• Anonym (Orolig mamma)

lågt begåvat barn. 5,5år. tips?!

Hej. Har precis gjort en utredning på min son via bvc som visade på autistiska drag / ev atypisk autism som ska utredas vidare av habiliteringen.
    Det visade även på att han låg precis på gränsen för utvstörning. Utvecklingsstörnings gränsen går vid 70 och min son hade 75. Vad kommer detta att ställa till för honom i framtiden? I skolan? Extra hjälp? Svårare att lära sig? Vad kan man förvänta sig för hjälp av skolan? Nån som är i samma situation som oss? Snälla ko med era råd tips å tankar! Även hur de gått för era lågbegåvade barn i skolan. Känner en pojke som ligger mellan 80-89 på skalan å han har de rent ut sagt skit tufft i skolan.... hur mkt skiljer det sig mellan 75 o 89 egentligen i realiteten?

• Svar på tråden lågt begåvat barn. 5,5år. tips?!
  • Anonym (Carina)

Det är svårt att mäta intelligens på små barn, men om han verkligen bara har 75 i iq då kommer han ha det väldigt tufft ja. Ni kommer få hjälpa till mycket för att han ska lära sig grunderna och ha en chans att öht klara av grundskolan. 

• Anonym (e)

hej!
    min son (6 år i sommar) fick sin diagnos, autismliknande tillstånd, för två veckor sen.
    utredningen har gjorts på BUP så han är färdigutredd. han gjorde ett wppsi-test där
    resultatet visade på under medel (testet gjordes hösten 2012 när han var 4,5år)
    men psykologen sa att det är svårt att mäta barns intelligens på det sättet.
    själv har jag väldigt svårt att förstå hur han kunde få så lågt (jag vet inte exakta siffror,
    tror att det var mellan 75-80 på vissa delar och över 85 på den verbala delen).

jag har googlat lite på testet 
    www.google.se/search&safe=off&espv=210&es_sm=93&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=Ye9DU6izGcmD4gTthoHoBw&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=1280&bih=643#q=wppsi%20test&safe=off&tbm=isch

och han löser liknande uppgifter utan problem på ipaden eller i böcker här hemma.
    jag läste en del om att testa autistiska barn och vissa hävdar att även om testerna
    är anpassade så har många autistiska barn svårt att prestera bra. det kan bero på
    dagsformen, intresset, förståelsen, hur testet är uppbyggt (jag tror att sonen hade klarat
    det MYCKET bättre på en ipad tex). men det finns också de som säger att inget av det
    här ska spela någon roll utan att man kan använda sig av samma tester för autistiska barn.

vi ska göra om det här testet när han börjar i 1:an. eller kanske i slutet av förskoleklass, isf om
    ett år. för det är klart att det är viktigt att veta vilka delar han har problem med så att vi och skolan
    kan stötta honom extra i det. det kan ju också hända att testet faktiskt stämmer, men det
    tar vi då isf.

är autistiska drag en enskild diagnos förresten? har för mig att man bara kan få den som "komplement"
    till en annan diagnos ex adhd med autistiska drag ?

mrsludwil.wordpress.com

• Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (e) skrev 2014-04-08 14:51:39 följande:

hej!
    min son (6 år i sommar) fick sin diagnos, autismliknande tillstånd, för två veckor sen.
    utredningen har gjorts på BUP så han är färdigutredd. han gjorde ett wppsi-test där
    resultatet visade på under medel (testet gjordes hösten 2012 när han var 4,5år)
    men psykologen sa att det är svårt att mäta barns intelligens på det sättet.
    själv har jag väldigt svårt att förstå hur han kunde få så lågt (jag vet inte exakta siffror,
    tror att det var mellan 75-80 på vissa delar och över 85 på den verbala delen).

