• Paulie00

    Tycker inte om ena bonusbarnet. Är det fel på mig?

    Hej!

    Jag tycker att det är jobbigt att komma hem ibland när mina bonusbarn är hemma. Jag får lite lätt panik. Jag önskar så klart att det inte var så! Men kan inte sätta ord på VAD det beror på. Jag tycker ju om dom, i grund och botten. Dom är i åldrarna 4 och 7 och 4 åringen är otroligt stökig av sig. Han är helt enkelt lynnig! En glad pojke som får sina utbrott då och då och skriker m.m. Inte okey i min mening och när han får sina utbrott blir jag helt paralyserad och börjar darra. Det är som att jag inte är van vid detta. 7 åringen däremot är mer "stabil". Honom har jag inget att säga till om. Han har vunnit mitt hjärta och är helt såld på honom!

    Jag har så svårt att knyta an till 4 åringen. Det gör mig ledsen men jag skapar en lätt distans till honom. Jag försöker absolut inte göra någon skillnad på barnen på sättet jag behandlar dom, men jag har sååå svårt att knyta an till honom. Kanske blir bättre när han blir äldre? Hm... känner lite lätt dåligt samvete över detta. Men barn är också individer och man gillar inte alla. Alla gillar inte mig... Men jag blir så trött på honom!!!! Han pratar så JÄKLA högt och förstår inte när man säger till honom. Och nej, det är inget vidare fel på honom som ADHD osv.

    Dock när vi har hittat på saker bara han och jag så sköter han sig exemplariskt! Men jag HAR ju svårt för honom. Suck... Någon som känner likadant? Eller som kan råda mig?

  • Svar på tråden Tycker inte om ena bonusbarnet. Är det fel på mig?
  • Flickan och kråkan

    Nu har jag inga bonusbarn, men tre egna.....som är totalt olika varandra.

    Min äldsta är 6 år och är fantastiskt lätt att ha att göra med på alla sätt och vis. Han har alltid varit väldigt vuxenorienterad och lite lillgammal på många sätt och har ett jämt humör. Det underlättare givetvis för mig och alla andra vuxna.

    Min snart 5-åring är en känslomänniska från topp till tå. Allt är högt eller lågt och har alltid varit så. Raka motsatsen till hans rationelle storebror. Och det är tufft att hantera ibland. Han har inte heller någon bokstavskombination eller liknande, men han har ett humör av inte dess like och får precis som den 4-åring du träffar utbrott och testar och låter och bara är......mycket. Det är nog en bra beskrivning av honom. Han är mycket . I förskola och liknande så sköter han sig jättefint, är väldigt omtyckt av kompisar och personal, men tar tid på sig att knyta an till andra människor. Är världens mysigaste och lugnaste mellan varven också. Närhetsfis.

    Jag tycker inte att du ska ha dåligt samvete. Jag älskar alla mina tre barn precis lika mycket och villkorslöst, men vår mellanson har sidor som kan få mig att vilja hoppa genom fönstret eller typ flytta utomlands under ett år (går över snabbt, men han trycker på knappar som skapar frustration hos mig). Att du som inte är hans biologiska pappa tycker att det är svårt är inget konstigt alls . Det kan vara svårt även som biologisk förälder med anknytning och känslor färdiga och starka i båda riktningar .

    Det är inget fel på dig. Det är inget fel på pojken. Vissa relationer och situationer är bara svårare än andra . Ett bra ställe att börja är att gå till sig själv och fundera över VAD det är som gör att man får ett lättare nervsammanbrott av att en 4-åring skriker exempelvis. Är det känslan av att vara utom kontroll? Är det känslan av att man har misslyckats som vuxen i sin relation till barnet....i sin fostran? Funderar man över vad andra ska tro och tänka etc etc. Om du kommer underfund med det så kan du nog hitta mer konstruktiva sätt att möta både pojken och dig själv i den typen av situationer.....vilket i sin tur kommer att ge dig ett större lugn med din bonusson som han kommer att märka och ni kommer lättare att hitta varandra. 

    Vet inte om jag bara är luddig eller får fram något vettigt. Lycka till i alla fall. Du verkar vara en engagerad bonuspappa med mycket god vilja. 

  • Tezziz81

    Prata med din sambo om hur du känner och försök tillsammans finna en väg så det blir bättre. Tyvärr blir det inte alltid bättre när de blir äldre. Jobba mer på er relation, det känns som att du verkligen vill det ska funka.

