PerG skrev 2014-04-08 23:55:25 följande:
Precis, hela infrastrukturen är ju helt idiotisk. "Konfliktdesign" är ett ord som brukar användas för att beskriva det. Själv cyklar jag varje dag på några sådana cykelbanor där folk korsar cykelbanan t.ex. för att springa till bussen utan att se sig för eller att man går spridda över cykelbanan så man får åka slalom (att plinga i det läget är lika med hela havet stormar). I länder med bättre cykelinfrastruktur (t.ex. Danmark och Nederländerna) så separerar man trafikslagen mycket bättre så att dessa konflikter minimeras.
Nu säger ju lagen att man ska cykla på cykelbanan om det inte "är lämpligare med tanke på färdmålet" att cykla på körbanan, men när det gäller landsvägscyklister (de med "full mundering") som vill kunna hålla höga hastigheter så tycker jag de egentligen hör mer hemma på körbanan än på cykelbanan eftersom infrastrukturen kring cykelbanor oftast inte lämpar sig för så höga hastigheter. Lösningen hade såklart varit att cykelbanan hade haft en vettig separering från fotgängare och varit såpass bred att man kan passera långsamcyklande utan fara även i högre hastigheter...
Jag cyklar mycket i Köpenhamn, och här finns bra cykelbanor, men om man jämför t ex Malmö och Köpenhamn så separerar man faktiskt cykelbanorna mycket mer i Malmö (vilket är dåligt imho då det innebär att cyklisten ofta får köra en omväg). Dock är cykeltrafiken mycket mer intensiv här, så de allra flesta vet att man inte kan gå ut i cykelbanan utan att se sig för. Det är mest turister man får plinga på, i Malmö är det kaos, ingen kollar efter cyklar innan man går ut
Det händer dock en del olyckor i Kph med avstigande från bussar, då många busshållplatser ligger precis vid cykelbanan så att man kliver rakt ut i den när man stiger av bussen. På många ställen har man börjat göra en "mellantrottoar" så att man kliver ut på en smalare trottoardel, och kan korsa cykelbanan när det är säkert.
Nåväl: för att svara på TS: Här i Kph är det iaf så att om en "elitcyklist" kör ute på vägen så är det för att komma fortare fram, här kan det gå långsamt på cykelbanorna ibland för att det är så smockat med cyklister.
Själv händer det att jag kör på vägen i stället för cykelbanan om en bil har parkerat med två hjul på cykelbanan så att det bara är en smal passage mellan bilen och trottoaren (händer ofta på väg till och från mitt jobb, mest taxibilar). Om någon obetänksam skulle öppna bildörren utan att se sig för så blir det nämligen omöjligt att väja i den smala passagen.