Anonym (Blyger) skrev 2014-04-09 12:17:21 följande:
Jag har alltid, alltid, alltid varit blyg. Min blyghet blev värre och utvecklades till social fobi. Från att ändå haft en hel del vänner både på skolgården och genom datorn så blev jag ensam. Jag vågade inte ens prata med mina vänner längre.
Det har tagit år med specialpedagoger och psykologer för att komma i alla fall en bit i rätt riktning. Många ser mig numera som blyg igen, men jag vet att jag fortfarande har social fobi. Jag medicineras för den och när jag väl träffar människor så är det inte för att umgås utan för att träna mig själv på att inte få panik i sociala situationer.
Jag menar inget illa mot blyga människor; jag har själv alltid varit det och mina närmaste vänner har ofta varit likadana (helt underbara människor), men jag skulle inte säga att jag ser själva blygheten som en positiv egenskap. Blyghet kan hämma människor från att säga vad de tycker och tänker och hindra dem från att göra saker de hade velat göra. Jag tycker inte att någon ska känna att de inte vågar uttrycka sig själva eller göra vad de vill.
När jag var liten tilläts jag vara mammig. Det var bara mamma som gällde och allt annat var otäckt. Jag vågade inte prata med människor och tvingades inte heller till det, det var okej att jag gick undan när det blev "för mycket". Jag önskar att mina föräldrar hade pushat mig mer. Om jag hade utsatts mer för sociala situationer som yngre kanske jag inte hade utvecklat min sociala fobi. Jag har lidit av den i över 5 år och jag tror det kommer ta minst lika lång tid för mig att bli frisk från den.
Problemet är väl att om blyga barn inte tränas i att åtminstone fixa grundläggande sociala situationer, så kommer verkligheten som en chock för dem när de blir tonåringar och vuxna. Då kan de utveckla social fobi. Det är en sak att dra sig undan eller gömma sig bakom mamma när man är 5 år, men det funkar inte lika bra när man är 15 eller 20 år. Och det funkar framför allt inte att leva så hela livet. Men istället för att träna sig och att hitta strategier för att hantera sin blyghet, lämnas vissa barn kanske åt sitt öde? Och får istället STORA problem i tonåren och vuxen ålder. Då man ska utbilda sig, söka jobb, flytta hemifrån, kanske börja prata själv med myndigheter osv. Hur ska de fixa det?