• Anonym (nyttnamn)

Byta mellannamn?

Jag undrar om man FÅR lägga till ett nytt mellannamn?

Jag vill ta bort mina släktnamn pga. ingen kontakt med min familj/släkt. Jag vill ha ett eget mellannamn att sedan kunna föra vidare till mina barn...

Får man det?
    Kostar det?
    Hur gör man?

• Svar på tråden Byta mellannamn?
  • Anonym (tveksam)

Har du ett mellannamn och ett efternamn nu då? Det viktiga är ju vilket efternamn du har. Att byta efternamn är inte så vanligt .... läs namnlagen kanske du hittar vad som gäller för dig!

Det är väl 475 kronor i ansökningsavgift till tingsrätten .... som är rätt instans att ansöka hos.

• Anonym (nyttnamn)

Jag har två mellannamn nu som jag inte vill behålla. Efternamn har jag från mamma från början- betyder inget för mig. Dock gifter jag mig i sommar & kommer då ha min mans efternamn.

• h8him
    Anonym (nyttnamn) skrev 2014-04-13 09:58:16 följande:
    Jag har två mellannamn nu som jag inte vill behålla. Efternamn har jag från mamma från början- betyder inget för mig. Dock gifter jag mig i sommar & kommer då ha min mans efternamn.
    Man kan bara ha ett mellannamn. Menar du egentligen förnamn?

• Anonym (N)
    h8him skrev 2014-04-21 10:25:55 följande:
    Man kan bara ha ett mellannamn. Menar du egentligen förnamn?

Men suck. Det är inte så svårt att förstå vad Ts menar. Exempel: säg att Ts heter Anna (tilltalsnamn) Maria Emma ("mellannamn") Andersson.

Ts, du ändrar/tar bort "mellan"namn precis som för tilltalsnamn genom Skatteverket. Kolla på deras hemsida eller googla "namnbyte" eller liknande.
  • h8him
    Anonym (N) skrev 2014-04-21 11:11:44 följande:

Men suck. Det är inte så svårt att förstå vad Ts menar. Exempel: säg att Ts heter Anna (tilltalsnamn) Maria Emma ("mellannamn") Andersson.

Ts, du ändrar/tar bort "mellan"namn precis som för tilltalsnamn genom Skatteverket. Kolla på deras hemsida eller googla "namnbyte" eller liknande.
    Jo det är svårt eftersom Maria och Emma är förnamn, inte mellannamn. Därför frågade jag Ts men du vekar ha problem med det. Varför?

Mellannamn är ett namn man har innan efternamnet. Men visst kan man ta bort ett förnamn.

• Fannypack

Min syster har strukit ett av sina namn, görs hos Skatteverket (i alla fall om du är över 18). Har för mig att det var gratis (fast det kostar att byta alla id-kort etc).  Mycket bra pedagogisk förklaring här: www.prv.se/sv/Personnamn/Byta-personnamn/

Och efter 1:a januari kommer Skatteverket troligtvis ha hand om alla byten av personnamn, tror det blir ännu enklare då. 

• Anonym (nyttnamn)

Tack så mycket för svar!

Jag har två namn efter tilltalsnamnet innan efternamnet & det är dem jag vill ta bort & byta ut till ett helt nytt.

• Anonym (nyttnamn)
    Anonym (N) skrev 2014-04-21 11:11:44 följande:

Precis så jag mena! :)
    Tack!
  • h8him
    Anonym (nyttnamn) skrev 2014-04-21 11:58:57 följande:
    Tack så mycket för svar!

Jag har två namn efter tilltalsnamnet innan efternamnet & det är dem jag vill ta bort & byta ut till ett helt nytt.

Tack för förklaringen. Det är inte alltid så lätt att förstå vad folk menar även om vissa vill tro det. :)

Man kan lägga till, stryka eller byta förnamn en gång men man måste behålla ett av förnamnen.

• Anonym (nyttnamn)
    h8him skrev 2014-04-21 12:14:45 följande:

Tack för förklaringen. Det är inte alltid så lätt att förstå vad folk menar även om vissa vill tro det. :)

Man kan lägga till, stryka eller byta förnamn en gång men man måste behålla ett av förnamnen.

Ja jag var kanske lite otydlig, lätt att missförstå ibland. Tack! :)
  • Nicaloll

Byta personnamn

Namnbyten hanteras av två olika myndigheter, PRV och Skatteverket.

Innan du skickar in din ansökan till PRV rekommenderar vi att du undersöker om ditt namnbyte ska handläggas av PRV eller Skatteverket. PRV börjar handläggningen av ansökan när du har betalat din ansökningsavgift. En ansökningsavgift återbetalas inte då den täcker kostnader för handläggning. 

Ansök till PRV när du vill:

byta alla dina förnamn ändra stavningen på ditt efternamn skapa ett helt nytt efternamn (nybildat) skapa ett efternamn genom att ta din fars eller mors förnamn med tillägg av -son eller -dotter byta till ett gammalt släktnamn byta till ett i släkten nybildat efternamn återta ett tidigare efternamn byta till det efternamn som du hade innan adoption (om du är över
    18 år) byta till familjehemsföräldrars efternamn (om du är över 18 år). Anmäl till Skatteverket när du vill: anmäla ett nyfött barns förnamn anmäla ett nyfött barns efternamn byta ut, stryka eller lägga till ett eller flera förnamn vid ett tillfälle ändra ordningsföljd på dina förnamn ändra stavning på ett förnamn utan att uttalet ändras lägga till eller ta bort ett mellannamn byta efternamn i samband med att du gifter dig eller ingår partnerskap. Observera att namnlagen inte tillåter namnbyten till en sambos efternamn. ta tillbaka ett efternamn du haft som ogift byta till föräldrars efternamn byta till adoptivföräldrars efternamn (om du är under 18 år) byta till familjehemsföräldrars efternamn (om du är under 18 år). -------------------------------------
    Ovanstående är saxat från:  www.prv.se/sv/Personnamn/Byta-personnamn/
    Strök under det alternativ som passar din beskrivning vilket gör att du ska vända dig Skatteverket TS.

Tror att förvirring uppstår  när man använder ordet "mellannamn" som egentligen är det "extra" efternamn som t.ex. barn kan bära efter båda föräldrarna Ex. Anna Karlsson Edberg. Anna är då förnamnet, Karlsson blir mellannamnet och Edberg är efternamnet. Sen kan man även ha ett eller flera förnamn. Ex. Anna Marie Karlsson Edberg. Då är Anna tilltalsnamnet och tillsammans med Marie ett av förnamnen. 
  • Nicaloll
    Fannypack skrev 2014-04-21 11:19:16 följande:
    Och efter 1:a januari kommer Skatteverket troligtvis ha hand om alla byten av personnamn, tror det blir ännu enklare då. 
    Har det gått igenom nu då? Hoppas det även om jag inte själv tänker byta mina namn.
  • Anonym (nyttnamn)

Tack så jättemycket! :))

Svar på tråden Byta mellannamn?