• Gladabarnensmamma

3 månader förstoppad!

Herrejisses, vid 2 månader ändrades vanorna för min lilla unge plötsligt och nu bajsar hon sedan en månad tillbaka knappt en ggr i veckan... Rekordet är 11 dagar hittils. Läkarna säger bara att allt är så jävla normalt, men jag ser att hon har jätteont och dagarna innan det äntligen händer ngt så har hon svårt att amma klart pga. plötslig magknip (så jag själv får såklart mjölkstocking...). Mycket skrik har vi här hemma kan jag säga...

Finns det ingenting man kan prova själv?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-11 21:48
    PS. Helammar

• Svar på tråden 3 månader förstoppad!
  • Lovizas Mamma

Microlax, resulax och laktulos. 3 av mina 4 barn har haft väldiga magproblem och har fortfarande av och till,

• Flickan och kråkan

Helammar du så blir bebisen inte förstoppad om det inte finns någon bakomliggande sjukdom. Bröstmjölk är laxerande. Jag antar att bajsen inte är fast när den kommer ut? 

• Holena

pröva ge lite lactolos (osäker på stavningen), det fick jag ge till sonen som liten. 

• Flickan och kråkan
    Lovizas Mamma skrev 2014-04-11 20:58:00 följande:
    Microlax, resulax och laktulos. 3 av mina 4 barn har haft väldiga magproblem och har fortfarande av och till,
    Men det ger man inte en frisk 3-månaders som helammar.
  • Gladabarnensmamma

Har helammat sedan födseln och i början bajsade hon som vanliga bebisar, typ 2-4 ggr/dag. När det väl kommer bajs så är konsistensen som tandkräm. Det blev en plötslig förändring när hon var ca. 6 veckor.

Kan tillägga att jag har tre andra ungar och aldrig sett ngt liknande!

• Lovizas Mamma

Mina 3 fick lactulos av barnläkaren och sa även att jag skulle ha Microlax eller resulax hemma,
    Sen stod det inte i TS om hon helammade eller inte.

Jag hamnade på akuten med äldsta mitt i natten för hon spydde bajs, och dom tömde hennes tarmar.
    Läkarna sa att om jag hade väntat till morgonen så hade tarmarna spruckit, dom tömde mig 6 månaders dotter på 3 dl avföring,

• Gladabarnensmamma
    Lovizas Mamma skrev 2014-04-11 21:33:57 följande:
    Mina 3 fick lactulos av barnläkaren och sa även att jag skulle ha Microlax eller resulax hemma,
    Sen stod det inte i TS om hon helammade eller inte.

Jag hamnade på akuten med äldsta mitt i natten för hon spydde bajs, och dom tömde hennes tarmar.
    Läkarna sa att om jag hade väntat till morgonen så hade tarmarna spruckit, dom tömde mig 6 månaders dotter på 3 dl avföring,

Hur länge hade hon varit förstoppad då? Hade hon över/undertemp? Svullen mage?

• pigglet

Men är det hårda kulor när hon väl bajsar?

För annars måste jag hålla med läkarna - det ÄR helt normalt att helammande bebisar ändrar bajsmönster. Och det ÄR helt normalt att de bajsar 14 gånger/dag, eller var 14:e dag.

Alla mina 3 barn har bajsat mest hela tiden när de var små. 10-20 bajsblöjor/dygn. Sedan har det plötsligt kommit perioder när det gått 14 dagar utan bajs. Fisarna luktar värre och värre, man blir ju rätt orolig och undrar hur det ens kan rymmas 14 dagars mat i tarmarna liksom.
    Och när det väl kommer - vilka mängder! Och vilken stank!! Men det har aldrig varit hårt, kanske mindre flytande än annars, men långt ifrån hårda korvar/kulor.

• Annelie 76

Du kan kanske själv hjälpa till om du är orolig. Tydligen ska päron vara lösande dvs du äter päron (ev är konserverade mer lösande, prova båda) och din bebis blir lös i magen. Kanske andra lösande grejer som plommon har samma effekt.

• Lovizas Mamma

Av och till sen hon föddes, funkade bra dom första dagarna, sen var det små stenhårda kulor, varvat med förstoppningsdiarré, påpekade det vid varje BVC-besök men hon sa att det är helt normalt, det var mitt första barn och jag var ung och trodde att BVC-personalen vet väl vad dom pratar om,
    Tempen vet jag inte, kommer inte ihåg, men hennes mage var som en spärrballong när vi åkte in.
    Hon hade/har nedsatt mag-och tarmfunktion och enligt den sista läkaren vi träffade så är inte mag. och tarmsystemet färdigutvecklat förrens runt 12-årsåldern, så hon ska tillbaka snart på undersökning för att se hur det ser ut.

