Inlägg från: Anonym (skillnaden) |Visa alla inlägg
  • Anonym (skillnaden)

Vad betyder missunnsamhet för er?

Det pratas ofta om missunnsamhet men vad betyder det för er och har ni själva varit med om det?

• Svar på tråden Vad betyder missunnsamhet för er?
  • Anonym (skillnaden)

Så vad är skillnaden mellan missunnsamhet och avundsjuka anser ni?

Jag har läst flera trådar här på FL men inte riktigt fattat skillnaden.

• Anonym (skillnaden)
    Anonym (inte avund) skrev 2014-04-08 19:01:58 följande:
    Jag har skrivit om skillnaden mellan avund och missunnsamhet i mitt inlägg ovan
    Jo,fast nu är jag mer ute efter konkreta exempel/erfarenheter.

• Anonym (skillnaden)
    Chester Copperpot skrev 2014-04-08 19:57:36 följande:
    Jag tyckte att det var ett väldigt bra exempel på skillnaden mellan avundsjuka och missunsamhet. Jag tror inte det går att förklara tydligare än så.

Alla människor är avundsjuka på andras lycka i mer eller mindre grad. Men bara småaktiga och ogina människor är missunsamma. Om man är generös och storsint kan man bejaka sin egen avundsjuka samtidigt som man gläds åt andras lycka. 
    Jo, men jag är ute efter att diskutera historier från verkliga livet omkring missunsamhet och avundsjuka.
    Kompisen som har råd att åka utomlands varje år,personer som har råd att köpa dyra saker vare månad osv

• Anonym (skillnaden)
    Anonym (inte avund) skrev 2014-04-08 21:50:35 följande:
    Ok då tar jag ett exempel på resa istället för hund om det blir enklare.

Avundsjuk:
    "Åh min kompis har råd att åka utomlands. Det skulle jag också vilja ha råd med"

Missunnsam:
    "Jag har inte råd att åka utomlands därför vill inte att min kompis ska kunna åka utomlands heller"

Enklare med det exemplet? Ser du skillnaden?
    Denna tråd handlar som sagt INTE inte om att förklara skillnaderna mellan mellan missunnsamhet och avundsjuka utan att försöka få igång en intressant diskussion gällande verkliga händelser från livet.

Exempel personen som missunnade sin vän en vecka i Spanien
Svar på tråden Vad betyder missunnsamhet för er?