• Charlotte N

Ni som cyklar på körbanan trots att det finns cykelbanor bredvid...

... varför? Tycker det händer ofta att det blir kö för att någon ska cykla på körbanan trots att det finns cykelbanor precis bredvid. Dessa cyklister är alltid iklädda full cykelmundering så jag funderar på om ni tror att ni är för snabba för cykelbanan och alldeles lagom snabba för körbanan? För så är det inte. Men jag kanske tolkar fel?

• Svar på tråden Ni som cyklar på körbanan trots att det finns cykelbanor bredvid...
  • Sophan

Kanske för att folk alltid går rätt ut i cykelbanan utan att se sig för, och att tvärbromsa en cykel i hög hastighet gör ont...?
    Bara en reflektion, jag cyklar inte mycket själv.

• Charlotte N
    Sophan skrev 2014-04-08 20:49:23 följande:

Kanske för att folk alltid går rätt ut i cykelbanan utan att se sig för, och att tvärbromsa en cykel i hög hastighet gör ont...?

Men, det gör väl ganska ont att bli påkörd av en bil också?
  • lostinspace
    Charlotte N skrev 2014-04-08 20:47:16 följande:
    ... varför? Tycker det händer ofta att det blir kö för att någon ska cykla på körbanan trots att det finns cykelbanor precis bredvid. Dessa cyklister är alltid iklädda full cykelmundering så jag funderar på om ni tror att ni är för snabba för cykelbanan och alldeles lagom snabba för körbanan? För så är det inte. Men jag kanske tolkar fel?
  • dfuoih

Jag har funderat en del på det också för det händer ofta på vägen dit jag bor. Att cykla på en krokig väg utan vägren där skyltad hastighet är 70 känns verkligen som att utmana ödet enligt mig. Speciellt som det finns en fin cykelbana bredvid.
    Men när man kör förbi dem så tittar de inte ens åt ens håll utan försöker trampa på för fulla muggar..

• Sophan
    Charlotte N skrev 2014-04-08 20:51:20 följande:
    Förvisso, men jag tror faktiskt att risken för det är mindre. Bilister brukar hålla avstånd och undvika att köra på folk. Fotgängare är inte lika försiktiga.
  • Ess
    Sophan skrev 2014-04-08 20:49:23 följande:
    Vi bor på landet så där finns ingen som kliver ut framför dem.
    Men lik förbannat så ligger de i bredd på vägen, så köerna växer bakom dem. Det kommer att sluta med en olycka en dag.
    Ibland verkar det som att ju större prylbög, ju längre ut i mitten av vägen ligger han. 
  • Purpurbräcka
    Charlotte N skrev 2014-04-08 20:51:20 följande:

Bilister både ser sig för och följer lagar och regler. Många fotgängare vet inte ens om att det finns lagar och regler - eller att det finns cyklister... På cykelbanan måste man ständigt vara beredd på att fotgängaren man passerar kliver ut rakt framför en. Det händer flera gånger i veckan (om man håller sig till områden med få fotgängare). Men ingen som är vid sina sinnens fulla bruk kliver av trottoaren och ut på bilvägen utan att se sig noga för.
    I skuggan av varje stor man står en kvinna med känslig hy.
  • PerG
    Purpurbräcka skrev 2014-04-08 23:10:11 följande:

Bilister både ser sig för och följer lagar och regler. Många fotgängare vet inte ens om att det finns lagar och regler - eller att det finns cyklister... På cykelbanan måste man ständigt vara beredd på att fotgängaren man passerar kliver ut rakt framför en. Det händer flera gånger i veckan (om man håller sig till områden med få fotgängare). Men ingen som är vid sina sinnens fulla bruk kliver av trottoaren och ut på bilvägen utan att se sig noga för.
    Precis, hela infrastrukturen är ju helt idiotisk. "Konfliktdesign" är ett ord som brukar användas för att beskriva det. Själv cyklar jag varje dag på några sådana cykelbanor där folk korsar cykelbanan t.ex. för att springa till bussen utan att se sig för eller att man går spridda över cykelbanan så man får åka slalom (att plinga i det läget är lika med hela havet stormar). I länder med bättre cykelinfrastruktur (t.ex. Danmark och Nederländerna) så separerar man trafikslagen mycket bättre så att dessa konflikter minimeras.

