• Skogsduvan

Österbottningar, välkommen till nya tråden!

Hej på er österbottningar!

Tiden går fort, nu är det redan tre månader sedan jag startade förra tråden www.familjeliv.se/Forum-3-28/m5492579.html! Och eftersom trådar stängs vid tre månaders ålder så är vi illa tvugna att hitta ett nytt ställe att samlas på. Den förra tråden fick ca 550 svar och handlade om allt från matlagning och recept till förlossningsavdelningar, sjukdomar, julhälsningar och språkdiskussioner.

Förhoppningsvis blir denna tråd lika innehållsrik! Känner jag er rätt så blir den...

Å som sagt, ha som vil skrivar på dialekt!

• Svar på tråden Österbottningar, välkommen till nya tråden!
  • Karttu

Lilla My: v 38-42 räknas väl som normalt vad gäller förlossningen. Så egentligen byri man ju inte ga över naa förrän 42 vikor ha gaai, men noo var he väl langvänto tå, sku ja tro.

• annakarin81

åhsuck! Var just ute och gick i det vackra vädret. Edith satt i bärsjalen med ansiktet framåt, solbrillor på och skrattade. Allt var skönt. Men när vi kom in såg jag att hon hade jätteröda kinder, och- förstås - lite vita fläckar! Hade varit ute högst 25 min, det är bara -5, och blåser inte såvitt jag kan se. Kände mig som världens sämsta mamma... Nåja, höll händerna mina emot hennes kinder, och det blev snabbt bra, men iaf... Märks det att man är hispig förstagångsmamma?...

• Martea

Oskron: int har ja na rikti tips åt de helde... men veiddy omi finns na orsakre til et int a sover na? Er a viri vätji heila liivi, elde era byrja krångel nyligen? Har a na tändre på gång? Era aktiv på daga å? I såfall kan i jo piter i beine hans på nätre... På tal om sömnskola e ja noo hört om liiti älder bååne som e viri.

Jaa.. he jöutis ti vaka på nätre. Vi oss sover vi bra fö lillbååni, men har en sexåring som e sängvätar... . Fik rådi från byrån et ja ska byri väck opp a vainda natt å fara på wc me a. Suck... men helder he än ti tvätt sängkläde i eitt!

• annakarin81

Oskron: Int har jag heller nå super-tips men..
    Hu ere, somnar han i egen säng? Äter han på nätterna? Om an äter på nätterna sku man kanske kunn försök få bort he först. och då sku e va bra om pappan ifråga tar nätterna (fast han ska till jobbet) eftersom pappan inte är förknippad med mat lika starkt...
    Annars kan e också va bra att barnet somnar i egen säng så di e på ett "bekant" ställe då di vaknar på natten.
    Men antagligen ha du ju testa dehe... Ja hödu...
    Sömnskola kan man böri med från att barne e 6 mån, så pojken din e i passlig ålder, men e går i princip ut på att lära barnet att somna själv så man kan ju test he själv där hemma först. Du ha säkert hört om olika metoder - 5-min.metoden, rump-skuff-metoden (ja an heter väl int he men.. ) O f t a s t börjar barne sov bättre på nätterna om man får dom att somn själv i egen säng.

• Herbina

hej vänner! har ni andra prova dehee ana fl naa? he e sama sak, men lite modernari....ja tycke nästan bätär om dehee...

beta.familjeliv.se

• Zaija

Herbina:Uppdatera me på ny version på FL.Tycke precis som te men man var vel vaan

• solrosen83

oskron: int har ja na tipse ti dje fö vi e i dylik situation... å tå ska ja ork va på praktik hejla daga baket.. men ho får tiss 1 gang/natt å så i nödfall far vi et flasko me mjölk, elde så har vi vatten i flasko brejve sängen... he hjälper oftast vi oss, å så ti få sova milla mamm å papp... men vi har no na 9-månas kris, he e nan som byri få så armadis stark in egen viljo, å voi armadis om int o får som o vill tå ska man råm (läsa skrik) i högan sky... å på nätre ork man ju int hör på skrikasi direkt... (å int vill man ju et granna ska vaknas helde...)

å jag e emot allt va sömskola hejter så ja vill int ens prov... vi fösökar ny så te så läng igar.. he byri ba va så armadis trangt i 120cm brejd sängen vår...

Vejt nan annos vann ja sku få tag i na gambel löständre? ja ska nämligen ha tänder å mat som tema på mina självständiga veckor på praktik å tå sku i ju va intressant ti vis åt båne na löständre... ja is ju int lån mamm mins löständre helde...

• Herbina

kanski du hittar faffa johannes löständre nastans om du var ti ite råkli å gräva

• oskron

Martea: Ha sov ända tills ha va 4 måna, vaka tills ha va 7 måna sov 1 måna och nu hara byrja igen. Ha ir otrolit aktiv på daga.

På nätre tå ja ir o skod etta så sparkara sulo me beine så säkert pittrari i döm, men va ska jö åt he tå?

annakarin81: Ja ha faktiskt int proa me ti laga ti sova i eji sändze na allt ana ha ja proa.

Ha iter int na helldä på nätre så int ira hungru, fö ja ha proa fleir gang dze åta välling men ha ork int drick uppi.

Tack för era tips nu ska jag ga och (sova). GONATT!!!!

Svar på tråden Österbottningar, välkommen till nya tråden!