pigglet skrev 2014-04-11 22:27:50 följande:
Men är det hårda kulor när hon väl bajsar?
För annars måste jag hålla med läkarna - det ÄR helt normalt att helammande bebisar ändrar bajsmönster. Och det ÄR helt normalt att de bajsar 14 gånger/dag, eller var 14:e dag.
Alla mina 3 barn har bajsat mest hela tiden när de var små. 10-20 bajsblöjor/dygn. Sedan har det plötsligt kommit perioder när det gått 14 dagar utan bajs. Fisarna luktar värre och värre, man blir ju rätt orolig och undrar hur det ens kan rymmas 14 dagars mat i tarmarna liksom.
Och när det väl kommer - vilka mängder! Och vilken stank!! Men det har aldrig varit hårt, kanske mindre flytande än annars, men långt ifrån hårda korvar/kulor.
Tack för ditt svar. Ja, man får väl helt enkelt hålla sig lugn. Det är inga hårda kulor som kommer, bajset liknar mer tandkräm i konsistensen (i vanliga fall är det inte lika kladdigt, mer som flytande senap). Det som oroar mig är att hon verkar ha så väldigt ONT i magen, jag kan amma några minuter och sedan blir det illskrik, hon svettas, blir knallröd och står i båge... och har svårt att äta klart. Följden blir att jag själv får mjökstockning... så det blir en eländes massa pumpandes och värk i bröst och leder för min egen del.
Sist hon bajsade var nu förra fredagen (dvs. 10 dagar sedan), rekordet är 11 dagar - så nu kanske hon satsar på rekord?