Nu säger ju lagen att man ska cykla på cykelbanan om det inte "är lämpligare med tanke på färdmålet" att cykla på körbanan, men när det gäller landsvägscyklister (de med "full mundering") som vill kunna hålla höga hastigheter så tycker jag de egentligen hör mer hemma på körbanan än på cykelbanan eftersom infrastrukturen kring cykelbanor oftast inte lämpar sig för så höga hastigheter. Lösningen hade såklart varit att cykelbanan hade haft en vettig separering från fotgängare och varit såpass bred att man kan passera långsamcyklande utan fara även i högre hastigheter...
  • PerG
    Ess skrev 2014-04-08 21:14:42 följande:
    Vi bor på landet så där finns ingen som kliver ut framför dem.
    Men lik förbannat så ligger de i bredd på vägen, så köerna växer bakom dem. Det kommer att sluta med en olycka en dag.
    Ibland verkar det som att ju större prylbög, ju längre ut i mitten av vägen ligger han. 
    Du ska ju inte passera en cykel (eller annat fordon) om du inte kan göra det säkert, så att "smita förbi" är inte speciellt bra och då bör det inte spela någon roll om de är en eller två som åker i bredd (eftersom det ska vara "fri lejd" i mötande körfält). Snarare är det väl bättre att de kör i bredd eftersom omkörningssträckan blir hälften så lång jämfört med om de hade kört en och en istället?
  • Ess
    PerG skrev 2014-04-08 23:58:25 följande:
    Du ska ju inte passera en cykel (eller annat fordon) om du inte kan göra det säkert, så att "smita förbi" är inte speciellt bra och då bör det inte spela någon roll om de är en eller två som åker i bredd (eftersom det ska vara "fri lejd" i mötande körfält). Snarare är det väl bättre att de kör i bredd eftersom omkörningssträckan blir hälften så lång jämfört med om de hade kört en och en istället?
    Det spelar ingen roll vad trafikreglerna säger när det ligger en lång kö bakom, då kommer garanterat de flesta att tränga sig förbi så fort det ges en minsta chans. Speciellt med tanke på att cykelbanan ligger precis bredvid och är lika jämn och fin som vägen är att cykla på.
    Fakta kvarstår att dom är ett stort irritationsmoment.
  • jusssstde
    PerG skrev 2014-04-08 23:58:25 följande:
    Man ska heller inte utgöra ett hinder i trafiken.  Därför ska cyklister inte vara på vägar utan ordentliga vägrenar eller ligga flera i bredd. De ska liksom andra hålla avstånden så att omkörning kan göras utan risk.
  • frökenelisabeth
    PerG skrev 2014-04-08 23:55:25 följande:
    Precis, hela infrastrukturen är ju helt idiotisk. "Konfliktdesign" är ett ord som brukar användas för att beskriva det. Själv cyklar jag varje dag på några sådana cykelbanor där folk korsar cykelbanan t.ex. för att springa till bussen utan att se sig för eller att man går spridda över cykelbanan så man får åka slalom (att plinga i det läget är lika med hela havet stormar). I länder med bättre cykelinfrastruktur (t.ex. Danmark och Nederländerna) så separerar man trafikslagen mycket bättre så att dessa konflikter minimeras.

Nu säger ju lagen att man ska cykla på cykelbanan om det inte "är lämpligare med tanke på färdmålet" att cykla på körbanan, men när det gäller landsvägscyklister (de med "full mundering") som vill kunna hålla höga hastigheter så tycker jag de egentligen hör mer hemma på körbanan än på cykelbanan eftersom infrastrukturen kring cykelbanor oftast inte lämpar sig för så höga hastigheter. Lösningen hade såklart varit att cykelbanan hade haft en vettig separering från fotgängare och varit såpass bred att man kan passera långsamcyklande utan fara även i högre hastigheter...

