• Philanthropy

Börja studera till fritidspedagog istället?

Hej!

Jag är en kille som står inför ett dilemma. Jag studerar för närvarande till socionom, och är inne på min andra termin. Men jag grubblar hela tiden över huruvida mitt studieval är rätt och jag känner mig ungefär lika lost över min framtid som jag gjorde innan jag sökte in till utbildningen, vilket skrämmer mig. Tänk om jag känner likadant efter utbildningens slut? Det känns i princip som att jag studerar för studerandets skull, och jag har inte alls någon klar vision över vad jag ska göra efter utbildningen. Att hjälpa människor i utsatta situationer är någonting som tilltalar mig, annars skulle jag ju inte sökt in till utbildningen. Dock börjar jag tvivla på om jag är rätt person för det hela.

När jag stod inför valet av utbildning så var även olika inriktningar inom skolan någonting jag tittade på och starkt övervägde. Att bidra till barns utveckling, stärka deras självkänsla och allmänt vara en bra förebild för dem är någonting som verkligen tilltalar mig. Som jag känner i nuläget kommer jag antagligen att söka in till fritidspedagogutbildningen till hösten, och därmed hoppa av min nuvarande utbildning. Det jag känner är mitt problem, är att jag har minimal arbetslivserfarenhet och ingen alls inom dessa två områden. Jag skulle helst av allt vilja ha möjligheten att vikariera för att se om min magkänsla stämmer, nämligen att jag skulle trivas utmärkt som pedagog till barnen. Men problemet är att jag är beroende av att studera för att bo i mitt studentrum, och det känns svårt att klämma in vikariat samtidigt som man studerar på heltid. Att flytta hem igen när jag äntligen flytt boet, det är inte aktuellt.

Sen kan jag inte låta bli att idiotiskt nog påverkas av de fördomar som verkar råda mot män som arbetar med yngre barn. När jag läser om det som hände nyligen i närheten av Kalmar, och ser människor droppa kommentarer om att män bör förbjudas helt att arbeta med barn, så känner jag mig illa till mods. Jag känner ju mig själv bäst, men vi människor har nog svårt att undvika att påverkas av vad vi tror andra har för bild av oss, och jag kanske är extra känslig på den punkten. Hur som helst är det tragiskt att män skall behöva utstå misstänksamhet på grund av att en extrem minoritet avarter begår avskyvärda brott.

Fan vad långt det här blev. Hoppas några tar sig tid och läser, och kanske finns det någon som känner igen sig i min situation. Ni som arbetar på fritids/studerar till fritidspedagoger, berätta gärna så mycket som möjligt om yrket/utbildningen. Jag är medveten om att ingen annan kan göra valet åt mig, men jag är tacksam för alla tips och råd!

/P

• Svar på tråden Börja studera till fritidspedagog istället?
  • Kajjsan1
    Philanthropy skrev 2014-04-10 19:21:52 följande:
    Hej!

Jag är en kille som står inför ett dilemma. Jag studerar för närvarande till socionom, och är inne på min andra termin. Men jag grubblar hela tiden över huruvida mitt studieval är rätt och jag känner mig ungefär lika lost över min framtid som jag gjorde innan jag sökte in till utbildningen, vilket skrämmer mig. Tänk om jag känner likadant efter utbildningens slut? Det känns i princip som att jag studerar för studerandets skull, och jag har inte alls någon klar vision över vad jag ska göra efter utbildningen. Att hjälpa människor i utsatta situationer är någonting som tilltalar mig, annars skulle jag ju inte sökt in till utbildningen. Dock börjar jag tvivla på om jag är rätt person för det hela.

När jag stod inför valet av utbildning så var även olika inriktningar inom skolan någonting jag tittade på och starkt övervägde. Att bidra till barns utveckling, stärka deras självkänsla och allmänt vara en bra förebild för dem är någonting som verkligen tilltalar mig. Som jag känner i nuläget kommer jag antagligen att söka in till fritidspedagogutbildningen till hösten, och därmed hoppa av min nuvarande utbildning. Det jag känner är mitt problem, är att jag har minimal arbetslivserfarenhet och ingen alls inom dessa två områden. Jag skulle helst av allt vilja ha möjligheten att vikariera för att se om min magkänsla stämmer, nämligen att jag skulle trivas utmärkt som pedagog till barnen. Men problemet är att jag är beroende av att studera för att bo i mitt studentrum, och det känns svårt att klämma in vikariat samtidigt som man studerar på heltid. Att flytta hem igen när jag äntligen flytt boet, det är inte aktuellt.

