Bud före visning - ska vi ta det?
Hej,
Jag och min sambo står för en tvekande situation. Vi håller på att sälja vår lägenhet och vår visning är om fem dagar. När vår lägenhet endast hade legat uppe i två dagar hörde en intresserad budgivare av sig. Hon fick titta på lägenheten dagen efter och var enligt mäklaren mycket intresserad. Hon skulle boka tid med sin bank för att se hur mycket hon kunde låna. Hon kommer höra av sig med ett bud idag.
Under de tre första dagarna som våran lägenhet låg ute fick vi ca 550 unika besökare, vilket enligt våran mäklare också var en väldigt hög siffra. Vi bor i en ganska liten etta, en halvtimme från Sthlm City. Vi bor högst upp i en lägenhet - en stenkast från centrum men har dock ändå en väldigt insynsskyddad läge med stor balkong. Vi har renoverat hela lägenheten och allt är väldigt fräscht. Hyra på ca 1650 kr.
Lägenheten under oss blev såld förra sommaren för 940 000 kr - men den är inte lika renoverad och fräsch som våran. Vi har ett accepterat pris på 995 000 kr. Vi måste sälja våran lägenhet för en miljon för att klara av lånet som vi tagit på den nya lägenheten som vi köpt. Mäklaren tror att vi inte ska ha något problem att sälja lägenheten för den summan.
Jag och min sambo har pratat lite och vi tror att vi kommer acceptera hennes bud om det ligger på 1100 000 kr eller mer. Bjuder hon under summan tackar vi i så fall "Nej" och väntar på budgivningen. Tror ni att detta är smart? Hur hade ni gjort? Det var ju trots allt så många unika besökare som tittat på vår lägenhet - så chansen att några bjuder i budgivningen känns ju då ganska stor.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-08 14:27
Vi fick precis ett bud. Hon bjöd: 1095 000 kr. Vår mäklare tipsar oss att nöja oss med budet då det tydligen är den bäst betalda ettan här där vi bor med det priset och att kvadratpriset då blir nästan 40 000 kr/kvm. Jag och min sambo känner oss ganska eniga om att ta det. Vi ska höra av oss till vår mäklare ikväll. Vad tycker ni nu om budet?