• Akua

Storlek/vikt på din katt?

Hej! Jag tycker min katt är ganska liten men det är ju svårt att säga. Ska köpa liten kattlåda men den måste ju ändå passa henne... Jag blir lite nyfiken om hon ÄR liten eller inte. SÅ, hur mycket väger era katter?? Min hona, drygt 1,5år väger ca 3kg.

• Svar på tråden Storlek/vikt på din katt?
  • Whitetrash86

Hona 3,5kg tycker hon är liten och hane 5,5kg normalstor tycker jag nog, båda är "bondkatter" och är 7år.

1,5kg tycker jag verkligen låter för litet men samtidigt, Hur hög är hon? Ser hon mager ut?

Sen vad har kattlådan med storleken på katten att göra?

• Långbenopluto

Hona 2 år och väger 3 kg.

Hane 5 månader, väger just nu 2,3 kg.

Vad menar du med att du ska köpa kattlåda och hur mycket din katt väger?

• skylldigsjälv

Elva (hona) 7år, ca 5 kg
    Ozzy-lina (hona)  4år  3-4 kg

Båda sessorna är i normal storlek :) Eller vad man ska säga

• Majsan70

Hane 2 år ca 4400 gram - kastrat
    Hona 10 år ca 4050 gram - kastrat
    Hona 6 år ca 3500 gram - fertil
    Hona 6 år ca 3000 gram- kastrat
    Hona 3 år ca 2700 gram - fertil
    Hona 3 år ca 3100 gram - fertil

Fullt normalstora katter av rasen Helig Birma. 

Men jag undrar oxå vad storleken på lådan har att göra med detta? De är ju gjorda så att de flesta katter går in där. 

• Akua

För vissa kattlådådor står det "passar kattunge eller liten katt", det var så jag började fundera på om han var liten eller inte. Hittills så verkar hon ju vara i den mindre storleken men inte konstigt liten :)

Whitetrash86 skrev 2014-04-10 17:46:37 följande:
    Hona 3,5kg tycker hon är liten och hane 5,5kg normalstor tycker jag nog, båda är "bondkatter" och är 7år. 1,5kg tycker jag verkligen låter för litet men samtidigt, Hur hög är hon? Ser hon mager ut? Sen vad har kattlådan med storleken på katten att göra?

Hon är 1,5ÅR!!! Haha :) Min katt ät också bondkatt, för det heter väl så om de är blandras.
  • nemo1

Vad menar du med kattlåda? Kattoalett eller? Isf ska du köpa en rejält stor även om katten är liten. Katter vill ha stor plats att gräva i.

• Akua
    nemo1 skrev 2014-04-10 19:07:52 följande:
    Vad menar du med kattlåda? Kattoalett eller? Isf ska du köpa en rejält stor även om katten är liten. Katter vill ha stor plats att gräva i.

Ja precis, kattoalett. Jag tänker gå emot strömmen och köpa en sådan liten kattoa som möjligt då jag tror att hon kommer trivas med det också.
  • taquine

Har en "bondkatt" som när han hittades i ettt garage höll på att dö svältdöden + var full av mask , nu en ca 5,5 kg tung katt men med mycket muskler . Han är 4år på ett ungefär
    If you're going trough hell, keep going/
  • nemo1
    Akua skrev 2014-04-10 19:10:34 följande:

Ja precis, kattoalett. Jag tänker gå emot strömmen och köpa en sådan liten kattoa som möjligt då jag tror att hon kommer trivas med det också.
    Javisst, men det är nog bara du som blir nöjd. Personligen köper jag alltid det som är bäst för mina katter.
Svar på tråden Storlek/vikt på din katt?