• Mamma100procent

ANA antikroppar, starkt positiva. SLE?

Hej!

Sökte hos reumatolog för 3 veckor sedan då jag varit väldigt trött och även fått ont och problem med leder i händer, fötter och höfter. Prover togs och visade "starkt positivt" på ANA antikroppar. Läkaren ringde bara och berättade och sa sedan att vi ska "se tiden an".
    Är det då SLE man misstänker? Har många av symptomen för SLE, dock inga hudproblem. Kan man ha SLE utan hudproblem?
    Och kan man ha starkt positivt på testet för ANA antikroppar men ändå vara helt frisk?

Jag vet att jag ska diskutera detta med läkaren, men tills det att jag gör det undrar jag om någon annan här har erfarenhet av SLE eller kan hjälpa mig att svara på ovanstående frågor?

Tack!

• Svar på tråden ANA antikroppar, starkt positiva. SLE?
  • Birgitta02

Ja, du kan ha SLE utan de klassiska rosorna i ansiktet. Och man kan ha en tyst SLE. En som inte alls gör något väsen av sig. Har du ANA-antikroppar så har du SLE.

Det enda jag själv märkt av vad gäller min egen SLE är när jag solade ansiktet lite för mycket utomlands en gång, så hela ansiktet fick enorma utslag. Såg ut som massor massor med bulliga utslag. Otäckt. Det blev att hålla sig i skuggan resten av den semestern. Men det är det enda symptomet jag haft. Har i övrigt ingen solkänslighet. Vilket tydligen skall vara väldigt vanligt.

• Mamma100procent
    Birgitta02 skrev 2014-04-09 13:12:00 följande:
    Ja, du kan ha SLE utan de klassiska rosorna i ansiktet. Och man kan ha en tyst SLE. En som inte alls gör något väsen av sig. Har du ANA-antikroppar så har du SLE.

Det enda jag själv märkt av vad gäller min egen SLE är när jag solade ansiktet lite för mycket utomlands en gång, så hela ansiktet fick enorma utslag. Såg ut som massor massor med bulliga utslag. Otäckt. Det blev att hålla sig i skuggan resten av den semestern. Men det är det enda symptomet jag haft. Har i övrigt ingen solkänslighet. Vilket tydligen skall vara väldigt vanligt.

Ok, tack för svar!

Har du ont? Hur upptäcktes din SLE?

Ja inga solsemestrar mer då! :)
  • LaFontaine
    Birgitta02 skrev 2014-04-09 13:12:00 följande:
    Har du ANA-antikroppar så har du SLE.
    Fel, även helt friska människor kan vara gravt ANA-positiva utan att ha någon reumatisk sjukdom i botten. Däremot är det positivt vid SLE. ANA kan också vara positivt vid andra typer av reumatiska sjukdomar, inte minst JIA. 
  • Birgitta02
    LaFontaine skrev 2014-04-09 13:19:23 följande:
    Fel, även helt friska människor kan vara gravt ANA-positiva utan att ha någon reumatisk sjukdom i botten. Däremot är det positivt vid SLE. ANA kan också vara positivt vid andra typer av reumatiska sjukdomar, inte minst JIA. 
    Ok - nya rön tydligen. Har själv en annan reumatisk sjukdom. Och ANA-antikropper. Därmed har jag SLE. Enligt min reumatolog. Jag är ingen expert - kan bara föra vidare vad min egen reumatolog säger.
  • LaFontaine
    Birgitta02 skrev 2014-04-09 13:22:19 följande:
    Ok - nya rön tydligen. Har själv en annan reumatisk sjukdom. Och ANA-antikropper. Därmed har jag SLE. Enligt min reumatolog. Jag är ingen expert - kan bara föra vidare vad min egen reumatolog säger.
    Jag har gravt positivt ANA och är diagnosticerad med JIA. Tror de. Man har två andra diagnoser att välja mellan också, dock inte SLE. Det är inte alltid en exakt vetenskap
  • Mamma100procent
    LaFontaine skrev 2014-04-09 13:19:23 följande:

Jaha ok. Men helt frisk är jag ju inte eftersom jag har ont i lederna och är förlamat trött i perioder..

Barnreumatism kan jag inte ha väl, jag är 35 år!

Så alltså är det nog stor risk att det är SLE, men jag kan också vara helt frisk och har ont i lederna av annan orsak eller så har jag någon annan sjukdom?! Rörigt detta...

Tack snälla för att ni berättar det ni vet och kan!
  • Mamma100procent
    LaFontaine skrev 2014-04-09 13:27:43 följande:
    Jag har gravt positivt ANA och är diagnosticerad med JIA. Tror de. Man har två andra diagnoser att välja mellan också, dock inte SLE. Det är inte alltid en exakt vetenskap

Vad är dina symptom? Om du nu vill dela med dig?! :)
  • Birgitta02
    Mamma100procent skrev 2014-04-09 13:28:19 följande:

Jaha ok. Men helt frisk är jag ju inte eftersom jag har ont i lederna och är förlamat trött i perioder..

Så alltså är det nog stor risk att det är SLE, men jag kan också vara helt frisk och har ont i lederna av annan orsak eller så har jag någon annan sjukdom?! Rörigt detta...

SLE är en otroligt komplex sjukdom. Den kan visa sig både i inre organ, leder och i huden. Och ibland vet man ju inte OM det är SLEn som spökar eller något helt annat.

Avvakta och se - men stirra dig inte blind på SLE-sjukdomen. Den finns där, men behöver inte betyda något allvarligt.

Om du googlar på SLE, och läser på, så lär du bli livrädd. Det blev jag. Men åren har gått och jag känner inte att jag har några större besvär.
  • LaFontaine
    Mamma100procent skrev 2014-04-09 13:28:19 följande:

Du kan lika gärna ha någon annan reumatisk sjukdom eller annan typ av smärtsyndrom. Egentligen är det heller inte helt relevant, för medicinerna är ofta desamma. I mitt fall väljer man mellan JIA, RA och psoriasisartrit (trots att jag saknar hudsymptom). Medicineringen för de tre sjukdomarna är dock likadan. 
  • Birgitta02
    LaFontaine skrev 2014-04-09 13:31:12 följande:
    Du kan lika gärna ha någon annan reumatisk sjukdom eller annan typ av smärtsyndrom. Egentligen är det heller inte helt relevant, för medicinerna är ofta desamma. I mitt fall väljer man mellan JIA, RA och psoriasisartrit (trots att jag saknar hudsymptom). Medicineringen för de tre sjukdomarna är dock likadan. 
    Jag äter inga mediciner alls. Har en Bechterew i botten. Medicineringen mot den fick jag sluta med för ett halvår sen, efter 30 års användning då njurarna tagit stryk av den. Min rygg har dock hämtat sig helt efter en cellgiftsbehandling mot cancer. Är "helt frisk" från smärtor nu. Och - medicinfri:). Men jag är fortfarande ANA-postiv.
Svar på tråden ANA antikroppar, starkt positiva. SLE?