    Sen är det inget konstigt att du känner som du gör. Ibland stämmer inte kemin riktigt. Men är planen att leva ihopa så kommer ju alltid pojken finnas med i bilden. Så bara att göra det bästa utav det. .

  • Paulie00

    Tack för era fina svar!

    Jag är tjej så är bonusmamma :) Men känns skönt att man kan känna så även med ett biologiskt barn. Min pojkvän säger ju emellanåt att han vill sälja ungen på Tradera för att han kan bli SÅÅÅÅ JOBBIG! Vissa dagar passar det inte att varken lyssna, vara snäll, går runt och slår på storebror och är allmänt jobbig. "Jag gillar inte potatis!!!!". När han älskar potatis i vanliga fall. Då är det bara att vara lugn när man egentligen bara vill att ungen ska kyla ner sig.


    Men tack. Vi jobbar väldigt mycket med den minsta och då han (båda barnen) får göra i princip som dom vill hemma hos deras mamma så blir det nog lite "jobbigt" med gränser och regler. Dock så finns det mycket kärlek i vårt hem och vi hittar på mycket roligt med barnen. Men ja.. det är bara att acceptera att han är för det mesta en s.k. finne i röven och måste leva med det.

    Pappan till barnen och jag pratar mycket uppfostran och detta med respekt osv. Så vi är på god väg, men det är inte en dans på rosor. Dock så tycker jag att det känns jobbigt med att komma hem när jag vet att ungarna är hemma. Och jag mår som sagt lite dåligt av det, men måste nog släppa tanken.

  • Flickan och kråkan
    Paulie00 skrev 2014-04-10 15:13:17 följande:

    Tack för era fina svar!

    Jag är tjej så är bonusmamma :) Men känns skönt att man kan känna så även med ett biologiskt barn. Min pojkvän säger ju emellanåt att han vill sälja ungen på Tradera för att han kan bli SÅÅÅÅ JOBBIG! Vissa dagar passar det inte att varken lyssna, vara snäll, går runt och slår på storebror och är allmänt jobbig. "Jag gillar inte potatis!!!!". När han älskar potatis i vanliga fall. Då är det bara att vara lugn när man egentligen bara vill att ungen ska kyla ner sig.


    Men tack. Vi jobbar väldigt mycket med den minsta och då han (båda barnen) får göra i princip som dom vill hemma hos deras mamma så blir det nog lite "jobbigt" med gränser och regler. Dock så finns det mycket kärlek i vårt hem och vi hittar på mycket roligt med barnen. Men ja.. det är bara att acceptera att han är för det mesta en s.k. finne i röven och måste leva med det.

    Pappan till barnen och jag pratar mycket uppfostran och detta med respekt osv. Så vi är på god väg, men det är inte en dans på rosor. Dock så tycker jag att det känns jobbigt med att komma hem när jag vet att ungarna är hemma. Och jag mår som sagt lite dåligt av det, men måste nog släppa tanken.


    Ibland kan det vara bra att vända på det. Om du tänker på hur många saker 4-åringen inte får bestämma utan ni bestämmer.......tänkt då vad jobbiga han tycker att ni vuxna är . Ibland är det så lätt att tycka och tänka att de ska lyssna och helst göra som man säger . Men om man vänder på steken......lyssnar alltid vi och gör som de säger ?
  • Paulie00
    Flickan och kråkan skrev 2014-04-10 15:43:29 följande:
    Ibland kan det vara bra att vända på det. Om du tänker på hur många saker 4-åringen inte får bestämma utan ni bestämmer.......tänkt då vad jobbiga han tycker att ni vuxna är . Ibland är det så lätt att tycka och tänka att de ska lyssna och helst göra som man säger . Men om man vänder på steken......lyssnar alltid vi och gör som de säger ?
    Ha ha! Jag förstår din jämförelse men nu är det så att vi är dom vuxna. Vi är ledare! Vi kan inte låta en 4 åring göra så som han vill. Vi tror inte alls på s.k. fri uppfostran. Och han får infinna sig med att man inte får göra som man vill. Det får han göra när han är vuxen...
  • Flickan och kråkan
    Paulie00 skrev 2014-04-11 18:36:41 följande:
    Ha ha! Jag förstår din jämförelse men nu är det så att vi är dom vuxna. Vi är ledare! Vi kan inte låta en 4 åring göra så som han vill. Vi tror inte alls på s.k. fri uppfostran. Och han får infinna sig med att man inte får göra som man vill. Det får han göra när han är vuxen...