Sen kan jag inte låta bli att idiotiskt nog påverkas av de fördomar som verkar råda mot män som arbetar med yngre barn. När jag läser om det som hände nyligen i närheten av Kalmar, och ser människor droppa kommentarer om att män bör förbjudas helt att arbeta med barn, så känner jag mig illa till mods. Jag känner ju mig själv bäst, men vi människor har nog svårt att undvika att påverkas av vad vi tror andra har för bild av oss, och jag kanske är extra känslig på den punkten. Hur som helst är det tragiskt att män skall behöva utstå misstänksamhet på grund av att en extrem minoritet avarter begår avskyvärda brott.

Fan vad långt det här blev. Hoppas några tar sig tid och läser, och kanske finns det någon som känner igen sig i min situation. Ni som arbetar på fritids/studerar till fritidspedagoger, berätta gärna så mycket som möjligt om yrket/utbildningen. Jag är medveten om att ingen annan kan göra valet åt mig, men jag är tacksam för alla tips och råd!

/P
    Jag fick ett långvikariat som fritidspedagog på nästan 6 månader. Jag trivdes och tyckte det var jätteroligt. Jag hade även idrott med årskurs 3. Samt att den tjänsten var på ca 70-80 % så jag var inne och vikarierade en hel del i de andra klasserna. Det jag tyckte var roligt var att ha kul med barnen (har alltid haft tanke på lärare) men på fritids kom de och hade roligt och jag kunde bidra i deras utveckling på det sättet. Sen hade inte jag något direkt ansvar för planering o s v eftersom det bara var ett vikariat. Så när det var planering hade jag barnen och de andra planerade =) Jag var inne på att läsa till fritidspedagog men valde studie- och yrkesvägledare istället - jag trivs bättre med äldre ungdomar =) 

Så, det jag egentligen vill säga är; sök till fritidspedagog nu. Kontakta sedan en studie- och yrkesvägledare på din skola nu och diskutera detta med denne. Han/hon kan hjälpa dig att reda ut tankar och funderingar ;)
  • Radhuspinglan

Följ ditt hjärta...

• mowgli

Lita på din magkänsla! Jag tror du skulle trivas jättebra som fritidspedagog. Och det är ju stor brist på både fritidspedagoger och förskollärare, så arbetsmarknaden står öppen. Sedan är det ju inte omöjligt att bygga på utbildningen om du skulle vilja utveckla dig vidare om några år.

Strunta i folks fördomar. Det gör du förhoppningsvis också. Män behövs inom barnomsorgen och min pojke har tyckt att det har varit fantastiskt kul med varje manlig fröken han haft, tyvärr bara vikarier hittills.

Lycka til!

• cirkusmusen

Pga av alla fördomar som finns gällande killar inom skolan tycker jag att det är ännu mer viktigt att vettiga killar kommer ut i den verksamheten!

Som kille kommer du att vara mycket uppskattad, det finns så många killar i skolan som behöver en manlig förebild i skolorna. Du kommer att vara eftertraktad och ha lätt att få jobb. Det är en stor chans.

Jag och sambon pluggar båda till lärare så det är bara att fråga om du undrar över något.

• Philanthropy

Tack för alla kloka ord!

cirkusmusen, vad skulle du säga är det mest positiva respektive negativa med att vara lärare? Har du fått en någorlunda klar bild av yrket under din praktik?

• cirkusmusen
    Philanthropy skrev 2014-04-10 20:56:44 följande:
    Tack för alla kloka ord!

cirkusmusen, vad skulle du säga är det mest positiva respektive negativa med att vara lärare? Har du fått en någorlunda klar bild av yrket under din praktik?
    Det finns många positiva saker, här är några jag kommer på nu:

* Socialt arbete. Efter två veckors praktik är du så jävla socialt begåvad så det finns inte. Det medför att man blir väldigt säker i sig själv och får bra självförtroende.
    * Du har alltid elever som ser upp till dig, du är deras kung. Drömmer
    * När man kommer till skolan möts man av massa barn som ropar ens namn, springer till en och kastar sig i famnen på en. 
    * Känslan av att se en utveckling hos eleverna, och när någon elev förstår något de tragglat med länge. Oslagbart.
    * När föräldrar visar sin tacksamhet och uppskattning.
    * Den betalda ledigheten! Sommarlov.... jag älskar sommarlov. och höstlov, och sportlov.. ja du fattar ;)
    * Vetskapen om att du får vara med och påverka de som ska ta över världen efter dig. Forma dom till bra medmänniskor.

nackdelar: 
    * Mycket pappersarbete och planering
    * Lätt att bli alldeles för känslomässigt involverad i alla elever, vilket gör att man gärna tar med jobbet hem och kan göra så att man har svårt att slappna av när man är ledig.
    * Det värsta av allt är fördomarna man får möta. Att ständigt bli dumförklarad för att man är lärare. Det finns en viss bild i samhället av att lärare skulle vara svagbegåvade. Jag vill bara trycka ner mitt IQ-test långt ner i halsen på dem.
    * Att möta vissa föräldrar som inte borde vara föräldrar.
    * Och att ALLTID vara redo för att försvara sitt yrke. Mycket av det man gör i skolan kan utifrån se ut som en lek, men egentligen har pedagogerna noga valt ut dessa "lekar" med forskning i bakgrunden. Det är alltså inga vanliga lekar men de är uppbyggda på ett sånt bra sätt att eleverna har så kul att de inte tänker på hur mycket de faktiskt lär sig.
    * Var beredd på huvudvärk... om du har en stökig klass.
    * Man kan aldrig göra för mycket, och man vill ju alltid vara den bästa läraren man kan bli, isf får man vara beredd att offra fritiden. Vilket är väldigt dåligt, det ska inte behöva vara så.