• Doffan

När vår dotter inte bajsade så hjälpte vi henne genom att böja upp hennes ben mot magen för att hjälpa henne att trycka på, det blev automatiskt att hon tog i då och efter enstund så kom det :)
    Ett annat husmorsknep är att använda dig av en febertermometer som du tar lite salva på innan du stoppar in den i rumpan bara en cm ca detta gör också att bebisen lär sig att de måste trycka på för att bajsa. 
    Detta gjorde vi en gång i veckan och där igenom lärde hon sig att bajsa. 
    De säger att de kan gå 2 vekor innan bebisen bajsar men man kan ju bara tänka sig själv om man bara skulle äta och äta men inte kunna göra sig av med det man får i sig :(
    Lycka till Skrattande

• Flickan och kråkan
    Doffan skrev 2014-04-14 11:22:25 följande:

De säger att de kan gå 2 vekor innan bebisen bajsar men man kan ju bara tänka sig själv om man bara skulle äta och äta men inte kunna göra sig av med det man får i sig :(
    Lycka till Skrattande
    Du kan inte jämföra att äta vanlig mat med att helamma. Min äldsta bajsade som helammad sådär var tionde dag, men så fort vi började med smakisar så började han bajsa minst varannan dag. För friska helammande bebisar är det lika normalt att bajsa varje dag som en gång i veckan eller ännu mer sällan. En bebis som äter ersättning eller börjat med annan mat ska helst bajsa varje dag. Det är helt enkelt inte jämförbart
  • Gladabarnensmamma
    pigglet skrev 2014-04-11 22:27:50 följande:
    Men är det hårda kulor när hon väl bajsar?

För annars måste jag hålla med läkarna - det ÄR helt normalt att helammande bebisar ändrar bajsmönster. Och det ÄR helt normalt att de bajsar 14 gånger/dag, eller var 14:e dag.

Alla mina 3 barn har bajsat mest hela tiden när de var små. 10-20 bajsblöjor/dygn. Sedan har det plötsligt kommit perioder när det gått 14 dagar utan bajs. Fisarna luktar värre och värre, man blir ju rätt orolig och undrar hur det ens kan rymmas 14 dagars mat i tarmarna liksom.
    Och när det väl kommer - vilka mängder! Och vilken stank!! Men det har aldrig varit hårt, kanske mindre flytande än annars, men långt ifrån hårda korvar/kulor.
    Tack för ditt svar. Ja, man får väl helt enkelt hålla sig lugn. Det är inga hårda kulor som kommer, bajset liknar mer tandkräm i konsistensen (i vanliga fall är det inte lika kladdigt, mer som flytande senap). Det som oroar mig är att hon verkar ha så väldigt ONT i magen, jag kan amma några minuter och sedan blir det illskrik, hon svettas, blir knallröd och står i båge... och har svårt att äta klart. Följden blir att jag själv får mjökstockning... så det blir en eländes massa pumpandes och värk i bröst och leder för min egen del.
    Sist hon bajsade var nu förra fredagen (dvs. 10 dagar sedan), rekordet är 11 dagar - så nu kanske hon satsar på rekord?
  • Gladabarnensmamma

Sicken unge förresten.. nu har hon rekordet på 15 dagar utan bajs.
    Läkarna säger att det är okej, att jag kan ge henne lite vatten om hon vill ha (själv satsar jag på öronproppar och bröstpump för fy fasen vad hon vrålar efter varje matstund... hur fasen kan det här kallas normalt?!?!)

• Sockerdockan

För oss hjälpte också termometer alternativt pysventil när vi känt att det behövts för lillan.

• Sydney01

Testa Windi pysventil! Funkar utmärkt på min son när han har svårt att bajsa själv. Sitter ofta en hel del luft i vägen som svårt att få ut men när det pyst undan med hjälp av ventilen så kommer resten av bara farten.

Ett annat tips jag läste här på familjeliv och testat är att hålla bebis som man håller ett barn som kissar ute. En hand runt varje ben och så hans rygg mot min mage. Helt otroligt vad det funkar bra! Och vips har man en glad unge igen. Sparar blöjor också vill jag lova! :)

Svar på tråden 3 månader förstoppad!