jag har googlat lite på testet 
    www.google.se/search&safe=off&espv=210&es_sm=93&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=Ye9DU6izGcmD4gTthoHoBw&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=1280&bih=643#q=wppsi%20test&safe=off&tbm=isch

och han löser liknande uppgifter utan problem på ipaden eller i böcker här hemma.
    jag läste en del om att testa autistiska barn och vissa hävdar att även om testerna
    är anpassade så har många autistiska barn svårt att prestera bra. det kan bero på
    dagsformen, intresset, förståelsen, hur testet är uppbyggt (jag tror att sonen hade klarat
    det MYCKET bättre på en ipad tex). men det finns också de som säger att inget av det
    här ska spela någon roll utan att man kan använda sig av samma tester för autistiska barn.

vi ska göra om det här testet när han börjar i 1:an. eller kanske i slutet av förskoleklass, isf om
    ett år. för det är klart att det är viktigt att veta vilka delar han har problem med så att vi och skolan
    kan stötta honom extra i det. det kan ju också hända att testet faktiskt stämmer, men det
    tar vi då isf.

är autistiska drag en enskild diagnos förresten? har för mig att man bara kan få den som "komplement"
    till en annan diagnos ex adhd med autistiska drag ?

mrsludwil.wordpress.com

Tack för svar. Var lite såna här svar o erfarenheter jag letade. Känner mig helt vilsen än då vi inte vet så mkt mer innan vi kommer upp på barn och ungdoms habiliteringen. Nej det stämmer att autistiska drag inte är en egen diagnos, men de tror att han har atypisk autism el eventuellt högfungerande då han har de väldigt jobbigt med sociala kontakter, svårt med språket, väldigt speciell i sitt sätt å går inte att småprata med. Frågor / Svar går bra men inte småprat alls. Min son får nog oxå göra om testet då han ska börja i 1an som ja förstod det. Han har väldigt svårt å lära sig nya saker. Kan ta ett exempel. På vår semester fick han & storebror (1,5år äldre) walkie-talkies. Storebror förstod direkt hur dom funkade, med knappen man måste trycka in för att prata o sen släppa den för att höra vad den andra säger. Men G förstod inte alls hur man skulle göra trots att vi förklarade både verbalt, visade och ritade. Han förstod när vi gjort detta men såfort han skulle börja igen så var det samma sak.. Han lärde sig nyss rita ringar, kan ej rits huvudfotingar, kan räkna till 6 riktigt, sen till 10 fast inte helt perfekt, blandade siffror. Kan inte skriva sitt namn, har otroligt dålig motorik, såväl fin som grov, och har språkstörning med framförallt tal och förståelse.
  • Anonym (e)
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2014-04-08 20:55:40 följande:
    Tack för svar. Var lite såna här svar o erfarenheter jag letade. Känner mig helt vilsen än då vi inte vet så mkt mer innan vi kommer upp på barn och ungdoms habiliteringen. Nej det stämmer att autistiska drag inte är en egen diagnos, men de tror att han har atypisk autism el eventuellt högfungerande då han har de väldigt jobbigt med sociala kontakter, svårt med språket, väldigt speciell i sitt sätt å går inte att småprata med. Frågor / Svar går bra men inte småprat alls. Min son får nog oxå göra om testet då han ska börja i 1an som ja förstod det. Han har väldigt svårt å lära sig nya saker. Kan ta ett exempel. På vår semester fick han & storebror (1,5år äldre) walkie-talkies. Storebror förstod direkt hur dom funkade, med knappen man måste trycka in för att prata o sen släppa den för att höra vad den andra säger. Men G förstod inte alls hur man skulle göra trots att vi förklarade både verbalt, visade och ritade. Han förstod när vi gjort detta men såfort han skulle börja igen så var det samma sak.. Han lärde sig nyss rita ringar, kan ej rits huvudfotingar, kan räkna till 6 riktigt, sen till 10 fast inte helt perfekt, blandade siffror. Kan inte skriva sitt namn, har otroligt dålig motorik, såväl fin som grov, och har språkstörning med framförallt tal och förståelse.
    Hej!
    Jag känner mig också vilse, vi har iofs inte fått veta så mycket om diagnosen än utan psykologen
    på BUP gav min man diagnosen över telefon efter att han ringde och tjatade (utredningen tog 18månader
    så vi är rätt trötta på BUP) sen träffade vi henne i måndags men hon gav ingen information om
    själva diagnosen utan bara om utredningen. det är iofs säkert autismcentrum som står för
    informationen men det kan ju ta månader att få komma dit...
    allt jag "kan" om autism har jag läst mig till själv på internet. men det är ändå ganska förvirrande
    eftersom det är en väldigt bred diagnos eller snarare eftersom det är flera diagnoser i ett spektrum.
    och även om man har samma diagnos så är den ju väldigt individuell, alla har ju inte samma 
    svårigheter så ibland känner jag mig så förvirrad att jag inte vet vart jag ska ta vägen...

