• VimsigaMamman

Meningar som är åtta rader långa...

Alltså vad lärde vi oss i skolan egentligen??? Ska det vara så svårt att kunna sätta punkt efter en mening?? Vissa inlägg kan vara så långa så det tar ett-två minuter att läsa genom dom, och vissa av dessa inlägg inehåller kanske två till tre punkter, that's it.

Fattar inte folk att det blir asdrygt och jobbigt att läsa ett inlägg som liksom aldrig "hämtar andan", det blir som att lyssna på en person som pratar både på in- och utandning. Bara för att man sätter punkt så förlorar inte texten sitt innehåll, tvärtom. Stora bokstäver verkar oxå va svårt att få till för en del, det gör oxå att det inte känns som att en mening inte får ett riktigt slut. För, trots allt så startas en mening med stor bokstav och avslutas med punkt. 

Ska det vara så svårt liksom???!! 

• Svar på tråden Meningar som är åtta rader långa...
  • Paulina P P
    VimsigaMamman skrev 2014-04-11 08:51:32 följande:
    Alltså vad lärde vi oss i skolan egentligen??? Ska det vara så svårt att kunna sätta punkt efter en mening?? Vissa inlägg kan vara så långa så det tar ett-två minuter att läsa genom dom, och vissa av dessa inlägg inehåller kanske två till tre punkter, that's it.

Fattar inte folk att det blir asdrygt och jobbigt att läsa ett inlägg som liksom aldrig "hämtar andan", det blir som att lyssna på en person som pratar både på in- och utandning. Bara för att man sätter punkt så förlorar inte texten sitt innehåll, tvärtom. Stora bokstäver verkar oxå va svårt att få till för en del, det gör oxå att det inte känns som att en mening inte får ett riktigt slut. För, trots allt så startas en mening med stor bokstav och avslutas med punkt. 

Ska det vara så svårt liksom???!! 
    Folk kan inte skriva. Så enkelt är det. Till och med bland de som kommit in på universitet finns det en hel del som inte kan/förstår hur man skriver en mening - att man ska sätta punkt och att det ska vara stor bokstav efter punkten. Man måste som bekant ha godkänt betyg i svenska för att kunna komma in på universitetsutbildningar, så tydligen behöver man inte kunna det längre.
  • UCharlotte

Något vi även lärde oss i skolan är att man endast använder ett frågetecken/utropstecken, inte tre.

Fast jag tror TS skojar lite, väl?

För oxå är lika illa det, och att använda "liksom" i  skrift är väldigt fjortis..

• VimsigaMamman

Jag är och kommer alltid förbli fjortis, hur gammal jag än är ;) Så jag kommer alltid skriva "oxå" och "liksom" :D 

För övrigt är jag helt seriös i mitt inlägg. Tycker det är sjukt irriterande när folk skriver ett inlägg som är lika långt som kinesiska muren, och som innehåller en eller två punkter. 

• UCharlotte
    VimsigaMamman skrev 2014-04-11 09:11:18 följande:
    Jag är och kommer alltid förbli fjortis, hur gammal jag än är ;) Så jag kommer alltid skriva "oxå" och "liksom" :D 

För övrigt är jag helt seriös i mitt inlägg. Tycker det är sjukt irriterande när folk skriver ett inlägg som är lika långt som kinesiska muren, och som innehåller en eller två punkter. 
    I agree. Vet inte vad det är med dagens kids, men antagligen har skriftspråket blivit nån variant av egenpåhittat nedskrivet talspråk. Många ungdomar pratar ju galet fort och osammanhängande, och då kanske det avspeglar sig på tangenterna också.

Bäst är att påpeka för dem att innebörden av deras text ofta inte överensstämmer med vad de ville ha "sagt" när de glömmer kommatecken och annat.

Men tråkigt är det för de kommer få problem i vuxenlivet sen när arbetsgivare ratar deras CV-n.
  • VimsigaMamman

Ja, det är ju inte alltid poängen i texten kommer fram när man inte sätter kommatecken, och punkt på rätt ställe. 

Jag tycker det inte är så jättejobbigt med att folk skriver talspråk, då jag gör det till viss del själv. Har en pojkvän som är gamer, så det blir en del förkortningar och engelska ord och uttryck. Men han kan sätta punkt efter en mening, och sätta stor bokstav i början på nästa mening, det tycker jag är det viktigaste. 

Men det är definitivt synd om de ungdomar som inte kan knåpa ihop en "ordentlig" text, som t.ex. jobbansökningar, eller brev till andra myndigheter. 

• Gathehielm

Språket går tamejfan utför, och det är inte bara hos ungdomarna som det slinter. Titta bara i Aftonbladet, eller liknande. Fruktansvärd svenska från skribenterna.

• Paulina P P
    Gathehielm skrev 2014-04-11 11:27:12 följande:
    Språket går tamejfan utför, och det är inte bara hos ungdomarna som det slinter. Titta bara i Aftonbladet, eller liknande. Fruktansvärd svenska från skribenterna.
    Ja, och de om några borde kunna skriva. Jag gissar att det, förutom tidsbrist (men om man KAN stava och skriva korrekt gör man det även när det är tidsbrist), beror på att tidningarna tycker att själva storyn är viktigare än ett korrekt språk. Det finns ingen stolthet i att skriva korrekt längre.
  • Biffus
    VimsigaMamman skrev 2014-04-11 09:27:47 följande:
    Ja, det är ju inte alltid poängen i texten kommer fram när man inte sätter kommatecken, och punkt på rätt ställe. 

Jag tycker det inte är så jättejobbigt med att folk skriver talspråk, då jag gör det till viss del själv. Har en pojkvän som är gamer, så det blir en del förkortningar och engelska ord och uttryck. Men han kan sätta punkt efter en mening, och sätta stor bokstav i början på nästa mening, det tycker jag är det viktigaste. 

Men det är definitivt synd om de ungdomar som inte kan knåpa ihop en "ordentlig" text, som t.ex. jobbansökningar, eller brev till andra myndigheter. 
    Jag skulle inte påstå att det är ett ungdomsproblem. Ungdomar har också det problemet - precis som många vuxna. 
Svar på tråden Meningar som är åtta rader långa...