• che71

Hjälp!! Framfall :(((

hur har det gått ts o ni andra?
    har samma problem nu tror jag ,ska till BM idag o kolla
    är så ledsen!
    det är 1 månad sen FL o det var med sugklocka o perineumbristning grad 2
    men detta problem kom först för ca 1½ vecka sedan?! kanske efter att stygnen släppte o försvann?!
    innan dess var allt bra
  • che71
    Cissan skrev 2014-06-03 19:48:07 följande:
    Tråkigt för dig :( Jag är inte bättre, nu snart 3 månader sedan jag fick. Mitt kommitté heller på en gång, tog nog en 2 v innan alla besvär kom :( Jag ska till min bm för efterkoll på torsdag..
    usch va trist!
    fick du också tipset att använda knipkulor?
    jag har beställt på nätet idag
    Vad har du för tips annars?
    Hur känns ditt nu?
  • che71
    Cissan skrev 2014-06-03 21:56:13 följande:
    Nä inga kulor, jag kniper ändå. Har inga tips förutom att knip så fort du ska resa dig, lyfta ngt osv... Jag har lite skav, mkt värre i början. Inte speciellt mkt tyngdkänsla. I början kände jag som en ond kaktus var i mig men den känslan är oxå bättre, kan känna ngt däribland. Do k har jag enorma trängningar o det svider ofta o mkt, känns som om urinröret tagit skada :( Hur könns ditt?

Tyngdkänsla som att något ska trilla ut speciellt när jag promenerar.

Lite skav ibland.

Rädd att böja mig ner o att lyfta tungt.

Då känns det mest.

Usch. .o jag som var så rädd för förlossning i hela mitt liv...gick på samtal o ville ha kejsarsnitt..både pga rädslan men också pga min ålder o alla missfall. .men nej jag fick inte KS..o se hur det gick. .barnet mådde till slut dåligt o sugklocka behövdes o yttre press..pannbjudning var det o bebisen fick ett läskigt sår o stor svullnad o blåmärke i pannan. .nu har det läkt..men tänk om de inte fått ut bebisen tillräckligt snabbt ...mardröm..inget skulle ju gå fel.

Men vi överlevde i alla fall. .men fy för detta också. .

Hur går det med sex förresten?

Bara 1 månad efter min FL så inte aktuellt här än..men det var tydligen läkt sa BM..
  • che71

Min BM sa att jag skulle köpa knipkulor o jag har ett främre slidväggsframfall så då ska det väl gå bra...

tyngdkänsla o att det känns som att något ska trilla ut o det sitter något för slidmynningen..som en nästan decimeter avlång bula..usch är så orolig för detta..11 veckor sen FL nu o det känns inte bättre.gör knipövningar med kulorna varje dag o det går rätt bra men tyngdkänslan är värre på sistone.

Har inte vågat ha sex än.

• che71
    Cissan skrev 2014-07-26 00:35:27 följande:

Tråden är lite gammal, det är nu inte 3 v sedan utan 4 månader ????. Stucker det ut föe dig utanför slidan? Då bör du nog gå till Gyn ist för att vänta på barnmorskan ....

Det sticker ut mycket hos mig... usch kollade med spegel igår kväll..det är mer nu än för 1 månad sen..fast jag kniper med kulor varje dag

varför skulle det bli så här. .räcker det inte med 6 missfall, förlossningsrädsla o nekad KS ... sen sugklocka o perineumbristning grad 2..

fy så ledsen jag är. .grät igår o pratade med min sambo om min rädsla, min längtan efter sex men samtidigt motvilja pga detta..tyngdkänsla. .

Ska till BM om 1 vecka..så mycket att fråga om..vill inte vänta..när kan man tidigast bli opererad?

Det är nu över 2 månader jag haft det o snart är min lilla älskling 3 månader.
  • che71

Cissan

Ja första barnet (sugklocka o perineumbristning grad 2...Bebisen låg med pannan först visade det sig o började bli stressad så behövde hjälp snabbt därav att det blev min mardröm med sugklocka! )

o under några dagar efteråt FL rann urin redan innan jag satt mig på toa o jag var orolig o frågade om det på BB..sen blev det bättre men har svårt att hålla mig o bli super kissnödig!

Nej inte utanför yttre blygdläpparna i alla fall.

Hoppas du har rätt i att det blir bättre.

Tack!

Kram

• che71
    Cissan skrev 2014-07-27 18:51:19 följande:
    Det var samma för mig, kunde intw alls hålla urinen men sen kom trängningarna som absolut varit värst på denna resa. Jag tycker att det blev bättre med tiden o hoppas så även för dig!

För mig syns det ju oxå om jag kollar mig i en spegel liksom i underlivet...det räknar jag med att det aldrig kommer se bra ut igen :(

Idag har jag en dag då jag tycker det känns som om jag går runt med en pingisboll i muttan, inte ngn rolig känsla :(
    Vet precis hur du menar...tyvärr!Obestämd
  • che71
    Smulkaffe skrev 2014-08-01 08:55:29 följande:

Jag vet inte om man alltid ska skylla skador på sugklocka. För mig var krystfasen i första fl superjobbig. Hon låg med hjässbjudning och åkte tillbaka eftet varje kryst trots att det bara var liiiite kvar innan hon var ute. Så till slut blev jag tvungen att krysta av bara h-vete för att få ett slut på det. Då kände jag hur något liksom "släppte taget" på insidan. Hade jag istället fått draghjälp av en sugklocka så hade jag kanske inte krystat sönder bindväven i främre slidväggen.

Ja jag vet ju inte men jag har läst att det är vanligare vid instrumentella förlossningar

..kanske det sliter mer på vävnaderna när det måste forceras snabbt..ska ju i normala fall ta en stund o barnets huvud ska åka lite tillbaka o fram igen vid varje krystvärk för att sakta tänja vävnaderna i slidan...

Jag har nu pratat med min BM på Mvc o hon undersökte inte idag igen men jag berättade att tyngdkänslan är kvar o nästan värre trots dagliga knip med kulor..att "bullen" som sitter i öppningen nästan är större nu.

Så jag ska undersökas av läkare om 4 veckor så får han bedöma om det ska åtgärdas.
  • che71
    perniha skrev 2015-05-08 06:06:58 följande:

Hej allihopa

En gammal tråd, men hur går det för er? Hur har det utvecklats och har någon fått tid för operation eller redan opererat?

//En orolig själ som söker råd och tips och bara vill höra hur det går när man har framfall

Hej!
    1 år sen förlossningen o har nu prolapsring ( den 3:e eftersom de första inte satt bra) men fick inte den hjälpen förrän efter 9 månader, trots att mitt framfall kom bara 3 veckor efter förlossningen. (slutade amma efter 4 månader men det blev ej bättre)
    Väntar på tid till spec.läkare bäckenbottencentrum som kan bedöma om det kan opereras.
    Har besvär trots ringen...men vissa dagar oftast innan o under mens är det nästan bra nuförtiden. Sex har vi bara haft 3 gånger efter förlossningen (pga mina obehag av framfallet har jag inte alls varit upplagd tyvärr) o det gjorde ont sist, kanske svamp, eller problem efter perineumbristningen.
    Är orolig för att lyfta min bebis men det måste jag ju, hon väger nästan 10 kg nu.
    Kniper o hoppas att det ska bli bättre o att nästa läkare ska kunna hjälpa mig.
    (Främre slidväggsframfall o nedsjunken livmoder, cervix i mynningen vid krystning står det i journalen.)
    Vad har du för framfall o hur länge sen förlossningen är det?
Svar på tråden Hjälp!! Framfall :(((