min son har också problem med grov- och finmotoriken. han kan inte hålla en penna rätt,
    vi tränar rätt mycket på det eftersom han börjar förskoleklass till hösten. han ger gärna
    upp när han inte klarar någonting heller. i sommar ska vi satsa på att han ska lära sig cykla,
    fast jag vet inte om det kommer att gå. han har svårt när man måste göra flera saker samtidigt,
    trampa, styra och hålla balansen...
    däremot fungerar han utmärkt i vatten och simmar under vatten. tyvärr är han helt orädd för
    vatten och man måste passa honom när man är och badar för han har inga problem att
    hoppa från en brygga utan armpuffar eller simring även om ingen vuxen är i vattnet..
    jag vill inte att han ska vara rädd för vatten men det hade varit skönt om han iallafall
    hade respekt för det.. ;0)

det är rätt svårt att småprata med min son också. det går ibland men bara om sånt som
    intresserar honom. han svarar inte på frågor som "vad har du gjort på dagis idag"
    eller "vad har ni ätit idag" för något år sen började jag omformulera frågorna och 
    sa istället "vad var roligast idag?" och "vilket var det godaste du åt idag?" 
    och då började han svara lite mer. annars ville han inte ens tänka efter och jag fick alltid
    ett "vet inte" till svar. däremot kan vi ha ganska långa samtal om exempelvis
    Skylanders eller någon film som han har sett...

vet inte om ni har en ipad (eller ngn annan platta, men vet inte om apparna finns
    till de heller) men vi använder några appar till båda barnen
    (min yngsta son har inte en diagnos inom autismspektrum MEN har har haft
    eller har en utvecklingsförsening och har också problem med fin-/grovmotorik)
    till yngsta sonen började vi med en app som heter
    - Dot Collector den är ganska fånig och det handlar om att man ska dra prickar till
    ett svart hål, men den hjälpte honom att börja använda ipaden
    - lär med nisse den är med former, räkna lite, färger etc
    - toca house med flera olika uppdrag

till W (som jag skrivit om här) använder vi bland annat de här apparna:
    - maze game 2 (finmotorik)
    - förskoleväskan - heter kanske väskan 2
    - bugs and buttons
    - bugs and bubbles
    - lolas mattetåg
    - letter school
    - bornholmslek
    - lär dig läsa
    - räkneråttan
    - zcooly affären åk1 och förskoleklass

nu är jag inte jätteförtjust i att barnen använder ipaden så mycket men 
    W är inte alls intresserad av att leka, idrotta eller något sånt.
    förutom simskolan då, men det är ju 1gång /vecka. sen har vi sett en stor
    utveckling hos båda barnen när vi sitter med och använder ipaden och de
    här apparna. finns en massa andra såklart

jag använder mig också av en app som heter "story creator" där jag gör
    böcker till barnen. till yngsta sonen fick jag en pratkarta som heter "leka med bilar"
    för att träna hans lek och hur man kan använda bilar mer än att köra och
    kasta... jag gjorde om den till en bok där jag har fotat hans bilar och
    pratar in en text till varje bild/film. båda barnen har uppskattat det och
    jag håller på å göra en med "morgonrutiner" eftersom vi har flest bråk
    på morgonen, hehe.. 

nu blev det här långt. jag har bara inte pratat med någon annan som
    är i ungefär samma sits så nu kom typ allt på en gång :0)
  • Anonym (Mia)

