• Anonym (Besviken)

Exmaken skaffade kanin trots att sonen utreds för allergi...

Hej,

Vet snart inte längre varken ut eller in. Är separerad/skild sedan 3 år tillbaks och separationen har varit bra tills mitt ex blev sambo med sin nya i nov -13. Vi har två gemensamma barn (7 och 10 år gamla). Vi bor på samma gatan och har barnen varannan vecka och så långt är allt ok.

Då jag är atopier och astmatiker och sonen länge har gått runt och hackhostat och snörvlat så utreds han nu för allergier. En öron/näsa/hals läkare har redan konstaterat att sonen är "atopisk inuti" så nu tar sonen en antihistamin varje kväll samt kortisonnässpray på mornarna. (Men pappan bestämde sej för att sluta medicinera utan att meddela mej men detta har han nu bett om ursäkt för och just nu så tror jag i alla fall att sonen får sina mediciner.)

Pappan har tidigare lovat barnen att de ska få en kanin hos honom men då vi fortfarande väntar på svar från de blodprov som sonen lämnade för några veckor sedan så trodde jag i min enfald att pappa kunde vänta med att köpa en kanin men jag fick igår kväll veta att han, hans nya (som också är atopiker och har astma)  och barnen hade varit och inhandlat just en KANIN!!!

Enligt den läkare (nr 2 eftersom jag tycker att det är viktigt att få ett "second opinion" i denna fråga) som senast undersökte sonen så var det, oavsett vad proverna visade, olämpligt för sonen att han husdjur eftersom risken är stor att sonen då kan utveckla flerallergier och/eller astma. (Jag har båda.) Trots att pappan vet detta så valde han ändå att införskaffa ett husdjur. Jag bröt fullständigt ihop när jag fick veta detta och efter en sömnlös natt så undrar jag vad fan jag kan göra...

Ska jag vara acceptera detta eller kan jag göra något? (Familjerätten är sedan tidigare inkopplade men vi har än så länge bara aft enskilda möten.)

Mycket tacksam för råd!

• Svar på tråden Exmaken skaffade kanin trots att sonen utreds för allergi...
  • Anonym (utekanin)

Kan du kanske se till att kaninen iaf bor utomhus och inte inomhus, som en kompromiss med pappan för det är ju svårt att tvinga honom att göra som du vill. Men att ha den utomhus gör ju iaf att sin son slipper må dåligt inne i sin hemmiljö och ute är det ju inte riktigt samma sak men det beror ju såklart på nivån av hans allergi också.

• Egendomligt

Ja, herregud, vad ska man göra. Jag och äldsta sonen är också allergiska & astma, lillkillen har astma och bortvuxen ägg/mjölkallergi. Jag tycker att det är jobbigt att makens syskon har skaffat hundar eftersom det försvårar för oss att hälsa på, men vi kan ju undvika det i alla fall.

Att som förälder skaffa djur som barnen inte tål är ju bara idiotiskt, även om det går att ta allergitabletter som tar bort symtomen helt eller delvis. Och risken att barnen blir besvikna om det visar sig att det inte går.

(Vi hade faktiskt utekanin när jag var liten, men jag kunde inte leka med den så mycket och mina syskon fick sköta burskötsel)

• Ess

Hur fn tänker dom, en kanin är ett levande djur. Vad gör dom med den så fort hans sambo OCH barnet börjar reagera på den. Sambon bor ju dessutom på heltid med den, ren idioti.

• Anonym (Besviken)

Ja, hur tänkte dom? Exmaken hävdar dom dom (han och hans nya sambo) googlat och då fått fram att risken för att sonen ska utveckla allergi endast är 10%...vilket jag anser är en ganska hög risk...men jag ska inget göra.

Vi sågs hos Familjerätten igår (detta med kaninen är bara en 'meningsskiljaktighet') men exmaken hävdar att han/dom har agerat korrekt! Han anser att jag ska sluta lägga mej i vad dom gör...

Jag trodde inte att det var möjligt att känns så mycket hat och förakt för en person som jag idag känner för honom men livet måste gå vidare...

Jag håller tummar och tår för att sonen nu inte utvecklar allergi!!!

• Anonym (Herregud)

Maj gaaad sicken människa. Är det viktigare att ha en kanin än sonens välbefinnande??? Finns faktiskt andra djur som inte är så allergiframkallande. Typ en 🐢 och en 🐠 Egotrippat skulle jag säga. Sist jag fick ett anfall så hade min dotter haft hemma en kompis som hade hund hemma, som suttit i min soffa. Blev helt däckad. Be honom tänka om.

Svar på tråden Exmaken skaffade kanin trots att sonen utreds för allergi...