite svidande där jag blev klippt. Jag har sagt vi ska vänta tills efter återkontrollen hos bm.

che71 skrev 2014-06-03 22:08:52 följande:
    Tyngdkänsla som att något ska trilla ut speciellt när jag promenerar. Lite skav ibland. Rädd att böja mig ner o att lyfta tungt. Då känns det mest. Usch. .o jag som var så rädd för förlossning i hela mitt liv...gick på samtal o ville ha kejsarsnitt..både pga rädslan men också pga min ålder o alla missfall. .men nej jag fick inte KS..o se hur det gick. .barnet mådde till slut dåligt o sugklocka behövdes o yttre press..pannbjudning var det o bebisen fick ett läskigt sår o stor svullnad o blåmärke i pannan. .nu har det läkt..men tänk om de inte fått ut bebisen tillräckligt snabbt ...mardröm..inget skulle ju gå fel. Men vi överlevde i alla fall. .men fy för detta också. . Hur går det med sex förresten? Bara 1 månad efter min FL så inte aktuellt här än..men det var tydligen läkt sa BM..

• Cissan

Jag har inte köpt några kulor men funderar oxå på det....

Tror inte du har ngt framfall då det är livmodern som man pratar om då, men förslappade slidväggar, precis som mig. Jag har oxå ett tilltäppt hål men läkaren säger det ser bra ut.

Smulkaffe skrev 2014-07-19 21:44:40 följande:

Har också en del frågor om misstänkt framfall. Hoppas att någon kan svara. Efter min första fl fick jag en förslappad främre slidvägg. Jag knep med rätt teknik men tyckte inte att det blev bättre. Konsulterade bm på MVC och även en annan bm när jag hade bytt vårdcentral ett halvår senare. Gav mig dock inte med svaren "det är bara å knipa, det är inget framfall". Så då bokade jag tid hos en mkt erfaren gynekolog. Han sa samma haha. Ändå kan jag inte riktigt lita på deras ord. Okej, inget hänger ut utanför. Är det det som är definitionen på framfall? Att delar sticker ut utanför slidmynningen? För i såna fall har jag inget framfall. Men. Främre slidväggen inte bara "hänger som en hängmatta" utan den liksom fyller upp hela tunneln. Livmodertappen har också sjunkit och sitter ca 5 cm in från slidöppningen till skillnad från ca 10 cm innan. Jag har svårigheter att använda tampong, måste lirka in den vid sidan om "framfallet" för att ens få in den och efter som hela slidan är storlek XL så läcker mensen på andra sidan om framfallet. Eftersom jag inte lider av någon inkontinens så är jag inte jätteorolig i dagsläget men jag känner att om 10-20 år kommer bindväven att vara ännu slappare än idag så vad händer då?

Knipövningarna har gett mig följande - en hyfsat stark höger sida av slidmynningen. I botten och på vänster sida kan man känna en pyttepyttekraft om man håller fingrar emot. Främre... helt dött. Det har varit samma sak efter ca 10 mån daglig träning efter båda förlossningarna (min yngsta är ca 11 månader nu).

Så vad göra nu? Är musklerna på vänster sida trasiga? Det har ju inte blivit någon skillnad där trots knipande.

Ska jag investera i knipkulor? Några säger att man inte ska använda knipkulor vid framfall och några säger att man ska. Vad är det egentligen som gäller? Jag känner ju att jag kniper rätt och att jag liksom inombords känner värsta kraften. Men på vänster sida och främre väggen finns ju ingenting - kan verkligen knipkulor väcka upp det som är helt "dött"?

• Cissan

Tråden är lite gammal, det är nu inte 3 v sedan utan 4 månader ????. Stucker det ut föe dig utanför slidan? Då bör du nog gå till Gyn ist för att vänta på barnmorskan ....

tjockobbe skrev 2014-07-19 21:56:06 följande:

Jag födde för 10 månader sen och har nyligen kommit fram till att jag har nån form av framfall. Inte kollat upp det men ska ringa i veckan o hoppas min BM inte är på semester.

Jag har ca 3-4 gånger efter förlossningen haft en kula som sticker ut ur vaginan. Känner jag på den så svider det o det känns som urinblåsan. Jag har haft UVI till och från så har trott det berott på det eftersom det varit så sällan, men när jag läst på lite tror jag det är ett framfall som trycker ner blåsan. Har inga mer besvär än att det svider o skaver när den trycker ut, så tror inte jag får göra mer än knipövningar ändå..

