• Gladskit

godis och LCHF

Du kommer aldrig få din kropp att börja bränna fett om du inte kapar kolhydraterna. Och kombinationen kolhydrater OCH fett är inte alls bra. Det är ju den man vill komma ifrån när man kör LCHF. Poängen med det går ju lite om intet. Om man ska jämföra kolhydrat och kolhydrat exempelvis, du undviker potatis och morötter men äter ljus choklad? Du undviker pasta till köttfärssåsen men äter glass med familjen? Man får liksom välja sina kolhydrater litegrann.

Är det sockerbehovet och suget du vill bli av med så skulle jag kört strikt ett par veckor för att bli av med suget helt och känna hur kroppen ställer om sig. Annars kanske någon mer liberal form kan funka för dig, typ GI? Mer grönsaker och långsamma kolisar?

• Gladskit
    ugnspannkakan skrev 2014-04-10 17:33:39 följande:
    Det går inte riktigt att jämföra pasta och potatis med ljus choklad. Det senare äter jag ungefär två gånger i veckan och det tidigare åt jag förut två gånger om dagen.

Nu tog  jag bara det som exempel. Men du förstår kanske vad jag menar.
    Jag personligen tror inte man vinner så mycket på att dra ner på kolhydrater som ändå är MAT (frukt, grönsaker, vete, havre, fullkornsprodukter, ris, potatis) och sedan unna sig LCHF-desserter, godis och glass.
    Då kanske man hellre bör föra in just frukt och mer grönsaker om man vill ha mer kolisar i sin kosthållning, inte godis. Men vi är alla olika och alla måste hitta ett sätt som funkar för dem!
Svar på tråden godis och LCHF