Jag cyklar mycket i Köpenhamn, och här finns bra cykelbanor, men om man jämför t ex Malmö och Köpenhamn så separerar man faktiskt cykelbanorna mycket mer i Malmö (vilket är dåligt imho då det innebär att cyklisten ofta får köra en omväg). Dock är cykeltrafiken mycket mer intensiv här, så de allra flesta vet att man inte kan gå ut i cykelbanan utan att se sig för. Det är mest turister man får plinga på, i Malmö är det kaos, ingen kollar efter cyklar innan man går ut

Det händer dock en del olyckor i Kph med avstigande från bussar, då många busshållplatser ligger precis vid cykelbanan så att man kliver rakt ut i den när man stiger av bussen.  På många ställen har man börjat göra en "mellantrottoar" så att man kliver ut på en smalare trottoardel, och kan korsa cykelbanan när det är säkert.

Nåväl: för att svara på TS: Här i Kph är det iaf så att om en "elitcyklist" kör ute på vägen så är det för att komma fortare fram, här kan det gå långsamt på cykelbanorna ibland för att det är så smockat med cyklister.

Själv händer det att jag kör på vägen i stället för cykelbanan om en bil har parkerat med två hjul på cykelbanan så att det bara är en smal passage mellan bilen och trottoaren (händer ofta på väg till och från mitt jobb, mest taxibilar). Om någon obetänksam skulle öppna bildörren utan att se sig för så blir det nämligen omöjligt att väja i den smala passagen.
  • Ess

Det verkar som om just det problemet ts beskriver mest drabbar oss på landet. Cyklar dom på gatan i stan, så är det ofta två filer eller så är gatorna bredare än våra landsvägar.
    Jag tycker överlag att de flesta cyklisterna, ju flashigare kläder och utrustning, ju nonchalantare är dom. Precis som om det är världens prestige i att tro man ser  "proffsig?" ut under "Tour de byhålan".

• jusssstde
    Ess skrev 2014-04-09 21:23:10 följande:
    Det verkar som om just det problemet ts beskriver mest drabbar oss på landet. Cyklar dom på gatan i stan, så är det ofta två filer eller så är gatorna bredare än våra landsvägar.
    Jag tycker överlag att de flesta cyklisterna, ju flashigare kläder och utrustning, ju nonchalantare är dom. Precis som om det är världens prestige i att tro man ser  "proffsig?" ut under "Tour de byhålan".
    Problemet är detsamma oavsett geografisk ort. Gissningsvis är problemet större i städerna eftersom det både cyklas och körs bil mer.  Desto mer trafik desto mer konflikter.

Det är lite lustigt det där du nämner om kläder. Jag antar att du inte gymmar med jeans för att det är så obehagligt? Lika lite använder jag jeans när jag cykeltränar. Många bilister verkar reta sig just på kläderna och cykeln som sådan. Jag har en enklare stöldvänlig cykel och en svindyr träningscykel och märker tydligt hur provocerande det är för bilister med anpassad utrustning som antas vara flashig. Det är väldigt mycket attitydsproblem om man retar sig på kläder och utrustning. 

• Charlotte N
    frökenelisabeth skrev 2014-04-09 20:03:09 följande:

Jag cyklar mycket i Köpenhamn, och här finns bra cykelbanor, men om man jämför t ex Malmö och Köpenhamn så separerar man faktiskt cykelbanorna mycket mer i Malmö (vilket är dåligt imho då det innebär att cyklisten ofta får köra en omväg). Dock är cykeltrafiken mycket mer intensiv här, så de allra flesta vet att man inte kan gå ut i cykelbanan utan att se sig för. Det är mest turister man får plinga på, i Malmö är det kaos, ingen kollar efter cyklar innan man går ut smile1.gif

Det händer dock en del olyckor i Kph med avstigande från bussar, då många busshållplatser ligger precis vid cykelbanan så att man kliver rakt ut i den när man stiger av bussen.  På många ställen har man börjat göra en "mellantrottoar" så att man kliver ut på en smalare trottoardel, och kan korsa cykelbanan när det är säkert.