    Tror du missuppfattar. Ni ska självklart leda och sätta gränser men det är inte fel att tänka till hur det kan UPPLEVAS av ett barn. Utbrott kan bli mer begripliga då. Lite ödmjukhet helt enkelt inför det faktum att man som förälder/vuxen har all makt.
  • Paulie00
    Flickan och kråkan skrev 2014-04-12 04:41:05 följande:

    Tror du missuppfattar. Ni ska självklart leda och sätta gränser men det är inte fel att tänka till hur det kan UPPLEVAS av ett barn. Utbrott kan bli mer begripliga då. Lite ödmjukhet helt enkelt inför det faktum att man som förälder/vuxen har all makt.

    Förstår vad du menar! Jag och min kille är ganska olika där. När den lilla får utbrott blir min kille helt paralyserad medan jag agerar. Jag är intresserad VARFÖR han fått utbrottet. Hjälper honom att sätta ord på "problemet" och säger åt honom att man SKA prata om saker och ting och inte skrika och lägga sig på golvet. Där vänder jag också på steken och säger: vad hade du tyckt om pappa och jag la oss på golvet och började gråta och skrika åt dig? Då får han sig en tankeställare han också. Måste bara ändra inställning i mitt huvud och mer acceptera att man behöver inte gilla båda lika. Dom är trots allt olika!


    Tack för feedbacken!

  • Insikt
    Paulie00 skrev 2014-04-10 10:16:19 följande:
    Hej!

    Jag tycker att det är jobbigt att komma hem ibland när mina bonusbarn är hemma. Jag får lite lätt panik. Jag önskar så klart att det inte var så! Men kan inte sätta ord på VAD det beror på. Jag tycker ju om dom, i grund och botten. Dom är i åldrarna 4 och 7 och 4 åringen är otroligt stökig av sig. Han är helt enkelt lynnig! En glad pojke som får sina utbrott då och då och skriker m.m. Inte okey i min mening och när han får sina utbrott blir jag helt paralyserad och börjar darra. Det är som att jag inte är van vid detta. 7 åringen däremot är mer "stabil". Honom har jag inget att säga till om. Han har vunnit mitt hjärta och är helt såld på honom!

    Jag har så svårt att knyta an till 4 åringen. Det gör mig ledsen men jag skapar en lätt distans till honom. Jag försöker absolut inte göra någon skillnad på barnen på sättet jag behandlar dom, men jag har sååå svårt att knyta an till honom. Kanske blir bättre när han blir äldre? Hm... känner lite lätt dåligt samvete över detta. Men barn är också individer och man gillar inte alla. Alla gillar inte mig... Men jag blir så trött på honom!!!! Han pratar så JÄKLA högt och förstår inte när man säger till honom. Och nej, det är inget vidare fel på honom som ADHD osv.

    Dock när vi har hittat på saker bara han och jag så sköter han sig exemplariskt! Men jag HAR ju svårt för honom. Suck... Någon som känner likadant? Eller som kan råda mig?
    Paulie00 skrev 2014-04-14 09:00:08 följande:

    Förstår vad du menar! Jag och min kille är ganska olika där. När den lilla får utbrott blir min kille helt paralyserad medan jag agerar. Jag är intresserad VARFÖR han fått utbrottet. Hjälper honom att sätta ord på "problemet" och säger åt honom att man SKA prata om saker och ting och inte skrika och lägga sig på golvet. Där vänder jag också på steken och säger: vad hade du tyckt om pappa och jag la oss på golvet och började gråta och skrika åt dig? Då får han sig en tankeställare han också. Måste bara ändra inställning i mitt huvud och mer acceptera att man behöver inte gilla båda lika. Dom är trots allt olika!


    Tack för feedbacken!


    Vem av er blir egentligen paralyserad?

  • UCharlotte
    Paulie00 skrev 2014-04-10 10:16:19 följande:
    Jag tycker inte att du ska vara för hård mot dig själv. Man kan inte gilla allt och alla, man går inte ihop med alla på ett exemplariskt sätt eller gillar varje sekund i vissas sällskap. 

    Mina barn - andras ungar....

    Prata med sambon om vilka förväntningar ni ska ha på barnen när det kommer till uppförande och sånt. Arbetar ni tillsammans kan ni nog lösa den ljudliga biten som stör dig.
  • Paulie00
    UCharlotte skrev 2014-04-14 09:25:13 följande:
    Jag tycker inte att du ska vara för hård mot dig själv. Man kan inte gilla allt och alla, man går inte ihop med alla på ett exemplariskt sätt eller gillar varje sekund i vissas sällskap. 