Du har fött för tre veckor sen! Gör dina knipövningar och tänk på att inte anstränga dig för hårt så ska det nog ge resultat!!

• Cissan

Prova att ha sex!!! Jag upplever det känns bättre efter vi har det, som om han trycker tillbaka det litegrann o jag känner av det mindre på några dagar o sen när det känns mkt igen så har vi sex o det blir bättre. Så prova o hoppas det blir bättre!!!

che71 skrev 2014-07-20 01:28:48 följande:

Min BM sa att jag skulle köpa knipkulor o jag har ett främre slidväggsframfall så då ska det väl gå bra...

tyngdkänsla o att det känns som att något ska trilla ut o det sitter något för slidmynningen..som en nästan decimeter avlång bula..usch är så orolig för detta..11 veckor sen FL nu o det känns inte bättre.gör knipövningar med kulorna varje dag o det går rätt bra men tyngdkänslan är värre på sistone.

Har inte vågat ha sex än.

che71 skrev 2014-07-20 01:28:48 följande:

Min BM sa att jag skulle köpa knipkulor o jag har ett främre slidväggsframfall så då ska det väl gå bra...

tyngdkänsla o att det känns som att något ska trilla ut o det sitter något för slidmynningen..som en nästan decimeter avlång bula..usch är så orolig för detta..11 veckor sen FL nu o det känns inte bättre.gör knipövningar med kulorna varje dag o det går rätt bra men tyngdkänslan är värre på sistone.

Har inte vågat ha sex än.

• Cissan

Kära du jag vet hur det är o hur man mår! Jag tyckte att det vände efter 3 månader o blev lite bättre....men inte riktigt bra! Läkaren sa dock att inom 5-6 månader sker oftast ingen förbättring o den tiden bör man vänta för att se.....men har du besvär ska du självklart ha hjälp tidigare, stå på dig!!! Har du fler besvär? Skav? Trängningar? Ditt första barn? Hur sticker det ut? Utanför de yttre blygdläpparna? Mitt är ju som en stor boll i slidan liksom, typ 2 stycken.

Vet inte hur tidigt man blir op....men det brukar nog ta ett tag....men som sagt stå på dig är ett råd! Det är förjävligt hur de kan behandla oss kvinnor ibland, nästan så vi förväntas leva med besvär resten av livet......det skulle sett annorlunda ut om karlarna var de aom födde barn !!!!!

Kram på dig!

che71 skrev 2014-07-26 02:20:48 följande:

Det sticker ut mycket hos mig... usch kollade med spegel igår kväll..det är mer nu än för 1 månad sen..fast jag kniper med kulor varje dag

varför skulle det bli så här. .räcker det inte med 6 missfall, förlossningsrädsla o nekad KS ... sen sugklocka o perineumbristning grad 2..

fy så ledsen jag är. .grät igår o pratade med min sambo om min rädsla, min längtan efter sex men samtidigt motvilja pga detta..tyngdkänsla. .

Ska till BM om 1 vecka..så mycket att fråga om..vill inte vänta..när kan man tidigast bli opererad?

Det är nu över 2 månader jag haft det o snart är min lilla älskling 3 månader.

• Cissan

Det var samma för mig, kunde intw alls hålla urinen men sen kom trängningarna som absolut varit värst på denna resa. Jag tycker att det blev bättre med tiden o hoppas så även för dig!

För mig syns det ju oxå om jag kollar mig i en spegel liksom i underlivet...det räknar jag med att det aldrig kommer se bra ut igen :(

Idag har jag en dag då jag tycker det känns som om jag går runt med en pingisboll i muttan, inte ngn rolig känsla :(

che71 skrev 2014-07-27 02:48:27 följande:

Cissan

Ja första barnet (sugklocka o perineumbristning grad 2...Bebisen låg med pannan först visade det sig o började bli stressad så behövde hjälp snabbt därav att det blev min mardröm med sugklocka! )

o under några dagar efteråt FL rann urin redan innan jag satt mig på toa o jag var orolig o frågade om det på BB..sen blev det bättre men har svårt att hålla mig o bli super kissnödig!

Nej inte utanför yttre blygdläpparna i alla fall.

Hoppas du har rätt i att det blir bättre.

Tack!

Kram

Svar på tråden Hjälp!! Framfall :(((