Nåväl: för att svara på TS: Här i Kph är det iaf så att om en "elitcyklist" kör ute på vägen så är det för att komma fortare fram, här kan det gå långsamt på cykelbanorna ibland för att det är så smockat med cyklister.

Själv händer det att jag kör på vägen i stället för cykelbanan om en bil har parkerat med två hjul på cykelbanan så att det bara är en smal passage mellan bilen och trottoaren (händer ofta på väg till och från mitt jobb, mest taxibilar). Om någon obetänksam skulle öppna bildörren utan att se sig för så blir det nämligen omöjligt att väja i den smala passagen.
    Men inte kan det vara ok att mängder av bilister kommer långsammare fram samtidigt som det utgör en säkerhetsrisk för att EN cyklist ska komma fortare fram. Jag kör ju inte i bussfil vid köer, även om det hade gjort att jag kommit fortare fram...
  • frökenelisabeth
    Charlotte N skrev 2014-04-09 22:00:54 följande:
    Men inte kan det vara ok att mängder av bilister kommer långsammare fram samtidigt som det utgör en säkerhetsrisk för att EN cyklist ska komma fortare fram. Jag kör ju inte i bussfil vid köer, även om det hade gjort att jag kommit fortare fram...

Nej, det är självklart inte okej. Mer som en reflektion, ett försök att svara på varför

Här där jag bor är vägcyklisterna inte bromsklossar på det sättet, trafiken är så tät så de cyklar oftast förbi bilköerna i ett huj. Men en säkerhetsrisk kan de ju vara ändå, förstås. Det finns ju en anledning till att man har cykelbanor.
  • Ess
    jusssstde skrev 2014-04-09 21:41:04 följande:
    Problemet är detsamma oavsett geografisk ort. Gissningsvis är problemet större i städerna eftersom det både cyklas och körs bil mer.  Desto mer trafik desto mer konflikter.

Det är lite lustigt det där du nämner om kläder. Jag antar att du inte gymmar med jeans för att det är så obehagligt? Lika lite använder jag jeans när jag cykeltränar. Många bilister verkar reta sig just på kläderna och cykeln som sådan. Jag har en enklare stöldvänlig cykel och en svindyr träningscykel och märker tydligt hur provocerande det är för bilister med anpassad utrustning som antas vara flashig. Det är väldigt mycket attitydsproblem om man retar sig på kläder och utrustning. 

Problemen är utav olika art beroende på vart man bor. I stan kliver folk rakt ut på cykelbanan, här ute finns inte så många fotgängare utan att det funkar bra att cykla på cykelbanan, även snabbt.

När det gäller kläderna så slår det nästa aldrig fel. Jag brukar springa mycket och möter då även många cyklister. De som har den flashigaste utrustningen, de ser inte ens ut genom sina solbrillor utan håller på att cykla rakt på en. Detta trots en rak väg med bra sikt och en enda löpare som springer i kanten.
    Att hälsa tillbaks skulle dom aldrig drömma om ens, det är under deras värdighet.
  • SpanskaFlugan
    Ess skrev 2014-04-08 21:14:42 följande:
    Vi bor på landet så där finns ingen som kliver ut framför dem. Men lik förbannat så ligger de i bredd på vägen, så köerna växer bakom dem. Det kommer att sluta med en olycka en dag. Ibland verkar det som att ju större prylbög, ju längre ut i mitten av vägen ligger han. 

Jag håller i sak med dig men det vore trevligt om du kunde sluta använda ordet"bög" som skällsord även om jag förstår vad du menar.
  • Ess
    SpanskaFlugan skrev 2014-04-10 16:47:10 följande:

Jag håller i sak med dig men det vore trevligt om du kunde sluta använda ordet"bög" som skällsord även om jag förstår vad du menar.
    Ber om ursäkt om du och andra tog illa upp utav ordvalet. 
    Tog bara ett ord som används rätt ofta utav många människor.
    Läs in "överkonsument" istället.
Svar på tråden Ni som cyklar på körbanan trots att det finns cykelbanor bredvid...