• Anonym (mamman)

Underhållsstöd även vid gemensam vårdad?

Jag och min sambo har bestämt oss för att gå isär. Vi har två barn som vi har gemensam vårdnad på och han vill även ha dom varannan vecka, jag har läst att man kan få hjälp av FK med underhållsstöd (?) även om man har växelvist boende. Kan man få det även om man har gemensam vårdnad? Barnen kommer vara folkbokförda hos mig.

Det står såhär:

Du kan få underhållsstöd vid växelvist boende om:

barnet är folkbokfört hos en av föräldrarna en av föräldrarna har vårdnad om barnet  
  • Svar på tråden Underhållsstöd även vid gemensam vårdad?
  • Anonym (..)

Nej då bor dom lika mycket hos båda så ingen får underhåll. Barnbidraget splittras även på båda om pappan ansöker om det.

• Anonym (FK)
    Anonym (..) skrev 2014-04-09 13:47:52 följande:
    Nej då bor dom lika mycket hos båda så ingen får underhåll. Barnbidraget splittras även på båda om pappan ansöker om det.
    Fel...

Det finns särskilt underhållsstöd vid växelvis boende. Det är inkomstbaserat och betalas av FK och inte av den andre föräldern.
  • Shorona

Vi har gemensam vårdnad, barnen bor 50/50 men är skrivna hos mig. Vi har delat bb men jag får underhållsstöd också.

• Anonym (mamman)
    Shorona skrev 2014-04-09 13:51:11 följande:
    Vi har gemensam vårdnad, barnen bor 50/50 men är skrivna hos mig. Vi har delat bb men jag får underhållsstöd också.
    och det får du av försäkringskassan? 
  • Shorona
    Anonym (mamman) skrev 2014-04-09 13:53:13 följande:
    och det får du av försäkringskassan? 
    Ja.
  • Anonym (mamman)
    Shorona skrev 2014-04-09 13:55:33 följande:
    Ja.
    Tack för hjälpen :)
  • Shorona
    Anonym (mamman) skrev 2014-04-09 13:56:15 följande:
    Tack för hjälpen :)
    Så lite så.
  • Anonym (..)

Jaha ok från försäkringskassan.

De visste jag inte.

Trodde TS menade från pappan.

• Anonym (635kr)

Du kan få ett stöd på max 635kr per barn ifrån FK vid gemensam vårdnad och 50/50 boende.

• Anonym (P)
    Anonym (..) skrev 2014-04-09 13:59:15 följande:
    Jaha ok från försäkringskassan.
    De visste jag inte.
    Trodde TS menade från pappan.
    Hade du läst texten i trådstarten hade du sett att det handlade om Fk....
  • sextiotalist

Gemensam vårdnad har inget med vare sig underhållsbidrag, underhållstöd eller underhållstöd vid vv boendet. Det är barnet/n boende som är avgörande
    Ja, man kan få ett stöd från försäkringskassan vid växelvist, men det är avhängit på inkomsten på den som söker.

• Anonym (mamman)
    sextiotalist skrev 2014-04-09 14:30:33 följande:
    Gemensam vårdnad har inget med vare sig underhållsbidrag, underhållstöd eller underhållstöd vid vv boendet. Det är barnet/n boende som är avgörande

Ja, man kan få ett stöd från försäkringskassan vid växelvist, men det är avhängit på inkomsten på den som söker.

Jag undrade mest för det stod -en av föräldrarna har vårdnaden. Blev osäker på hur det gällde då man hade gemensam.
Svar på tråden Underhållsstöd även vid gemensam vårdad?