• jag7

fråga till er med nyfödda på sommaren!

Hej!
    Vi har två barn sedan tidigare men födda i nov och jan. Nu kommer nr 3 i juli, mitt i sommaren. Har ingen aning om vad en nyfödd behöver för kläder på sommaren! Vad använde ni mest? Kortärmat? Heldräkt? Skönt att kunna köpa lite innan. Det blir en pojke :)
    Tack!

• Svar på tråden fråga till er med nyfödda på sommaren!
  • DinaMii

Det var en väldigt varm sommar, vi hade handlat endel kortärmade bodys, men han var alltid naken :p

• Lindsey Egot the only one

Vi hade bara blöja och ibland body. Alltid en tunn filt över om vi kom ut i solen. Det finns annars risk för värmeutslag om det är varmt.

Men kortärmad body. Kortärmad sjömansdress och shorts är väl bra.

• cosinus

Min fjärde är född i juli, men det var en dålig sommar här så det var inget större problem.

Men bara blöja i skuggan om det är riktigt varmt. Annars hade jag tunna heldressar både kort och långärmare mycket.

• Flickan och kråkan

Vår trea kom i slutet av juni förra sommaren. Han "gick" mycket i bara blöja och sedan så bär vi så tunna långärmade byxor+body = solskydd. Och så solhatt. 

• nozpa
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-04-09 08:41:46 följande:
    Vi hade bara blöja och ibland body. Alltid en tunn filt över om vi kom ut i solen. Det finns annars risk för värmeutslag om det är varmt.
    Men kortärmad body. Kortärmad sjömansdress och shorts är väl bra.
    Samma här.
  • Lindsey Egot the only one
    nozpa skrev 2014-04-09 09:42:41 följande:
    Samma här.
    Nu kommer sjätte barnet i Juli och jag har än så länge bara köpt klänningar. Har byxor och body från de andra barnen om det blir en kylig sommar men vi har ALLRID haft minimalt med kläder på barnen när vi är hemma på sommaren oavsett ålder. Det är bara om vi ska bort tex gör utflykt, gå och handla osv som de har kläder på sig. De andra har varit 3 månader (2st), 2 månader och 6 månader under sommaren och vi har gjort likadant med de som ledsen som var född mitt i sommaren.
  • nozpa
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-04-09 09:47:49 följande:
    Nu kommer sjätte barnet i Juli och jag har än så länge bara köpt klänningar. Har byxor och body från de andra barnen om det blir en kylig sommar men vi har ALLRID haft minimalt med kläder på barnen när vi är hemma på sommaren oavsett ålder. Det är bara om vi ska bort tex gör utflykt, gå och handla osv som de har kläder på sig. De andra har varit 3 månader (2st), 2 månader och 6 månader under sommaren och vi har gjort likadant med de som ledsen som var född mitt i sommaren.
    Har en född i juni och en i mars. Blöja + tunn filt har varit standardklädsel. Klänningar alt en tunika i något tunt material. Gallerfilt är ju också toppen om man har mer kläder på dom.
    Den äldsta hade dock kalla fötter, så tunna strumpor satt gärna på där. Dom är ju inte så aktiva när dom är så små och vagnen skyddar bra, allt att sitta i skuggan med dom.
  • jag7

Tack för svaren! Köper nog nån kortärmad och långärmad tunn body, solhatt och tunna filtar. Sen får vi helt enkelt kolla vädret när han har kommit och köpa då. Får stå emot att köpa en massa innan :)

• mammalovis

Med tanke på att det var nytt med sommarbebis så kompletterade vi med någon kort pyjamas, men då tösen var frusen av sig var det de hellånga som fungerade bäst om hon skulle sova gott.

Ute var vi inte så mycket då amningen krävde sitt och vi hade två trappor ner, men vi hade få dagar med bara blöja som många skriver då jag anser att det är viktigt att skydda deras ömtåliga hud, men var och en handlar efter sitt tycke. Kanske har alla andra bra parasoll och löser amningen med.

• HWR

Min yngsta är född i början av juli. Hon använde mest kortärmade bodys och en en tunn filt över så att hon inte fick solen på sig. Eller så låg hon bara i blöja. Det var en varm sommar.

• Kraftverk

Två av mina är födda på sommaren, och jag minns i alla fall att med den yngsta av dem så använde vi nästan alltid linnebody, alltså ärmlös body, inte body i linnetyg. Glad Sen förstås några uppsättningar med heldräkter med korta ärmar och ben, men det var mest när vi skulle iväg och så. Förstås mer heltäckande kläder i solen, och så hittade vi en solhatt med bra brätte som var i mjuk trikå - den var en riktig favorit!

• En blå giraff

Yngsta föddes i början av juli och vi hade bara kortärmade bodys och tunna bomullsbyxor på honom första månaden. Tunn bomullsmössa också. Hade ingen användning alls för långärmade dräkter och bodys. Men det var en varm sommar också. Kan ju vara annorlunda om det är kallt och regnigt. 

Svar på tråden fråga till er med nyfödda på sommaren!