Min dotter går i ettan och hade först på tester 70-75. Andra testomgången i slutet av förskoleklass ännu lite lägre så hon har nu diagnos lindrig utvecklingsstörning. Visst har hon det tufft i skolan (ja vi valde gå kvar i vanlig skola) men hon lär sig jättemycket och har en extra vuxen i klassen nästan 100% av skoltiden. Min tjej är å andra sidan väldigt social och det är främst därför vi väljer vanlig skola då grundsärklassen i vår stad är så liten så hon skulle gå i en blandad klass för åk 1-3 med fem elever totalt.

• Anonym (Orolig mamma)

Tack för svar.. Är lite orolig eftersom han ska börja i en klass med 27 elever i, och är inte färdigutredd ännu. Han ska få en remiss toll hab så fort vi varit på läkarbesöket på bvc, men risken e ju att ha hinner börja skolan innan vi får komma dit... Han behöver stöd på flera olika sätt. Tex på fsk så har han ett eget schema o har haft länge för att veta vad som ska hända härnäst o det schemat tar han på fullaste Allvar. Han är otroligt mån om att allt ska vara rättvist, han ljuger aldrig nånsin inte ens om han el han o hans kompisar gjort nått tokigt utan han berättar direkt. det är väldigt viktigt för honom att lyssna på vuxna, är mer med de vuxna på fsk än barnen:. Tror han kommer behöva stöd med fin o grovmotoriken, kan inte hålla pennan som man ska o ritar otroligt löst, är de en blyerts ska man ha tyr om man ser nått. Han skulle oxå behöva stöd i att komma fram, synas o höras.. Han glöms väldigt lätt bort annars i blir en i mängden som ingen ser. Han skulle även behöva hjälp i de sociala bitarna med sina klasskamrater då han låter sig bli överkörd o gärna blir passiv o stående eller går undan för sig själv.. Sen även stöd o hjälp i inlärningssituationerna såklart. Åh de här gör mig tokig :( mammas lilla hjärta.. De enda ja vill är att de ska gå bra för honom <3 han är så otroligt genomsnäll o mån om alla andra men glömmer lätt bort sig själv <3

• Anonym (Pi)

Oroa dig inte, han/hon växer nog ska du se! Det gör ingenting om man är låg som 5-åring. 

Att föregå med gott exempel och undvika särskrivningar är dock ganska bra om man vill uppmuntra begåvning.

• Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (Pi) skrev 2014-04-10 19:03:27 följande:

Oroa dig inte, han/hon växer nog ska du se! Det gör ingenting om man är låg som 5-åring. 

Att föregå med gott exempel och undvika särskrivningar är dock ganska bra om man vill uppmuntra begåvning.

Tack för din första rad..

Ang din andra var de ganska onödigt då du inte känner mig alls o inte vet nått om mig. Men får väl tala om för fru duktig att jag har svårt med stavningen och har dyslexi... Så nu vet du det.. Och eftersom sonen varken kan skriva eller läsa än så lär han inte ta skada av att jag särskrivit ett ord på fl...
  • Aaglars
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2014-04-10 21:47:25 följande:
    Tack för din första rad..

Ang din andra var de ganska onödigt då du inte känner mig alls o inte vet nått om mig. Men får väl tala om för fru duktig att jag har svårt med stavningen och har dyslexi... Så nu vet du det.. Och eftersom sonen varken kan skriva eller läsa än så lär han inte ta skada av att jag särskrivit ett ord på fl...
    Ja så fruktansvärt onödigt och barnsligt av Anonym Pi!!!
  • Anonym (Orolig mamma)

Ingen fler som kan komma med tips o egna erfarenheter ?

• Madmoiselle
    Anonym (Pi) skrev 2014-04-10 19:03:27 följande:
    Oroa dig inte, han/hon växer nog ska du se! Det gör ingenting om man är låg som 5-åring. Att föregå med gott exempel och undvika särskrivningar är dock ganska bra om man vill uppmuntra begåvning.

