Exmaken skaffade kanin trots att sonen utreds för allergi...
Hej,
Vet snart inte längre varken ut eller in. Är separerad/skild sedan 3 år tillbaks och separationen har varit bra tills mitt ex blev sambo med sin nya i nov -13. Vi har två gemensamma barn (7 och 10 år gamla). Vi bor på samma gatan och har barnen varannan vecka och så långt är allt ok.
Då jag är atopier och astmatiker och sonen länge har gått runt och hackhostat och snörvlat så utreds han nu för allergier. En öron/näsa/hals läkare har redan konstaterat att sonen är "atopisk inuti" så nu tar sonen en antihistamin varje kväll samt kortisonnässpray på mornarna. (Men pappan bestämde sej för att sluta medicinera utan att meddela mej men detta har han nu bett om ursäkt för och just nu så tror jag i alla fall att sonen får sina mediciner.)
Pappan har tidigare lovat barnen att de ska få en kanin hos honom men då vi fortfarande väntar på svar från de blodprov som sonen lämnade för några veckor sedan så trodde jag i min enfald att pappa kunde vänta med att köpa en kanin men jag fick igår kväll veta att han, hans nya (som också är atopiker och har astma) och barnen hade varit och inhandlat just en KANIN!!!
Enligt den läkare (nr 2 eftersom jag tycker att det är viktigt att få ett "second opinion" i denna fråga) som senast undersökte sonen så var det, oavsett vad proverna visade, olämpligt för sonen att han husdjur eftersom risken är stor att sonen då kan utveckla flerallergier och/eller astma. (Jag har båda.) Trots att pappan vet detta så valde han ändå att införskaffa ett husdjur. Jag bröt fullständigt ihop när jag fick veta detta och efter en sömnlös natt så undrar jag vad fan jag kan göra...
Ska jag vara acceptera detta eller kan jag göra något? (Familjerätten är sedan tidigare inkopplade men vi har än så länge bara aft enskilda möten.)
Mycket tacksam för råd!