• Anonym (e)

    lågt begåvat barn. 5,5år. tips?!

    hej!
    min son (6 år i sommar) fick sin diagnos, autismliknande tillstånd, för två veckor sen.
    utredningen har gjorts på BUP så han är färdigutredd. han gjorde ett wppsi-test där
    resultatet visade på under medel (testet gjordes hösten 2012 när han var 4,5år)
    men psykologen sa att det är svårt att mäta barns intelligens på det sättet.
    själv har jag väldigt svårt att förstå hur han kunde få så lågt (jag vet inte exakta siffror,
    tror att det var mellan 75-80 på vissa delar och över 85 på den verbala delen).

    jag har googlat lite på testet 
    www.google.se/search&safe=off&espv=210&es_sm=93&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=Ye9DU6izGcmD4gTthoHoBw&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=1280&bih=643#q=wppsi%20test&safe=off&tbm=isch

    och han löser liknande uppgifter utan problem på ipaden eller i böcker här hemma.
    jag läste en del om att testa autistiska barn och vissa hävdar att även om testerna
    är anpassade så har många autistiska barn svårt att prestera bra. det kan bero på
    dagsformen, intresset, förståelsen, hur testet är uppbyggt (jag tror att sonen hade klarat
    det MYCKET bättre på en ipad tex). men det finns också de som säger att inget av det
    här ska spela någon roll utan att man kan använda sig av samma tester för autistiska barn.

    vi ska göra om det här testet när han börjar i 1:an. eller kanske i slutet av förskoleklass, isf om
    ett år. för det är klart att det är viktigt att veta vilka delar han har problem med så att vi och skolan
    kan stötta honom extra i det. det kan ju också hända att testet faktiskt stämmer, men det
    tar vi då isf.

    är autistiska drag en enskild diagnos förresten? har för mig att man bara kan få den som "komplement"
    till en annan diagnos ex adhd med autistiska drag ?

    mrsludwil.wordpress.com

  • Anonym (e)
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2014-04-08 20:55:40 följande:
    Tack för svar. Var lite såna här svar o erfarenheter jag letade. Känner mig helt vilsen än då vi inte vet så mkt mer innan vi kommer upp på barn och ungdoms habiliteringen. Nej det stämmer att autistiska drag inte är en egen diagnos, men de tror att han har atypisk autism el eventuellt högfungerande då han har de väldigt jobbigt med sociala kontakter, svårt med språket, väldigt speciell i sitt sätt å går inte att småprata med. Frågor / Svar går bra men inte småprat alls. Min son får nog oxå göra om testet då han ska börja i 1an som ja förstod det. Han har väldigt svårt å lära sig nya saker. Kan ta ett exempel. På vår semester fick han & storebror (1,5år äldre) walkie-talkies. Storebror förstod direkt hur dom funkade, med knappen man måste trycka in för att prata o sen släppa den för att höra vad den andra säger. Men G förstod inte alls hur man skulle göra trots att vi förklarade både verbalt, visade och ritade. Han förstod när vi gjort detta men såfort han skulle börja igen så var det samma sak.. Han lärde sig nyss rita ringar, kan ej rits huvudfotingar, kan räkna till 6 riktigt, sen till 10 fast inte helt perfekt, blandade siffror. Kan inte skriva sitt namn, har otroligt dålig motorik, såväl fin som grov, och har språkstörning med framförallt tal och förståelse.
    Hej!
    Jag känner mig också vilse, vi har iofs inte fått veta så mycket om diagnosen än utan psykologen
    på BUP gav min man diagnosen över telefon efter att han ringde och tjatade (utredningen tog 18månader
    så vi är rätt trötta på BUP) sen träffade vi henne i måndags men hon gav ingen information om
    själva diagnosen utan bara om utredningen. det är iofs säkert autismcentrum som står för
    informationen men det kan ju ta månader att få komma dit...
    allt jag "kan" om autism har jag läst mig till själv på internet. men det är ändå ganska förvirrande
    eftersom det är en väldigt bred diagnos eller snarare eftersom det är flera diagnoser i ett spektrum.
    och även om man har samma diagnos så är den ju väldigt individuell, alla har ju inte samma 
    svårigheter så ibland känner jag mig så förvirrad att jag inte vet vart jag ska ta vägen...

    min son har också problem med grov- och finmotoriken. han kan inte hålla en penna rätt,
    vi tränar rätt mycket på det eftersom han börjar förskoleklass till hösten. han ger gärna
    upp när han inte klarar någonting heller. i sommar ska vi satsa på att han ska lära sig cykla,
    fast jag vet inte om det kommer att gå. han har svårt när man måste göra flera saker samtidigt,
    trampa, styra och hålla balansen...
    däremot fungerar han utmärkt i vatten och simmar under vatten. tyvärr är han helt orädd för
    vatten och man måste passa honom när man är och badar för han har inga problem att
    hoppa från en brygga utan armpuffar eller simring även om ingen vuxen är i vattnet..
    jag vill inte att han ska vara rädd för vatten men det hade varit skönt om han iallafall
    hade respekt för det.. ;0)

    det är rätt svårt att småprata med min son också. det går ibland men bara om sånt som
    intresserar honom. han svarar inte på frågor som "vad har du gjort på dagis idag"
    eller "vad har ni ätit idag" för något år sen började jag omformulera frågorna och 
    sa istället "vad var roligast idag?" och "vilket var det godaste du åt idag?" 
    och då började han svara lite mer. annars ville han inte ens tänka efter och jag fick alltid
    ett "vet inte" till svar. däremot kan vi ha ganska långa samtal om exempelvis
    Skylanders eller någon film som han har sett...

    vet inte om ni har en ipad (eller ngn annan platta, men vet inte om apparna finns
    till de heller) men vi använder några appar till båda barnen
    (min yngsta son har inte en diagnos inom autismspektrum MEN har har haft
    eller har en utvecklingsförsening och har också problem med fin-/grovmotorik)
    till yngsta sonen började vi med en app som heter
    - Dot Collector den är ganska fånig och det handlar om att man ska dra prickar till
    ett svart hål, men den hjälpte honom att börja använda ipaden
    - lär med nisse den är med former, räkna lite, färger etc
    - toca house med flera olika uppdrag

    till W (som jag skrivit om här) använder vi bland annat de här apparna:
    - maze game 2 (finmotorik)
    - förskoleväskan - heter kanske väskan 2
    - bugs and buttons
    - bugs and bubbles
    - lolas mattetåg
    - letter school
    - bornholmslek
    - lär dig läsa
    - räkneråttan
    - zcooly affären åk1 och förskoleklass

    nu är jag inte jätteförtjust i att barnen använder ipaden så mycket men 
    W är inte alls intresserad av att leka, idrotta eller något sånt.
    förutom simskolan då, men det är ju 1gång /vecka. sen har vi sett en stor
    utveckling hos båda barnen när vi sitter med och använder ipaden och de
    här apparna. finns en massa andra såklart

    jag använder mig också av en app som heter "story creator" där jag gör
    böcker till barnen. till yngsta sonen fick jag en pratkarta som heter "leka med bilar"
    för att träna hans lek och hur man kan använda bilar mer än att köra och
    kasta... jag gjorde om den till en bok där jag har fotat hans bilar och
    pratar in en text till varje bild/film. båda barnen har uppskattat det och
    jag håller på å göra en med "morgonrutiner" eftersom vi har flest bråk
    på morgonen, hehe.. 

    nu blev det här långt. jag har bara inte pratat med någon annan som
    är i ungefär samma sits så nu kom typ allt på en gång :0)
Svar på tråden lågt begåvat barn. 5,5år. tips?!