• Anonym (spsm)

Kontakta Specialpedagogiska skolmyndigheten, (www.spsm.se) så kan de hjälpa er MASSOR med olika former av stöd och råd till bla personalen där ert barn ska gå.
    Det viktiga är att upptäcka på vilket sätt ert barn lär sig lättast och att göra det roligt.

• UnikFamilj

Har du möjlighet så är mitt tips att ta med honom till en terapeut som är riktigt duktig på sensomotorisk bedömning och träning. Hans motoriska problem påverkar långt mer än du tror, och den biten kan man jobba otroligt bra med. Ett barn med påtaglig sensomotorisk problematik (och därtill autimproblematik troligtvis!) har heller aldrig möjlighet att visa sin "sanna begåvning", så ta iq-bedömningen med en nypa salt.

Jag bloggar mycket om just detta, då jag har tre barn inom autismspektrat som alla haft problem i stil med det du beskriver - och mer därtill för vissa.. Träningen har gjort underverk, och med bra kreativ pedagogik sen så går det jättebra för dem. 
    www.unikfamilj.se

• Anonym (Orolig mamma)
    UnikFamilj skrev 2014-04-12 15:58:31 följande:

Har du möjlighet så är mitt tips att ta med honom till en terapeut som är riktigt duktig på sensomotorisk bedömning och träning. Hans motoriska problem påverkar långt mer än du tror, och den biten kan man jobba otroligt bra med. Ett barn med påtaglig sensomotorisk problematik (och därtill autimproblematik troligtvis!) har heller aldrig möjlighet att visa sin "sanna begåvning", så ta iq-bedömningen med en nypa salt.

Jag bloggar mycket om just detta, då jag har tre barn inom autismspektrat som alla haft problem i stil med det du beskriver - och mer därtill för vissa.. Träningen har gjort underverk, och med bra kreativ pedagogik sen så går det jättebra för dem. 
    www.unikfamilj.se

Tack så jätte mycket för informativt svar! Ska absolut kolls upp det. Märket att finmotoriken spelar in väldigt mycket vad gäller att rita osv. Han är otroligt långsam o ha svårt att rita/skriva på papper o de oroar ju en oxå vad gäller fsklassen.. Men de låter toppen med specifik träning. Ska kollad upp. Kan man gå hjälp med de via hab? Har lnte fått komma dit ännu men de e på gång ialf. Men ränker på inför förskoleklass starten om vi ännu inre fått kontakt med hab, vem hjälper oss då med skolan o berättar vad han behöver hjälp o stöd med mm mm? Många tankar o funderingar
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (spsm) skrev 2014-04-12 15:21:30 följande:

Kontakta Specialpedagogiska skolmyndigheten, (www.spsm.se) så kan de hjälpa er MASSOR med olika former av stöd och råd till bla personalen där ert barn ska gå.
    Det viktiga är att upptäcka på vilket sätt ert barn lär sig lättast och att göra det roligt.

Tack för ditt svar! Ska kontakta de såfort som möjligt o höra vad de kan erbjuda. Återigen tack!
  • Anonym (Orolig mamma)

Var igår på samtal med fsk pedagogerna som har hand om min son och med specialpedagogen på fsk som han träffar 1 ggr i veckan. De/vi ska ha ett speciellt överlämningssamtal till skolan i maj. Men känner mig lite oroad för o ha de i maj. Då vill ju alla skolor plocka ihop o stängs blad inför nästa termin så frågan är jur mkt de kommer att minnas sen när skolan drar igång i augusti...? Vad tror ni? Kan de va bättre å ha mötet i början på augusti? Eller spelar det ingen roll? Han är ett väldigt speciellt barn då han även har medicinska besvär såsom kortvuxenhet (5,5 år o är 102,5cm lång) så är mkt de måste hjälpa honom med både vad gäller fysiska saker o intellektuellt o med de sociala samspelet så han INTE försvinner i den stora massan... Åh kom med tips å era synpunkter!

Svar på tråden lågt begåvat barn. 5,5år. tips?!