• Redaktör

    Hur många aktiviteter går ditt barn på per vecka?

    Hur många ordnade aktiviteter barn har beror såklart på saker som ålder, intresse och ekonomi. Berätta gärna hur ni gör i din familj och hur ni tänker kring hur många aktiviteter som är lämpliga för barn.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många aktiviteter går ditt barn på per vecka?
  • lövet2

    10-åringen går på Svenska Kyrkans Miniorer en gång i veckan, och det är allt. Förut gick hon också på barnkör, men hon tyckte det var tråkigt och slutade.

  • La Lola

    Hedda går på simskola en gång i veckan.
    Tycker en gång i veckan är lagom till de är tonåringar typ.

    Alma går inte på något.


    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • suziz

    5-åringen går simskola samt danslek. Hon älskar båda aktiviteterna, men tyvärr är det på samma dag så det blir tufft att orka med båda aktiviteterna för henne.

    8-åringen rider vilket är den enda aktiviteten han har på vinterhalvåret men snart börjar orienteringsträningen samt fotbollen upp igen. Fotbollen är en aktivitet han troligtvis kommer att välja bort så småningom, vi peppar honom att fortsätta eftersom vi tycker han behöver träna på att vara med i en lagsport. Fotbollen är ju tyvärr rätt så tidskrävande med två träningar i veckan + matcher på helgen.

    Det är såklart han som väljer vad han vill göra men om han väljer att vara med så får han inte hoppa av mitt i en termin utan en bra anledning. Att sitta hemma och spela minecraft med kompisarna räknas inte som en bra anledning. Minst en aktivitet i veckan där man rör på sig ordentligt är vad vi "kräver" av honom.

  • Medusan

    En aktivitet för sonen som är 7 år, simskola på lördagar. Han ska dock testa fotboll inom kort så eventuellt blir det fler aktiviteter om ett tag.

  • Camillapunktslut

    Min snart 5 åring går på gymnastik en gång i veckan.

  • nicke nyfiken76

    10-åringen på vintern = hockey, skidträning och parkour (ibland skidskytte)
    10-åringen på sommaren = hockey, orientering och parkour

    7-åringen på vintern = skidträning, innebandy och skidskytte
    7-åringen på sommaren = fotboll och orientering

  • Herr Gårdsägare

    Jag har själv inga barn (ännu) men syskonbarn finns det. Har syster med två söner nära, de är nu 16 respektive 14 och sysslar med schack och fotboll respektive basket och friidrott för stunden. Grabbarna tränar 3 gånger i veckan var (men tar sig numera till och från träning själv) samt 

    Under årens lopp har det blivit en hel testa på och i perioder har det varit skjutsa och hämta så mycket att jag har lurat staten på 6% av min middag att jag har en skatteskuld till staten stor nog att lösa världssvältsproblemet. :)

    I unga år vet jag att det var skralt med aktiviteter, mycket dåligt med pengar. Men då var det babysim en gång i veckan samt deltagande i det lokala dagisets fruktfika och lekplatsutflykt under vardagseftermiddagarna tills bägge barnen var dagismogna.  Framåt tonåren var det ett väldigt sportintresse, när det var som mest var det fotboll, basket, tennis, friidrott och innebandy samtidigt. Från att ha bevittnat det ur ett semideltagande perspektiv kan jag säga att de tog sig vatten över huvudet,  men så har de nu en livstidsskuld i hembakade pajer till mig. :)

    Äldste sonen började med fotboll i tidig ålder, sen basket "för att kompisarna spelar ju" och sen skulle innebandy testas på också. Resultatet blev väldigt rörigt, inte helt lätt att få en grabb i den åldern att välja bort ett lag och en aktivitet där man har sin identitet och sina kompisar.. även om de är spridda över tre lag. Så det slets det med länge.

    Den yngre sonen började aldrig i något lag i tidig ålder och släpades med på matcher i diverse sporter, med storebror eller professionella och när han sedan ville börja spela själv visste han vad han ville och började med basket direkt. Senare blev det även friidrott.

    Tanken kring ekonomi har alltid funnits där, när sportfåne d.y ville testa ishockey var det ingenting att slänga sig in med huvudet före (dyr sport det där) i och testa, istället kollades det på lokala matcher och i Globen ett par gånger, bandy testades också men intresset för hockey svalnade rätt snabbt.

    Första inlägget här, hoppas jag höll det tillräckligt relevant, detta är vad jag har att dela i alla fall. Har inte hunnit kolla runt tillräckligt för att veta vad inofficiell praxis är för hur en post ska se ut, håller tummarna för att detta duger!

    /med glädje hunsad morbror till två sportfånar

  • MS

    Tycker det beror på barnen och deras intresse. Samt att inte skolan blir lidande.

    16-åringen går på kyrkans unga en gång i veckan. I övrigt mycket dataspelande online hemma.

    14-åringen tränar fotboll, innebandy, orientering och friidrott/löpning. Tränar i stort sett alla dagar i veckan april-oktober, övrig tid ca 3 ggr/vecka.

    6-åringen har en aktivitet per vecka, byter skridskoskola mot dans snart.

Svar på tråden Hur många aktiviteter går ditt barn på per vecka?