• lilleman123456

Bekymrad över min 12-åring, inga vänner, mobbad/utfryst?

Någon som har något tips på hur jag kan hjälpa min son finna nya vänner? Han har det tufft i skolan och är utfryst av väldigt många. Fasar över kommande påsklov - ska han sitta helt ensam hela veckan?

• Svar på tråden Bekymrad över min 12-åring, inga vänner, mobbad/utfryst?
  • FruBlöjor

Gillar han att vara ensam? Alla barn är inte likadana.

Varför är han utfryst? Vad gör skolan för att motverka utfrysning?

• MalinEddie

Berätta gärna mer. Du skriver utfryst och det är aldrig okej, vad har ni gjort för att lösa det?

Avskyr CIO-metoder.
  • Litet My

Har han någon hobby? Något han vill prova på eller som han är duktig på? Tänkte på att det ju ordnas en del aktiviteter på lovet.

• MalinEddie

Nu gav jag inga tips på vad ni kunde göra på påsklovet då jag hade känt att det var det minsta problemet. Den biten löser ni säkert men resten av året då han är utfryst/mobbad? Det är där ni borde lägga ert fokus.

Avskyr CIO-metoder.
  • Radhuspinglan

Under påsken så ser du till att hitta på roliga saker med din son (förutsatt att du är ledig, dvs). Annars kanske det finns nån plats kvar på nått läger eller så? Tycker han om nån sport eller annan fritidsaktivitet? Sätt honom på nån aktivitet efter skolan, där han får möjlighet att stifta nya bekantskaper. Sedan är det kanske så att han tycker om att vara ensam? Prata med honom och fråga? Anser även han att han faktiskt är utfryst, då kontaktar du lärare, rektor och mobbingteam på skolan och hjälper din son med det. Han är på väg in i tonåren. Det är en tuff period. Stötta honom. Var hans mamma, men också hans vän - en som han kan prata med om allt och inget. En som kan trösta, leka, skratta, gråta. Tonåringar försöker bryta sig loss från sina föräldrar, ja. Men samtidigt är föräldrarna viktigare än någonsin just i tonåren! Finns pappan med i bilden? (Detta lär jag få påhopp för), men jag tror och anser att pappan är väldigt viktigt i en ung mans liv och tillvaro. Tala med pappan och se till att far och son får en bra kontakt och ett bra umgänge. Kanske de kan ha nån aktivitet ihop? Fiska? Meka bil? Gå konstkurs? Cykla? Tennis? Fotboll? Lycka till!

• Hallonbåt02

Du kanske kan hitta en hobby åt honom, scouterna brukar ju vara populärt bland killar där dem får lära sig massor och hitta nya kamrater.
    Hoppas att det löser sig{#emotions_dlg.flower}

• Östra Stockholm

Hej tråkigt att höra stackars barn jag har en son snart 11 år som behöver fler vänner på fritiden vi bor i stockholm hör gärna av er om ni vill ha kontakt och lycka till

• Steppenwolf

Känner han sig utfryst? Jag var svårt mobbad i den åldern så jag var snarast glad över att bli ignorerad en hel dag.
    Problemen kommer senare i livet om man inte har lärt sig att vara åtminstone tillräckligt social för att få jobb och förhållande.

Svar på tråden Bekymrad över min 12-åring, inga vänner, mobbad/utfryst?