    Mina barn - andras ungar....

    Prata med sambon om vilka förväntningar ni ska ha på barnen när det kommer till uppförande och sånt. Arbetar ni tillsammans kan ni nog lösa den ljudliga biten som stör dig.
    Han är så "hemmablind" att han inte ens hör ibland att ungen skriker och pratar högt. Jag har en otroligt utvecklad hörsel och jag HÖR att han skriker och pratar högt. Så det blir ett stressmoment för mig också att han INTE hör det jag hör. Låter knasigt kanske... Men jag får nog acceptera det du säger. Det är hans ungar och inte mina barn. Jag och min kille pratar mycket och är på god väg. Men det är nog inte lätt för honom heller då han kommer från en relation (med ungarnas mamma) där hon inte brydde sig om någonting. Och så är det iofs fortfarande. Ungarna får göra vad dom vill hemma hos henne. Tack för dina ord! Ska försöka att inte vara hård mot mig.
    Insikt skrev 2014-04-14 09:05:04 följande:
    Vem av er blir egentligen paralyserad?

    Förstår att det blev lite motsägelsefullt. Jag blir mest chockad. Och börjar darra!! Men i slutändan är det oftast jag som agerar och "gör något åt situationen". Kan nog säga att vi är lite synkade där killen och jag. För att i andra stunden så är det HAN som agerar och jag blir paralyserad. Kanske är normalt att man blir paralyserad och darrar. Jag vet inte...

  • UCharlotte
    Paulie00 skrev 2014-04-14 10:24:56 följande:
    Han är så "hemmablind" att han inte ens hör ibland att ungen skriker och pratar högt. Jag har en otroligt utvecklad hörsel och jag HÖR att han skriker och pratar högt. Så det blir ett stressmoment för mig också att han INTE hör det jag hör. Låter knasigt kanske... Men jag får nog acceptera det du säger. Det är hans ungar och inte mina barn. Jag och min kille pratar mycket och är på god väg. Men det är nog inte lätt för honom heller då han kommer från en relation (med ungarnas mamma) där hon inte brydde sig om någonting. Och så är det iofs fortfarande. Ungarna får göra vad dom vill hemma hos henne. Tack för dina ord! Ska försöka att inte vara hård mot mig.

    Förstår att det blev lite motsägelsefullt. Jag blir mest chockad. Och börjar darra!! Men i slutändan är det oftast jag som agerar och "gör något åt situationen". Kan nog säga att vi är lite synkade där killen och jag. För att i andra stunden så är det HAN som agerar och jag blir paralyserad. Kanske är normalt att man blir paralyserad och darrar. Jag vet inte...

    Det svåra med bonusbarn och egna föräldrar... du har liksom inte valt dem utan de har blivit tilldelade dig.

    Jag har också svårt när ljudvolymen drar iväg. Det är inget konstigt såvida du inte är hyperkänslig.

    Jag tycker inte det är fel att påpeka (gång på gång) att här pratar vi med små bokstäver. Få sonen att reflektera över hur andra låter/beter sig och att man måste anpassa sig efter situationen. Men du har det inte enkelt som har en jag-hör-inte-ser-inte-pappa till barnen, och en mamma som...

    Tänk på att du bara har ett liv och måste du kämpa lite extra för att få det så du mår bra - go for it, även om det  betyder att du får axla en föräldraroll till någon som inte är din unge.
  • Paulie00
    UCharlotte skrev 2014-04-14 10:29:45 följande:
    Det svåra med bonusbarn och egna föräldrar... du har liksom inte valt dem utan de har blivit tilldelade dig.

    Jag har också svårt när ljudvolymen drar iväg. Det är inget konstigt såvida du inte är hyperkänslig.

    Jag tycker inte det är fel att påpeka (gång på gång) att här pratar vi med små bokstäver. Få sonen att reflektera över hur andra låter/beter sig och att man måste anpassa sig efter situationen. Men du har det inte enkelt som har en jag-hör-inte-ser-inte-pappa till barnen, och en mamma som...

