• Anonym (skillnaden)

Vad betyder missunnsamhet för er?

Det pratas ofta om missunnsamhet men vad betyder det för er och har ni själva varit med om det?

• Svar på tråden Vad betyder missunnsamhet för er?
  • volvo142

De betyder att man inte unnar att andra har de bra, ja ja har känt mig "ounnad"

• Litet My

Att inte unna någon det han/han fått.

• Anonym (inte avund)

Folk har en tendens att blanda ihop avund och misunnsamhet. Det senare är definitivt fulare än det första.

Om min vän har en jättefin hund och jag också skulle vilja ha en så fin hund är jag kanske avundsjuk på hennes hund. Det är helt ok och jag kan säga det till henne nästan som en komplimang "oj vad jag är avundsjuk på din fina hund, en sån skulle jag också vilja ha"

Om jag känner att "jag vill inte att min vän ska ha en sån fin hund för det känns orättvist när jag inte har en lika fin hund" då är jag missunsamm. Det är inte fullt lika klädsamt och nget som jag tror min vän skulle bli speciellt glad om jag berättade.

• Anonym (inte avund)
    Anonym (inte avund) skrev 2014-04-08 18:46:47 följande:
    Folk har en tendens att blanda ihop avund och misunnsamhet. Det senare är definitivt fulare än det första.

Om min vän har en jättefin hund och jag också skulle vilja ha en så fin hund är jag kanske avundsjuk på hennes hund. Det är helt ok och jag kan säga det till henne nästan som en komplimang "oj vad jag är avundsjuk på din fina hund, en sån skulle jag också vilja ha"

Om jag känner att "jag vill inte att min vän ska ha en sån fin hund för det känns orättvist när jag inte har en lika fin hund" då är jag missunsamm. Det är inte fullt lika klädsamt och nget som jag tror min vän skulle bli speciellt glad om jag berättade.
    Oj vad jag slant på tangenterna på slutet

något som jag tror att min vän INTE skulle bli speciellt glad om jag berättade.
  • Anonym (inte avund)

För att svara på din andra fråga.

Jag tror att de flesta av oss har varit både mottagare och givare av missunnsamhet. Jag är inte en bättre mäniska än att jag såklart har kännt mig lite missunnsam någon gång. Inget som jag är speciellt stolt över men man får försöka att känna igen den känslan hos sig själv, reflektera över varför man känner så, konstatera att världen inte blir en vackrare och bättre plats direkt av missunnsamhet och sedan försöka att släppa dessa känslor utan att vara alltför hård och dömmande mot sig själv. Man är bara mänsklig - vi är få som alltid går omkring som någon Moder Theresa...

• Anonym (skillnaden)

Så vad är skillnaden mellan missunnsamhet och avundsjuka anser ni?

Jag har läst flera trådar här på FL men inte riktigt fattat skillnaden.

• nozpa

Missunnsamhet för mig är att inte kunna glädjas för/med någon annan som gjort/fått/klarat något bra/fint. Kortfattat alltså. :)

Avundssjuka för mig är när man i de tillfällena känner att "Det skulle varit jag istället" Händer väl de flesta av oss.

Man kan ju vara både avundssjuk och missunnsam också. Jag tycker inte att bara avundssjuka är så farligt. Men är man dessutom missunnsam mot personen så är det för mig lite värre.

• Anonym (inte avund)

Jag har skrivit om skillnaden mellan avund och missunnsamhet i mitt inlägg ovan

• Anonym (skillnaden)
    Anonym (inte avund) skrev 2014-04-08 19:01:58 följande:
    Jag har skrivit om skillnaden mellan avund och missunnsamhet i mitt inlägg ovan
    Jo,fast nu är jag mer ute efter konkreta exempel/erfarenheter.

• Chester Copperpot
    Anonym (skillnaden) skrev 2014-04-08 19:19:38 följande:
    Jo,fast nu är jag mer ute efter konkreta exempel/erfarenheter.

Jag tyckte att det var ett väldigt bra exempel på skillnaden mellan avundsjuka och missunsamhet. Jag tror inte det går att förklara tydligare än så.

Alla människor är avundsjuka på andras lycka i mer eller mindre grad. Men bara småaktiga och ogina människor är missunsamma. Om man är generös och storsint kan man bejaka sin egen avundsjuka samtidigt som man gläds åt andras lycka. 
  • Anonym (skillnaden)
    Chester Copperpot skrev 2014-04-08 19:57:36 följande:
    Jag tyckte att det var ett väldigt bra exempel på skillnaden mellan avundsjuka och missunsamhet. Jag tror inte det går att förklara tydligare än så.

Alla människor är avundsjuka på andras lycka i mer eller mindre grad. Men bara småaktiga och ogina människor är missunsamma. Om man är generös och storsint kan man bejaka sin egen avundsjuka samtidigt som man gläds åt andras lycka. 
    Jo, men jag är ute efter att diskutera historier från verkliga livet omkring missunsamhet och avundsjuka.
    Kompisen som har råd att åka utomlands varje år,personer som har råd att köpa dyra saker vare månad osv

• Anonym (inte avund)
    Anonym (skillnaden) skrev 2014-04-08 20:05:42 följande:
    Jo, men jag är ute efter att diskutera historier från verkliga livet omkring missunsamhet och avundsjuka.
    Kompisen som har råd att åka utomlands varje år,personer som har råd att köpa dyra saker vare månad osv

Ok då tar jag ett exempel på resa istället för hund om det blir enklare.

Avundsjuk:
    "Åh min kompis har råd att åka utomlands. Det skulle jag också vilja ha råd med"

Missunnsam:
    "Jag har inte råd att åka utomlands därför vill inte att min kompis ska kunna åka utomlands heller"

Enklare med det exemplet? Ser du skillnaden?
  • Anonym (skillnaden)
    Anonym (inte avund) skrev 2014-04-08 21:50:35 följande:
    Ok då tar jag ett exempel på resa istället för hund om det blir enklare.

Avundsjuk:
    "Åh min kompis har råd att åka utomlands. Det skulle jag också vilja ha råd med"

Missunnsam:
    "Jag har inte råd att åka utomlands därför vill inte att min kompis ska kunna åka utomlands heller"

Enklare med det exemplet? Ser du skillnaden?
    Denna tråd handlar som sagt INTE inte om att förklara skillnaderna mellan mellan missunnsamhet och avundsjuka utan att försöka få igång en intressant diskussion gällande verkliga händelser från livet.

Exempel personen som missunnade sin vän en vecka i Spanien
  • Anonym (inte avund)
    Anonym (skillnaden) skrev 2014-04-08 18:56:12 följande:
    Så vad är skillnaden mellan missunnsamhet och avundsjuka anser ni?

Jag har läst flera trådar här på FL men inte riktigt fattat skillnaden.
    Sorry missförstod detta inlägg tror jag.
Svar på tråden Vad betyder missunnsamhet för er?