• RosaSvamp

Bud före visning - ska vi ta det?

Hej,
    Jag och min sambo står för en tvekande situation. Vi håller på att sälja vår lägenhet och vår visning är om fem dagar. När vår lägenhet endast hade legat uppe i två dagar hörde en intresserad budgivare av sig. Hon fick titta på lägenheten dagen efter och var enligt mäklaren mycket intresserad. Hon skulle boka tid med sin bank för att se hur mycket hon kunde låna. Hon kommer höra av sig med ett bud idag.

Under de tre första dagarna som våran lägenhet låg ute fick vi ca 550 unika besökare, vilket enligt våran mäklare också var en väldigt hög siffra. Vi bor i en ganska liten etta, en halvtimme från Sthlm City. Vi bor högst upp i en lägenhet - en stenkast från centrum men har dock ändå en väldigt insynsskyddad läge med stor balkong. Vi har renoverat hela lägenheten och allt är väldigt fräscht. Hyra på ca 1650 kr.

Lägenheten under oss blev såld förra sommaren för 940 000 kr - men den är inte lika renoverad och fräsch som våran. Vi har ett accepterat pris på 995 000 kr. Vi måste sälja våran lägenhet för en miljon för att klara av lånet som vi tagit på den nya lägenheten som vi köpt. Mäklaren tror att vi inte ska ha något problem att sälja lägenheten för den summan. 

Jag och min sambo har pratat lite och vi tror att vi kommer acceptera hennes bud om det ligger på 1100 000 kr eller mer. Bjuder hon under summan tackar vi i så fall "Nej" och väntar på budgivningen. Tror ni att detta är smart? Hur hade ni gjort? Det var ju trots allt så många unika besökare som tittat på vår lägenhet - så chansen att några bjuder i budgivningen känns ju då ganska stor. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-08 14:27
    Vi fick precis ett bud. Hon bjöd: 1095 000 kr. Vår mäklare tipsar oss att nöja oss med budet då det tydligen är den bäst betalda ettan här där vi bor med det priset och att kvadratpriset då blir nästan 40 000 kr/kvm. Jag och min sambo känner oss ganska eniga om att ta det. Vi ska höra av oss till vår mäklare ikväll. Vad tycker ni nu om budet?
  • Svar på tråden Bud före visning - ska vi ta det?
  • Scruffy

Kan inte något råd hur ni ska göra. Glöm bara inte att mäklararvodet ska betalas från slutsumman. Så ni får 1,1 minus avtalat arvode. Hur gör ni medv reavinstskatt?

• RosaSvamp
    Scruffy skrev 2014-04-08 12:47:45 följande:
    Kan inte något råd hur ni ska göra. Glöm bara inte att mäklararvodet ska betalas från slutsumman. Så ni får 1,1 minus avtalat arvode. Hur gör ni medv reavinstskatt?

Arvodet är inräknat i miljonen som vi behöver för att sälja. Så säljer vi för en miljon så klarar vi oss även med arvodet. Eftersom vi köper en bostad som är dyrare än våran så behöver inte någon vinstskatt dras av, sa min sambo som hade pratat med banken. Det är han som äger bostaden och detta är våran första bostad som vi säljer. Jag kan inte så mycket alls om detta ämne. De sa hur som helst att vi behövde minst en miljon för att klara oss så det är den summan som gäller - med kontantinsats inräknat osv.

Men vi vill självklart sälja för mer än så. En större vinst än minimum är det ju klar att man vill ha så vi kan köpa nya möbler m.m. Eftersom det var så många unika besökare känns det ju även som att det finns många intresserade. Mäklaren hade även sagt till hon som tittade att det är smart att lägga ett bra bud över accepterat pris för att vi som säljare ska bli intresserade att ta det och strunta i att ha visning. Hon sa att hon förstod och skulle prata med sin bank hur mycket hon kunde låna. Så efter att få vetat detta så får vi nog minst en miljon för vår bostad oavsett om vi har visning eller inte. 

• Nyfikna72

Hon har ju inte lagt nåt bud än så frågan är ju aningen svår att besvara.

• Påven Johanna

Varför skulle hon bjuda 1,1 när ni har ett accepterat pris på 995 000?

• RosaSvamp
    Påven Johanna skrev 2014-04-08 13:05:44 följande:
    Varför skulle hon bjuda 1,1 när ni har ett accepterat pris på 995 000?
    Varför inte? Det är 10% upp - vilket är vad man "brukar" bjuda efter en förhandsvisning innan den regelbundna visningarna. Bjuder man accepterat pris före visning - skjuter man sig själv lite i foten. Då är det klart att vi som säljare hellre väntar på budgivning. 
  • RosaSvamp
    Nyfikna72 skrev 2014-04-08 13:03:14 följande:
    Hon har ju inte lagt nåt bud än så frågan är ju aningen svår att besvara.
    Jag förstår det. Men vilken hade din "smärtgräns" varit om du varit i vår situation? 
  • Påven Johanna
    RosaSvamp skrev 2014-04-08 13:26:52 följande:
    Varför inte? Det är 10% upp - vilket är vad man "brukar" bjuda efter en förhandsvisning innan den regelbundna visningarna. Bjuder man accepterat pris före visning - skjuter man sig själv lite i foten. Då är det klart att vi som säljare hellre väntar på budgivning. 
    Jag hade väntat om jag var ni.
  • Nyfikna72

Det kan man väl inte säga nånting om förrän man har ett antal bud? Finns ingen anledning att gräva ner sig i det nu. Bjuder hon för dåligt så får ni väl vänta och se efter visningen vad som sker.

• tjej87

Om hon inte har ett villkor, typ acceptera budet idag annars drar jag mig ur, så är det väl bra att vänta på visningen och se vad ni får för reaktioner därifrån först...

• RosaSvamp
    tjej87 skrev 2014-04-08 13:30:03 följande:
    Om hon inte har ett villkor, typ acceptera budet idag annars drar jag mig ur, så är det väl bra att vänta på visningen och se vad ni får för reaktioner därifrån först...

Budet som man ger före visning gäller för endast före visning? När budgivningen väl börjar kan hon också vara med att lägga bud. Är slutbudet under det hon erbjöd från början så får hon lägenheten med det lägre budet som hon vann. Så det är där kruxet ligger. Man vet ju aldrig hur en budgivning kommer sluta. Jag har läst både historier där säljare har tackat nej till bud före visning och fått flera hundra tusen över och historier där säljare sagt nej och fått sälja till ett pris under förhandsbudet. 

Nyfikna72 skrev 2014-04-08 13:29:22 följande:
    Det kan man väl inte säga nånting om förrän man har ett antal bud? Finns ingen anledning att gräva ner sig i det nu. Bjuder hon för dåligt så får ni väl vänta och se efter visningen vad som sker.

Du har rätt. Men man kan ju spekulera i vad man tycker är ett bud som man känner sig bekväm att sälja för? Vad andras "smärtgräns" hade varit i mina skor? Sedan är det ju också en fråga vad "ett dåligt bud" är i denna situation. 

Svar på tråden Bud före visning - ska vi ta det?