Jag har fått en väldigt klar bild utav yrket i min praktik. Det är slitigt men också sjukt givande och glädjefyllt (för det mesta)
  • Philanthropy

Tack så mycket för svaret cirkusmusen! Mycket bra info! Jag lutar åt fritidspedagog och det är mycket för att jag känner att jag inte vill ha soloansvaret för en hel klass samt att jag är mer intresserad av att vara pedagog på ett mer allmänt vis. Är jag rätt ute då, tror du?

• Nayaa

Fritidspedagog är det absolut bästa yrket, sök! Vi har massor av killar som jobbar på både fritids och i förskoleklass hos oss.

• cirkusmusen
    Philanthropy skrev 2014-04-10 22:46:09 följande:
    Tack så mycket för svaret cirkusmusen! Mycket bra info! Jag lutar åt fritidspedagog och det är mycket för att jag känner att jag inte vill ha soloansvaret för en hel klass samt att jag är mer intresserad av att vara pedagog på ett mer allmänt vis. Är jag rätt ute då, tror du?
    Du är absolut rätt ute då! Själv så funderar jag på att jobba i en förskoleklass just av den anledningen.
    Philanthropy skrev 2014-04-15 19:50:33 följande:
    Nu har jag bestämt mig och sökt in! Nu får det vara slut på grubblandet...
    Yääääyy!! :D
  • Philanthropy

Två till frågor;

Om man vill få behörighet till både fritids, förskoleklass och åk 1-3, är väl den enklaste vägen att studera till grundlärare F-3 och ev. komplettera med fritidspedagogik?

Och visst kan man söka in till grundlärare F-3 när man går grundlärare med inriktning fritidshem efter första terminen, och då börja F-3 på andra terminen? I och med att första terminen ser identisk ut?

• cirkusmusen
    Philanthropy skrev 2014-05-14 13:30:26 följande:
    Två till frågor;

Om man vill få behörighet till både fritids, förskoleklass och åk 1-3, är väl den enklaste vägen att studera till grundlärare F-3 och ev. komplettera med fritidspedagogik?

Och visst kan man söka in till grundlärare F-3 när man går grundlärare med inriktning fritidshem efter första terminen, och då börja F-3 på andra terminen? I och med att första terminen ser identisk ut?
    Fritidshem är jag inte så insatt i tyvärr. 

Det jag vet är att på min utbildning ser alla grundskolelärar-utbildningar likadana ut första terminen, så inom de kan vi byta (jag gjorde det). Fritidshems termin läser också samma kurser första terminen, så det borde gå.

Jag har själv varit inne på att läsa till fritidshem efter min F-3 utbildning, men jag har inte kollat upp hur det fungerar. Har fått för mig att det är 2 år till isf, men det har jag inga källor på, kanske min hjärna som fått fnatt. haha.
  • Philanthropy
    cirkusmusen skrev 2014-05-14 21:46:30 följande:
    Fritidshem är jag inte så insatt i tyvärr. 

Det jag vet är att på min utbildning ser alla grundskolelärar-utbildningar likadana ut första terminen, så inom de kan vi byta (jag gjorde det). Fritidshems termin läser också samma kurser första terminen, så det borde gå.

Jag har själv varit inne på att läsa till fritidshem efter min F-3 utbildning, men jag har inte kollat upp hur det fungerar. Har fått för mig att det är 2 år till isf, men det har jag inga källor på, kanske min hjärna som fått fnatt. haha.
    Okej. Men man borde kunna få jobb på fritidshem med F-3 utbildningen ändå antar jag. Att man har en utbildning inom pedagogik öht bör väl väga tungt?
  • cirkusmusen
    Philanthropy skrev 2014-05-14 22:04:59 följande:
    Okej. Men man borde kunna få jobb på fritidshem med F-3 utbildningen ändå antar jag. Att man har en utbildning inom pedagogik öht bör väl väga tungt?
    Du är inte behörig, så de som är de har företräde. Vet faktiskt inte om du kan få fast tjänst som de utan behörighet.. 
  • Nayaa

Om man vill jobba på fritids ska man såklart gå rätt utbildning :)

Svar på tråden Börja studera till fritidspedagog istället?