    Tänk på att du bara har ett liv och måste du kämpa lite extra för att få det så du mår bra - go for it, även om det  betyder att du får axla en föräldraroll till någon som inte är din unge.
    Så rätt sagt! TACK!! Det är precis så.. Bara att gilla läget. Jag blev ju förälskad i deras pappa. Och visst, även om jag visste att han hade två barn sedan tidigare så VISSTE jag inte vilka barn det var och hur dom var uppfostrade. Fick en liten chock, ska jag säga.... Och min kille förstår mycket men har haft svårt att "bryta mönster". Vilket är förståeligt. Men måste kämpa lite extra, helt enkelt. Ingen som säger att det hade varit enkelt med en man utan barn. Då hade det säkert funnits andra issues.

    Häromdagen så frågade min kille om jag ville ha mer vatten (vi satt och åt) och jag fick fram ett lågt "nej, tack!". Då poängterade den minsta "VARFÖR VISKAR DU????" Jag: jag viskade inte. Jag pratade lågt. Man behöver inte skriva för att bli hörd. Pappa hörde vad jag sa. Jag tackade nej till vatten. Han tittade lite märkligt på mig och fortsatte att äta... Men det är ju det här med att gång, på gång, på gång... Inte ge upp! Handlar väl om det! Det är så svårt bara att hitta balansen med att "jag har mitt liv och det är EGENTLIGEN inte mitt ansvar att uppfostra." Nej... det är ingen dans på rosor... Men jag har förstått att jag inte behöver gilla honom och tvinga mig till det. Acceptera bara så kanske det blir bättre...
  • Kakan1976

    Jag förstår precis hur du känner. Just nu sitter jag i soffan och är nära på att börja gråta för att min bonusson och hans två kompisar levere rövare, skriker och gapar och fastän min sambo sagt till dem att de ska gå någon annanstans om de inte kan vara tysta så fortsätter de.

    Vi har bott tillsammans i två år och har bonusen varannan vecka och varje vecka innan han kommer hit så får jag ont i magen. Veckorna han är här är det krystat och ofta blir det tjafs mellan sambon och mig då jag helt enkelt har väldigt svårt för av att ta hand om en annan persons barn med allt vad det innebär i att städa och alltid anspassa mig. Jag känner mig som om jag bor ihop med någon som inte alls förstår mig på och som jävlas genom att stöka ner och väsnas.

    Jag har dessvärre inga gemensamma intressen med pojken och han är väldigt tillbakadragen så vi får ingen kontakt vilket så klart bidrar till att det känns så här jobbigt. Hur känner du det inför barnen? Har ni en bra kontakt?

    Jag känner att han lyssnar på mig men det är som bortglömt efter några minuter och jag vet att han är ett barn som glömmer lätt när npgot annat händer,  men jag kan verkligen inte släppa det. Jag bygger upp irritation och sen blir det gråtfest.

    Det var ett tag sedan du postade, hur känns det nu? Har det blivit något bättre? För mig går det verkligen upp och ner. Just nu är det ner som du kanske märker...Hoppas det är bättre hos er.

  • Hallonbåt02

    Varför inte prova och skapa en  dialog med barnet istället för monolog? 
    Att vara 4 år är en känslig tid och om man har en bonusförälder som lätt blir irriterad och inte förstår så blir det  rörigt med att försöka att göra sig förstådd om man är ledsen etc (för 4 åringen ).
    Det kan vara värt att prova att lägga lite mera tid på den mindre och försöka få en förståelse i hur hen fungerar som person och då kommer du automatiskt också få en bättre kommunikation med honom, det tar lite tid men ge inte upp.
     DU är vuxen 4 åringen ÄR barnet som får leva med dig oavsett vad han tycker eller vilka känslor han har.
    Har du diskuterat det här med din partner alls?

  • Afffir

    Jag gick till en psykolog för jag trodde det var fel på mig... Jag tycker inte om barn så värst så det var jobbigt när de var mindre.. Psykologen sa att det blir bättre när de blir äldre. Nu är de tonåringar och vi har en mer vuxen relation.

    Jag tycker det känns bättre nu, när de inte behöver en bonusmamma, för jag var en dålig sån. Nu behöver de bara en vuxen som kanske steker nån pannkaka då o då, köper chips till idol etc :) De blir ju individer.

    Det jag skulle komma till är att en del tycker att man som bonusmamma ska få en sån bra relation till barnen som möjligt. Men när det inte går av flera anledningar är det ok ändå. För när de blir äldre så finns acceptansen och respekten där ändå.

Svar på tråden Tycker inte om ena bonusbarnet. Är det fel på mig?