• shellly

HJÄLP, Ta med välling för hela resan till USA

Hej! 

Jag behöver er hjälp.

Vi reser till USA nästa vecka med våra tvillingar på 17 månader och dom är vällingdrickare morgon och kväll.

1. Kan man ta med vällingförpackningar/påsar från Nestlé så att det räcker hela resan och lägga detta i det incheckade bagaget?

2. När man sedan ska tulldeklarera på planet, fyller man då i att man har mat med sig? Och när dom frågar vad för mat det är, vad säger man? Baby formula for two infants?!?

Ge mig alla tips ni har och berätta hur ni har gjort när ni rest till USA med små barn. 
    Har rest 100 gånger till USA innan men detta är förts gången med barn och plötsligt är det massa annat att tänka på och dess utom vara nervös över.

• Svar på tråden HJÄLP, Ta med välling för hela resan till USA
  • Flamma

Nu åkte vi visserligen till Thailand. Men vi lade bara vällingen i resväskan.

• Lajkie

När vi reste med vår vällingdrickare så hade jag bara paketet i väskan. Dock inte till USA. Hade även ett par flaskor med pulver i handbagaget, bad om vatten bara på planet. Ett tips dock är ju att ha ett paket i handbagaget oxå för om det blir strul med väskorna, då står ni ju utan välling kanske ett par dygn i värsta fall.

• Maggzan

När vi reste till USA när vår son var så liten var det inga problem. till så små barn får du ha mat med. Vi hade även glasmatsburkar i handbagaget. De har överseende med barn. Men jag vet att de i säkerhetskontrollen kör maten genom någon speciell maskin för att kolla något.
    Idag när vi reser dit har vi alltid en väska med mycket mat då vi har ett allergiskt barn. Har aldrig varit någraproblem.

• Tessos

Vi kom hem från USA för två veckor sedan. Vi var där i tre veckor. Vi hade med oss fyra paket välling. Packade ner det i resväskorna. Det deklarerar man inte på customdeclaration (eller vad den nu heter). Det är tredje gången vi flyger till USA med barn och välling brukar de inte säga nåt om. De scannade dessutom alla våra väskor på flygplatsen när vi landade på JFK och de sa inget om välling.

• shellly
    Tessos skrev 2014-04-10 10:01:32 följande:
    Vi kom hem från USA för två veckor sedan. Vi var där i tre veckor. Vi hade med oss fyra paket välling. Packade ner det i resväskorna. Det deklarerar man inte på customdeclaration (eller vad den nu heter). Det är tredje gången vi flyger till USA med barn och välling brukar de inte säga nåt om. De scannade dessutom alla våra väskor på flygplatsen när vi landade på JFK och de sa inget om välling.

Hej! 

Ok, jag får så olika intryck när man försöker läsa sig till om man ska deklarera vällingpulvret som FOOD eller inte. Antar att det bästa vi kan göra är att fråga personalen så det inte blir fel. Var det välling i kartong ni hade packat ner? 

• Tessos
    shellly skrev 2014-04-10 10:20:58 följande:

Hej! 

Ok, jag får så olika intryck när man försöker läsa sig till om man ska deklarera vällingpulvret som FOOD eller inte. Antar att det bästa vi kan göra är att fråga personalen så det inte blir fel. Var det välling i kartong ni hade packat ner? 

Vi hade både välling i kartong och tetrapak. De har aldrig sagt nåt om välling till oss, så det tar jag för givet att man får ha med. Vi hade dessutom med oss Kalles kaviar. Vet inte om man får det, men tullen sa inget om det heller.
  • Eeerika

Jag kommer också släpa välling och gröt när vi åker till usa i juni, grabben är mjölkallergiker så vågar inte chansa på att jag hittar något liknande där. 

Min fundering ligger vid barnmats burkar, vi tänkte ta med ett par för att ha som reserv när inte mjölkfri mat kan tillgås på restauranger. Men får man ha kött i dem??? Någon som har koll??

• shellly
    Eeerika skrev 2014-04-10 13:30:22 följande:
    Jag kommer också släpa välling och gröt när vi åker till usa i juni, grabben är mjölkallergiker så vågar inte chansa på att jag hittar något liknande där. 

Min fundering ligger vid barnmats burkar, vi tänkte ta med ett par för att ha som reserv när inte mjölkfri mat kan tillgås på restauranger. Men får man ha kött i dem??? Någon som har koll??
    Vad jag vet får det inte vara kött i burkarna. Tyvärr.
    Vet inte varför jag är så stilig inför detta med vällingen, men man vill ju göra rätt. Vi använder Nestlés fullkornsvälling och brukar köpa den stora lådan med papppåsar i.... Men av någon anledning känner jag mig lite orolig att lägga ner vita papppåsar med välling i väskan.... tom jag fattar ju att det sticker ut när man ser det i säkerhetskontrollen. hahahaha
  • isabellab
    Eeerika skrev 2014-04-10 13:30:22 följande:

Kycklingkött är OK att ha, inte fläsk eller nöt.
  • isabellab
    shellly skrev 2014-04-10 08:05:21 följande:
    Hej! 

Jag behöver er hjälp.

Vi reser till USA nästa vecka med våra tvillingar på 17 månader och dom är vällingdrickare morgon och kväll.

1. Kan man ta med vällingförpackningar/påsar från Nestlé så att det räcker hela resan och lägga detta i det incheckade bagaget?2. När man sedan ska tulldeklarera på planet, fyller man då i att man har mat med sig? Och när dom frågar vad för mat det är, vad säger man? Baby formula for two infants?!? Ge mig alla tips ni har och berätta hur ni har gjort när ni rest till USA med små barn. 

Har rest 100 gånger till USA innan men detta är förts gången med barn och plötsligt är det massa annat att tänka på och dess utom vara nervös över.

Du kan ta med i det incheckade bagaget! Jag hade deklarerat det och skrivit precis som du sa, baby formula. De kommer inte ha något att säga om det.
  • Eeerika
    shellly skrev 2014-04-10 08:05:21 följande:

Hej! 

Jag behöver er hjälp.

1. Kan man ta med vällingförpackningar/påsar från Nestlé så att det räcker hela resan och lägga detta i det incheckade bagaget?

2. När man sedan ska tulldeklarera på planet, fyller man då i att man har mat med sig? Och när dom frågar vad för mat det är, vad säger man? Baby formula for two infants?!?

Ge mig alla tips ni har och berätta hur ni har gjort när ni rest till USA med små barn. 

Hur gick det??
  • Maggzan

Barnmatsburkar med kött får man vist ha med in. Det är tillagad mat inga problem. Vi hade både i handbagaget och i det in checkade bagaget.

Svar på tråden HJÄLP, Ta med välling för hela resan till USA